• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-22 18:33:29 följande:

Varför tillät din pappa det i så fall? Han är ju din förälder som har ansvaret för dig.

Ja det kan man undra.

Jag märker att mina svar inte är direkt populära.

Jag kanske skulle svarat att ts får ställa ett ultimatum till sin man så han förstår att deras lediga vecka är helig och då får inga barn komma dit. Då kanske färre hade ifrågasatt allt jag skrev.

Det handlar återigen inte om mig. Det var ett exempel på hur det kan kännas att vara på andra sidan.
  • Ess
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 18:40:03 följande:
    Ja det kan man undra.

Jag kanske skulle svarat att ts får ställa ett ultimatum till sin man så han förstår att deras lediga vecka är helig och då får inga barn komma dit. Då kanske färre hade ifrågasatt allt jag skrev.

Det handlar återigen inte om mig. Det var ett exempel på hur det kan kännas att vara på andra sidan.
    HaHa, då är vi två som inte ligger på populära listan.

Du skriver själv att du senare förstått att hon inte mådde bra. Det är ju fakta som din pappa måste ha vetat om redan då. Därför tycker jag att han brister i sitt ansvar både gentemot dig, och faktiskt även mot sin sambo. 
    Han skulle varit lyhörd och sett att hennes mående gick ut över er barn, och sett till att gå emellan och avleda och sett till att hon inte fick en chans att irritera sig på er. Han skulle sett till att ni gjorde det ni skulle, och hade hon börjat skrika så hade han fått gå in och säga att det var han som sagt att ni inte behövde göra det eller detta, eller att han själv var på väg och skulle göra det.

Det enda som binder barn och partner samman är ju föräldern, och brister hen så faller allt.
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 18:40:03 följande:

Ja det kan man undra.

Fast vem har sagt att ts kör med sina styvbarn..?
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-22 19:15:22 följande:

Fast vem har sagt att ts kör med sina styvbarn..?

Det vet jag inte.
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Ess skrev 2015-02-22 19:07:03 följande:

HaHa, då är vi två som inte ligger på populära listan.

Du skriver själv att du senare förstått att hon inte mådde bra. Det är ju fakta som din pappa måste ha vetat om redan då. Därför tycker jag att han brister i sitt ansvar både gentemot dig, och faktiskt även mot sin sambo. 

Han skulle varit lyhörd och sett att hennes mående gick ut över er barn, och sett till att gå emellan och avleda och sett till att hon inte fick en chans att irritera sig på er. Han skulle sett till att ni gjorde det ni skulle, och hade hon börjat skrika så hade han fått gå in och säga att det var han som sagt att ni inte behövde göra det eller detta, eller att han själv var på väg och skulle göra det.

Det enda som binder barn och partner samman är ju föräldern, och brister hen så faller allt.

Absolut. Jag säger inte att han gjort rätt. Han var inte frisk och han har blivit en bättre pappa än han var då. Men nej han skyddade mig inte under uppväxten heller.
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 19:22:04 följande:

Absolut. Jag säger inte att han gjort rätt. Han var inte frisk och han har blivit en bättre pappa än han var då. Men nej han skyddade mig inte under uppväxten heller.

Hur kommer det sig att du ändå gav din styvmamma skulden. Hon är ju inte ens din förälder..
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-22 19:31:34 följande:

Hur kommer det sig att du ändå gav din styvmamma skulden. Hon är ju inte ens din förälder..

För det var hon som behandlade mig illa.

Var vill du komma? Varför denna utfrågning?
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 19:38:13 följande:

För det var hon som behandlade mig illa.

Var vill du komma? Varför denna utfrågning?

Jag vill komma till att du lägger ett större ansvar på din styvmamma än din egen pappa.
  • Anonym (MM)

Jag tycker det är intressant att höra också det vuxna bonusbarnets synvinkel och jag förstår det måste kännas hemskt att komma hem till sin pappa och inte känna sig välkommen. För min egen del skulle jag aldrig nånsin visa hur jag känner. Jag har inte heller i sig något emot barnen utan det att inte kunna vara sig själv i sitt hem, inte kunna var avslappnad och lite spänd hela tiden då så att säga för mig främmande personer är i ens hem. Avslappnad och intim är man med de som står en närmast och för mig är det svårt att få den relationen till andra än min partner. Det gäller alla människor i mitt liv. Jag är nog rätt privat som person. Men jag har aldrig visat detta för partners barn. Men däremot skulle jag behöva veta att den andra veckan då är fredad för mig om det inte då är ett akutärende av något slag. Eller att de skulle komma och hämta en väska som de glömt sov...Men att hela tiden leva med att inte veta om de kommer eller inte så det känns hemskt för mig. Givetvis inget jag skulle belasta barn med.

• Anonym (Vart oönskad.)
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-22 20:07:56 följande:

Jag vill komma till att du lägger ett större ansvar på din styvmamma än din egen pappa.

Nej men tråden handlade väl om en bonusmamma?

Nu orkar jag verkligen inte försvara mina åsikter eller synpunkter i denna tråd något mer. Ni får tycka vad ni vill. Trodde inte det skulle bli sån utfrågning av att jag skrev vad jag tycker.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).