Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-21 12:54:16 följande:
Hur många kvinnor talar om män som djur? Kvinnor är också djur, rent biologiskt.
Våldet, naturligtvis. Och ja, män utsätts för mer våld än kvinnor, men de som använder våld är nästan alltid män. Då är inte min lösning att gnälla på kvinnor. Utan att kartlägga könsrollerna och förgöra dem, hur det än skulle gå till. Och med män som använder avser jag då inte "alla" män. Män på individuell basis kan vara jättebra. Bara så att vi är klara med den biten.
Vad anser du vore bra lösningar för ett mer jämställt samhälle? (utan att bara gnälla på det du ogillar idag)
Nähä, menar du att vi människor är djur, det var nytt...
...och med tanke på våldet igen då. Kvinnor är inte mer slagna (eller förtryckta) av sina män än tvärt om. Man kan därför inte riktigt prata om "mäns våld mot kvinnor", eftersom det ger en felaktig bild av problematiken. Våldet mellan könen är ganska lika från båda håll.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/
...och i övrigt anser jag att vi har ett jämställt samhälle ur det perspektivet att kvinnor har samma rättigheter som män. De skillnader som sedan finns (löneskillnader) beror på:
- att kvinnor är sämre på att löneförhandla
- att kvinnor inte byter jobb lika ofta som män
- att kvinnor gör aktiva val till låglöneyrken
- att kvinnor inte vill ta på sig ansvar för sådant de inte känner sig ha kompetens
Allt detta har sin grund i testosteron, vilket gör män mer riskbenägna. Pga detta hormon så trycker män på hårdare i löneförhandlingar, byter jobb oftare (än mer trygghetssökande kvinnor) och (lite omdömeslöst) tar på sig uppdrag de inte är kompetenta för. Men detta kan inte samhället göra något åt.
Ska det vara så förbannat svårt att säga åt tjejer att de får ta lite eget ansvar för sin situation?