• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • Anonym (K)
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 15:24:55 följande:
    Jag tycker det du åberopar låter bra. Det hindrar ju inte dig ifrån att redogöra för en mer konservativ agenda om du så önskar. Att tro på att något är mer rätt är väl grunden för yttrandefrihet?
    Det du säger är att många feminister och kvinnor tror på att deras eget beteende (kvinnliga) är det som är bättre för alla andra?

Det låter mer som att man har svårt att tänka sig utanför sig själv, att det man själv gör, beter sig och känner måste vara det bästa för alla. Att man har svårt att tänka sig att det kan finnas andra sätt som andra känner, tycker är bättre. 

Då många feminister idag är kvinnor med det synsättet så kan jag förstå hur kvinnorna också tycker att männen ska vara som dem och att det är det bästa. Varför stöpa alla i samma mall, i sin egen mall dessutom?
  • nordanvind
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 15:22:19 följande:

Samtidigt menade du att killar och tjejer skall få utvecklas harmoniskt som de vill eller önskar. Hyckleri.

Bara för att du inte hänger med i resonemanget är det inte hyckleri. Jag kan förtydliga det för dig om du vill men jag misstänker att du inte är intresserad.
    asar och runor står mig bi
  • Anonym (Förklaring?)
    nordanvind skrev 2015-03-23 16:32:39 följande:

Bara för att du inte hänger med i resonemanget är det inte hyckleri. Jag kan förtydliga det för dig om du vill men jag misstänker att du inte är intresserad.

Nej, jag ser ingen större poäng i att försöka förstå något jag inte förstår.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 14:24:05 följande:
    Du har inte kommit med något riktigt konkret, bara massa gnäll på feminister och kvinnor som startar diverse förbund för kvinnor etc.

Skall det vara så svårt? Och när det gäller våld räcker det inte att konstatera att alla, oberoende av kön, kan råka ut för våld, utan man måste se helheten också.
    Du är så osannolikt ute och seglar...

Gnällt? Jag har konstaterat att det enda man hör i genusfrågan är att kvinnor skulle vara utestängda från en massa sammanhang där män håller varandra bakom ryggen, och jag inte kan hitta en enda sådan plats men massor av platser där motsatsen råder. Om du inte vill erkänna det eller inte kan rättfärdiga det på något vettigt sätt så kan du ju försöka vifta bort det som gnäll, men faktum kvarstår; att det bara (så vitt jag vet, och du har inte gett exempel på motsatsen) är män i dagens Sverige som är uteslutna (från kvinnliga nätverk, utbildningar, förbund, idrottsevenemang och konferenser mm). 

Sedan Jeppe, så är det inte så att jag har konstaterat att alla "kan råka ut för våld" (gud så patetisk du är) oavsett kön, utan jag har visat på en undersökning som FAKTISKT sticker hål på den mytbilden om våldet mellan kvinnor och män som säger att det mer eller mindre bara är män som slår, och att alla offer är oskyldiga och förtryckta kvinnor. För i verkligheten så slår båda könen varandra lika mycket (kanske till och med lite mer från kvinnors håll) och att de offer som bär på självmordstankar pga dessa våldsamma förhållanden är till lika stora delar män som kvinnor. 
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 14:26:16 följande:
    Förklaringen till det är att du inte frågar något adekvat och precist, utan gör mera utdragna, luddiga resonemang. Hur i h*te skall man besvara sådant? En fråga är en mening lång, värt att komma ihåg.
    Sedan tyckte jag nog att jag var väldigt tydlig i inlägg 281, men jag kan omformulera mig för att du lättare ska förstå. Finns det någonstans där kvinnor inte enligt stadgar eller regler kvinnors deltagande eller ersättning begränsas pga deras kön och där män ligger bakom denna ordning? Kom inte med kvinnors låga löner för det handlar inte om diskriminering, utan deras låga löner beror främst på egna aktiva val i gymnasiet, deras ovilja att byta arbetsgivare eller ta på sig uppdra de inte känner sig helt kompetenta för. Inget av detta är diskriminering även om det är olyckligt.

Så, nu har du en fråga i fet stil, och detta är nog så tydligt som jag kan göra det. Hoppas att du förstår denna gången, för nu ger jag snart upp.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex

Ursäkta den usla svenskan och korrekturläsning

Frågan i inlägg 302 skulle varit formulerad så här:  Finns det någonstans där kvinnors deltagande eller ersättning enligt stadgar eller regler begränsas pga deras kön och där män ligger bakom denna ordning?

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Förklaring?)

Nej, och det har feminismen aldrig påstått heller.

Som jag förstått feminismen handlar det ofta om osynliga saker, inte saker du kan hitta i lagboken.

• DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 18:41:26 följande:

1. Nej, och det har feminismen aldrig påstått heller.

2. Som jag förstått feminismen handlar det ofta om osynliga saker, inte saker du kan hitta i lagboken.

1. Nähä, men då finns det ju faktiskt inte någon diskriminering mot kvinnor i Sverige, utan bara upplevd sådan. Som till exempel det där med kvinnors låga löner. Deras låga löner beror ju främst på deras egna aktiva val i gymnasiet (till låglöne- och deltidskarriärer), deras ovilja att byta arbetsgivare (den mest avgörande faktorn för god löneutveckling) eller ta på sig uppdrag de inte känner sig helt kompetenta för. Den där osynliga patriarkala handen som tvingar kvinnor ger jag inte ett röv-öre för, för ingen har visat några bevis på den.

2. ...och nu är du ute och cyklar igen. Feminister har tidigare slagits för massor av orättvisa lagar som begränsat kvinnors självklara rättigheter. Det har handlat om abort, p-piller, kvinnolöner (av den typen som reglerades i tabeller med kolumner för "män" och "kvinnor") rösträtt mm. (Ibland oroar jag mig allvarligt över dig. Är det förståndet det är fel på eller kommer du från mars? Hur kan du som kallar dig feminist ha missat alla de där grejerna?)

...och de där "osynliga sakerna" du pratar om håller jag fullständigt med dig om, för jag kan inte se dem heller. Hör bara hur feminister ser spöken mitt på ljusan dan och jagar upp varandra. Helt i onödan!
  • Illusion
    DickRex skrev 2015-03-23 17:18:14 följande:
     För i verkligheten så slår båda könen varandra lika mycket (kanske till och med lite mer från kvinnors håll) och att de offer som bär på självmordstankar pga dessa våldsamma förhållanden är till lika stora delar män som kvinnor.
    Våldet är utpräglat bland män (män mot kvinnor, män mot män) och en förklaring kan vara att detta har uppstått som en effekt av ett internaliserat patriarkalt beteendemönster. Jag skulle väldigt gärna vilja läsa vetenskapliga artiklar som belyser att kvinnor i samma grad (och mer) utför våld mot män som vad män gör gentemot kvinnor (utifrån ett globalt perspektiv). Jag utesluter inte tanken om att det finns kvinnor som brukar våld gentemot män och att detta fenomen inte uppmärksammas i samma grad i media och av det svenska rättsväsendet. Men att ta det till en nivå som erkänner kvinnor som de absoluta våldsbrukarna är reducerande och inte minst arrogant mot den rådande forskning som existerar. I en avhandling skulle det innehåll du kommer med inte ses som valid. Om det nu inte finns sådan forskning, vilket jag starkt betvivlar. 
  • Illusion
    DickRex skrev 2015-03-23 22:08:04 följande:
    1. Nähä, men då finns det ju faktiskt inte någon diskriminering mot kvinnor i Sverige, utan bara upplevd sådan. Som till exempel det där med kvinnors låga löner. Deras låga löner beror ju främst på deras egna aktiva val i gymnasiet (till låglöne- och deltidskarriärer), deras ovilja att byta arbetsgivare (den mest avgörande faktorn för god löneutveckling) eller ta på sig uppdrag de inte känner sig helt kompetenta för. Den där osynliga patriarkala handen som tvingar kvinnor ger jag inte ett röv-öre för, för ingen har visat några bevis på den.
    Diskriminering grundar ju sig i just subjektiva upplevelser. Har du hört talas om kvalitativ ansats vid forskningsstudier? Det innebär att man bland annat bedriver forskning kring subjektets upplevelser kring olika fenomen, ett sådant fenomen kan just vara diskriminering. Sammanfattningsvis, bara för att diskriminering förstås i termer av subjektiva upplevelser utesluter det inte tanken om faktisk diskriminering. 
  • DickRex
    Illusion skrev 2015-03-23 22:41:37 följande:
    Våldet är utpräglat bland män (män mot kvinnor, män mot män) och en förklaring kan vara att detta har uppstått som en effekt av ett internaliserat patriarkalt beteendemönster. Jag skulle väldigt gärna vilja läsa vetenskapliga artiklar som belyser att kvinnor i samma grad (och mer) utför våld mot män som vad män gör gentemot kvinnor (utifrån ett globalt perspektiv). Jag utesluter inte tanken om att det finns kvinnor som brukar våld gentemot män och att detta fenomen inte uppmärksammas i samma grad i media och av det svenska rättsväsendet. Men att ta det till en nivå som erkänner kvinnor som de absoluta våldsbrukarna är reducerande och inte minst arrogant mot den rådande forskning som existerar. I en avhandling skulle det innehåll du kommer med inte ses som valid. Om det nu inte finns sådan forskning, vilket jag starkt betvivlar. 
    Utpräglat säger du... Det var just det där ordet jag sökte. Känner själv att det just måste vara utpräglat våld från mäns sida mot kvinnor för att motivera den ändlösa ström skit som slängs på män, samt glorifierandet av kvinnor som offer....

Eftersom det är här i Sverige jag bor så bryr jag mig främst om hur feminister i Sverige beter sig mot Svenska män. TS är Svensk och frågar sig hur han förtrycker kvinnor, och jag antar att inte heller han funderar på hur han förtrycker Saudiska kvinnor. I den här tråden har vi därför inte pratat om något annat än feminismen och övriga faktorer i Sverige.

Du är ju en talför hen, och det är just sådana som du som dominerar debatten, och sprider den bild (av män och våldet i nära relationer) som jag menar är felaktig. Den studie och de fakta som du så stark betvivlar finns hittar du här:
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/

...och vad det gäller "diskriminering" så kan du skala bort allt mumbo jumbo. Diskriminering är det när någon har ett uppsåt att diskriminera eller uppenbart och faktiskt gör det utan att möjligtvis inte förstå det. (Lite samma princip som vid vanlig rättsskipning, dvs att om varken uppsåt eller grov oaktsamhet kan styrkas så har inget brått begåtts). Om någon självutnämnd förstå-sig-påare anser att en "diskriminering" är det bara för att någon "känner så" så känner jag mig som kung i Grekland och så får du respektera det. Någon jävla ordning får det vara på begreppen.
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.