• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • Anonym (Förklaring?)

Kvinnoförbund heter så eftersom att det är för kvinnor. Vill någon starta ett mansförbund så är det inte förbjudet. I alla partier är dock alla oavsett kön välkomna, man kan inte stirra sig blind på sidoorganisationer endast.

• Anonym (Vajert!)

Anledningen till att partiernas kvinnoförbund kom till var därför att resten av partierna var så oerhört mansdominerade. Man kan säga att partierna själva i stort sett var mansförbund.

• Anonym (Förklaring?)
    Anonym (Vajert!) skrev 2015-03-20 15:26:57 följande:

Anledningen till att partiernas kvinnoförbund kom till var därför att resten av partierna var så oerhört mansdominerade. Man kan säga att partierna själva i stort sett var mansförbund.

Idag ser det dock bättre ut, men sifoförbund får naturligtvis finnas ändå.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-20 15:23:11 följande:

Kvinnoförbund heter så eftersom att det är för kvinnor. Vill någon starta ett mansförbund så är det inte förbjudet. I alla partier är dock alla oavsett kön välkomna, man kan inte stirra sig blind på sidoorganisationer endast.

Men men men... Du borde få något slags pris för den där inledande meningen Du frågade i vilka sammanhang som män var uteslutna, och jag gav dig ett svar. Du verkar rättfärdiga existensen av dessa kvinnoförbund med att de just är till för kvinnor, och då undrar jag hur du tänker? ....eller om du över huvud taget gör det. För det är ju just det som är ett av de tunga feministernas främsta slagord; att män håller varandra bakom ryggen och stänger ute kvinnor. Men män skapar inte enkönade organisationer där man odlar hat och offermentalitet.
    ...och sedan är det inte så att jag har "stirrat mig blind" på sidoorganisationer, men jag undrar om inte du har gjort det. Hade ju några exempel till på hur kvinnor isolerar sig själva, men dessa utelämnade du helt och hållet.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-20 17:48:37 följande:

Men men men... Du borde få något slags pris för den där inledande meningen Du frågade i vilka sammanhang som män var uteslutna, och jag gav dig ett svar. Du verkar rättfärdiga existensen av dessa kvinnoförbund med att de just är till för kvinnor, och då undrar jag hur du tänker? ....eller om du över huvud taget gör det. För det är ju just det som är ett av de tunga feministernas främsta slagord; att män håller varandra bakom ryggen och stänger ute kvinnor. Men män skapar inte enkönade organisationer där man odlar hat och offermentalitet.

...och sedan är det inte så att jag har "stirrat mig blind" på sidoorganisationer, men jag undrar om inte du har gjort det. Hade ju några exempel till på hur kvinnor isolerar sig själva, men dessa utelämnade du helt och hållet.

Tyvärr, du kommer inte fram till något konkret som handlar om ett faktiskt förtryck av män, så det är vanskligt att bemöta dig.

Det med kvinnoförbund var ditt exempel, inte mitt.
  • DickRex
    Anonym (Vajert!) skrev 2015-03-20 15:26:57 följande:

OK, ytterligare en historisk förklaring och otidsenlig rest som omotiverat lever kvar och verkar kontraproduktivt till kampen för jämställdhet. 
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-20 17:56:38 följande:
    Tyvärr, du kommer inte fram till något konkret som handlar om ett faktiskt förtryck av män, så det är vanskligt att bemöta dig.

Det med kvinnoförbund var ditt exempel, inte mitt.
    Men snälla du!!! Du frågade var män utesluts, och inte var de förtrycks. Därav svarade jag på var män utesluts. Och jag anser nog att det är problematiskt idag att kvinnor stänger in sig själva i de sammanhang jag gav exempel på. Och det handlar då inte om förtryck av män, utan om att kvinnor avskärmar sig och eldar på varandra i frågor om förtryck, att "män är djur" och kvinnor "offer" i största allmänhet. 

...men om vi ska ta den biten med förtryck då. I vilka sammanhang anser du att män förtrycker kvinnor? (...på det viset att det idag krävs ett brett agerande mot "alla" män, i samma anda som att utesluta dem i alla tänkbara sammanhang.)
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-21 10:36:45 följande:

Men snälla du!!! Du frågade var män utesluts, och inte var de förtrycks. Därav svarade jag på var män utesluts. Och jag anser nog att det är problematiskt idag att kvinnor stänger in sig själva i de sammanhang jag gav exempel på. Och det handlar då inte om förtryck av män, utan om att kvinnor avskärmar sig och eldar på varandra i frågor om förtryck, att "män är djur" och kvinnor "offer" i största allmänhet. 

...men om vi ska ta den biten med förtryck då. I vilka sammanhang anser du att män förtrycker kvinnor? (...på det viset att det idag krävs ett brett agerande mot "alla" män, i samma anda som att utesluta dem i alla tänkbara sammanhang.)

Hur många kvinnor talar om män som djur? Kvinnor är också djur, rent biologiskt.

Våldet, naturligtvis. Och ja, män utsätts för mer våld än kvinnor, men de som använder våld är nästan alltid män. Då är inte min lösning att gnälla på kvinnor. Utan att kartlägga könsrollerna och förgöra dem, hur det än skulle gå till. Och med män som använder avser jag då inte "alla" män. Män på individuell basis kan vara jättebra. Bara så att vi är klara med den biten.

Vad anser du vore bra lösningar för ett mer jämställt samhälle? (utan att bara gnälla på det du ogillar idag)
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-21 12:54:16 följande:
    Hur många kvinnor talar om män som djur? Kvinnor är också djur, rent biologiskt.

Våldet, naturligtvis. Och ja, män utsätts för mer våld än kvinnor, men de som använder våld är nästan alltid män. Då är inte min lösning att gnälla på kvinnor. Utan att kartlägga könsrollerna och förgöra dem, hur det än skulle gå till. Och med män som använder avser jag då inte "alla" män. Män på individuell basis kan vara jättebra. Bara så att vi är klara med den biten.

Vad anser du vore bra lösningar för ett mer jämställt samhälle? (utan att bara gnälla på det du ogillar idag)
    Nähä, menar du att vi människor är djur, det var nytt...

...och med tanke på våldet igen då. Kvinnor är inte mer slagna (eller förtryckta) av sina män än tvärt om. Man kan därför inte riktigt prata om "mäns våld mot kvinnor", eftersom det ger en felaktig bild av problematiken. Våldet mellan könen är ganska lika från båda håll. 
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/

...och i övrigt anser jag att vi har ett jämställt samhälle ur det perspektivet att kvinnor har samma rättigheter som män. De skillnader som sedan finns (löneskillnader) beror på:
    - att kvinnor är sämre på att löneförhandla
    - att kvinnor inte byter jobb lika ofta som män
    - att kvinnor gör aktiva val till låglöneyrken
    - att kvinnor inte vill ta på sig ansvar för sådant de inte känner sig ha kompetens

Allt detta har sin grund i testosteron, vilket gör män mer riskbenägna. Pga detta hormon så trycker män på hårdare i löneförhandlingar, byter jobb oftare (än mer trygghetssökande kvinnor) och (lite omdömeslöst) tar på sig uppdrag de inte är kompetenta för. Men detta kan inte samhället göra något åt.

Ska det vara så förbannat svårt att säga åt tjejer att de får ta lite eget ansvar för sin situation? 
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-21 13:19:23 följande:

Man kan därför inte riktigt prata om "mäns våld mot kvinnor", eftersom det ger en felaktig bild av problematiken.

Äh, jo. Eftersom män slår kvinnor mycket oftare än kvinnor slår män. Dessvärre slår män andra män också. 9 av 10 som brukar våld i vårat samhälle är män. Där har vi problemet.
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.