• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • nordanvind
    Anonym (K) skrev 2015-03-23 14:11:45 följande:

Även om ditt inlägg är en gnutta provocerande, ibland överdrivet och ska självklart tas med en nypa salt, så har du ändå viktiga poänger mellan raderna. 

Vem bestämmer att tystnad ska ses som oönskat och fel? Vem bestämmer att kvinnans sätt och se på saker och ting är det rätta och mannens det felaktiga? osv. 

Vad skönt att det gick att förstå överdrifter för vad den var . Makes me happy. Jo men just poängen att man måste se att även vi har rätt till vår identitet. Jag tror att risken är stor att vi får en massa vilsna sökande pojkar som undrar vad deras roll i världen är annars
    asar och runor står mig bi
  • Anonym (Förklaring?)
    Anonym (K) skrev 2015-03-23 14:11:45 följande:

Även om ditt inlägg är en gnutta provocerande, ibland överdrivet och ska självklart tas med en nypa salt, så har du ändå viktiga poänger mellan raderna. 

Vem bestämmer att tystnad ska ses som oönskat och fel? Vem bestämmer att kvinnans sätt och se på saker och ting är det rätta och mannens det felaktiga? osv. 

Ingen, har du hört någon göra det?
  • Anonym (Förklaring?)
    nordanvind skrev 2015-03-23 14:27:16 följande:

Vad skönt att det gick att förstå överdrifter för vad den var . Makes me happy. Jo men just poängen att man måste se att även vi har rätt till vår identitet. Jag tror att risken är stor att vi får en massa vilsna sökande pojkar som undrar vad deras roll i världen är annars

Vilken roll vill du att de skall ha / få?
  • nordanvind
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 14:30:12 följande:

Vilken roll vill du att de skall ha / få?

Jag vill inte att de ska FÅ någon roll . Jag vill att de ska låta utveckla sin egen roll utan att få massa åsikter om att det tillhör något förlegat uråldrigt som inte hör hemma i androgynitetens tidevarv
  • Anonym (Förklaring?)
    nordanvind skrev 2015-03-23 14:39:31 följande:

Jag vill inte att de ska FÅ någon roll . Jag vill att de ska låta utveckla sin egen roll utan att få massa åsikter om att det tillhör något förlegat uråldrigt som inte hör hemma i androgynitetens tidevarv

Du tycker det är bra med bestämda könsroller eller?

Om nej, så stämmer inte det du sa ovan.
  • nordanvind
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 14:44:08 följande:

När du säger bestämda könsroller tolkar jag det som att du menar att vi ska falla in i en mall som någon skapat åt oss. Då är svaret nej. Jag menar att vi naturligt faller in i roller tack vare att vi är män och kvinnor. Dessa naturliga mansrollen upplever jag som tabu idag. De förklaras bort och förringas och ges ett dåligt skimmer under förevändning att de tillhör något överflödigt omodernt. Det menar jag kommer förstöra för de personer Män som växer up under sådana förtryckande former.
  • Anonym (K)
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 14:44:08 följande:

Vissa av dagens könsrollers attribut kan faktiskt uppkomma inom könen ändå även om man tar bort könsrollerna helt. Det finns inget som säger att 100% av en man och en kvinnas beteende styrs av uppväxt och sociala faktorer. 

Även om det kan vara bara 1% av en man och kvinnas biologiska del som styr våra beteenden så kommer det ändå att synas som skillnader mellan män och kvinnor då man tittar på alla i stort. Då vill man inte att det finns någon som står där och fördömer mannens beteende.
  • Anonym (K)
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 14:27:39 följande:
    Ingen, har du hört någon göra det?
    Svar ja. Ganska ofta. Bara läsa runt på FL t.ex. så tar det inte långt tid tills man hittar inlägg som talar om hur mycket bättre det vore om män inte tog för sig, om män pratade mera om sina känslor, om män gjorde det och si och så. 

Med vems mall mäter man vad som är bättre? Ofta så är det som är bättre något som är mer mot hur kvinnor är idag. Väldigt lätt att tolka som att man vill att män ska bli som kvinnor är.
  • Anonym (Förklaring?)
    nordanvind skrev 2015-03-23 14:52:04 följande:

När du säger bestämda könsroller tolkar jag det som att du menar att vi ska falla in i en mall som någon skapat åt oss. Då är svaret nej. Jag menar att vi naturligt faller in i roller tack vare att vi är män och kvinnor. Dessa naturliga mansrollen upplever jag som tabu idag. De förklaras bort och förringas och ges ett dåligt skimmer under förevändning att de tillhör något överflödigt omodernt. Det menar jag kommer förstöra för de personer Män som växer up under sådana förtryckande former.

Samtidigt menade du att killar och tjejer skall få utvecklas harmoniskt som de vill eller önskar. Hyckleri.
  • Anonym (Förklaring?)
    Anonym (K) skrev 2015-03-23 14:56:49 följande:

Svar ja. Ganska ofta. Bara läsa runt på FL t.ex. så tar det inte långt tid tills man hittar inlägg som talar om hur mycket bättre det vore om män inte tog för sig, om män pratade mera om sina känslor, om män gjorde det och si och så. 

Med vems mall mäter man vad som är bättre? Ofta så är det som är bättre något som är mer mot hur kvinnor är idag. Väldigt lätt att tolka som att man vill att män ska bli som kvinnor är.

Jag tycker det du åberopar låter bra. Det hindrar ju inte dig ifrån att redogöra för en mer konservativ agenda om du så önskar. Att tro på att något är mer rätt är väl grunden för yttrandefrihet?
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.