DickRex skrev 2015-03-23 23:37:35 följande:
Utpräglat säger du... Det var just det där ordet jag sökte. Känner själv att det just måste vara utpräglat våld från mäns sida mot kvinnor för att motivera den ändlösa ström skit som slängs på män, samt glorifierandet av kvinnor som offer....
Eftersom det är här i Sverige jag bor så bryr jag mig främst om hur feminister i Sverige beter sig mot Svenska män. TS är Svensk och frågar sig hur han förtrycker kvinnor, och jag antar att inte heller han funderar på hur han förtrycker Saudiska kvinnor. I den här tråden har vi därför inte pratat om något annat än feminismen och övriga faktorer i Sverige.
Du är ju en talför hen, och det är just sådana som du som dominerar debatten, och sprider den bild (av män och våldet i nära relationer) som jag menar är felaktig. Den studie och de fakta som du så stark betvivlar finns hittar du här:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/Nu har jag läst den faktiska artikeln. Som jag trodde står det inte uttalat att kvinnor brukar våld i högre grad gentemot män. Däremot påvisar den att det kan finnas kvinnligt våld gentemot män. Vilka motiv kvinnornas våld har gentemot männen är dock inte vidare utrett. Som kritik mot sin egen studie som bygger på "self-reports", lyfter man fram den aspekten att kvinnor kan lättare minns det våld de har använt. Detta förstår man utifrån rådande könsnormer och förklarar det i termer av det är mer skamfyllt för kvinnor att använda våld.
Jag har brutit ned artikeln i olika delar för att samtliga ska få bättre förståelse kring den. Jag antar att du själv inte har läst den. Det verkar inte så.
Syfte:
"The aim of this explorative study was therefore to
investigate, in a sample of Swedish men and women,
both exposure to and perpetration of intimate partner
violence, including controlling behaviours and the associated
socio-demographic and psychosocial risk factors."
Män utsätts för våld, men dessa män använder också våld tillbaka mot kvinnor, vilket görs i högre grad än i fallet där kvinnor använder våld mot män. Återkoppla då till studiens resultat om att män använder grövre våld samt det faktumet, som studien påpekar, att man inte vet om orsaken/motivet kring varför kvinnor använder våld (självförsvar eller aggressivitet).
"further looked at exposure and perpetration combined,
and found that a considerable proportion of the men
exposed to PA/SC also used such violence (64%), while
this was less commonly seen in women."'
Kvinnor utsätts för grövre våld.
"We also noted that women reported exposure to acts considered
to be ? severe? ; for example, being ? slammed against the
wall,? ? grabbed,? ? burned or scaled? and ? choked? more
often than men, which is consistent with previous findings
indicating that men use serious assaults to a larger
extent than women."
Konklusion, alltså vad man har kommit fram till. Som de skriver ska man uppmärksamma att motiven inte var utforskade.
"The findings in this study indicate that both men and
women perpetrate- and are exposed to physical violence
and control tactics in the past year, which points at
gender symmetry but this has to be said with caution as
the motives were not explored."
Ett motiv skulle t.ex. vara att kvinnor minns bättre om de har brukat våld eftersom våldet kan upplevas som skamfyllt hos kvinnan. Detta då kvinnor inte ska använda sig av sådana aggressiva beteenden enligt rådande könsnormer samt varsamhet ska beaktas då studien bygger på "self-reports"-
"Due to gender norms, women? s use of violence is further
seen as less acceptable and may evoke shame in women,
therefore women may remember their own use of
violence to a higher extent than men [23]. However, since
this particular study did not explore the motives behind
the acts it is difficult to draw any further conclusions."
De kan heller inte konstatera varför kvinnor använder våld.
"However, as the motives
were not further explored, we are not able to state with
accuracy the reason for women? s use of violence, i.e. in
self-defence or also in aggression".
Som sagt, det grövsta våldet sker av män gentemot kvinnor.
"Since the data is based on self-reports of exposure and
perpetration, care must be taken in comparing the
results from this study with police reports or clinical
records as only the most serious cases in terms of injuries
or ill-health will be registered in such reports and
not the kind of ? every day? violence that goes unnoticed
by authorities"
Slutsats:
"In partner violence research, both men? s and women? s exposure should be explored however findings need to be interpreted with caution".
(www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2458-12-945.pdf)