• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 16:42:37 följande:
    Nej, jag ser ingen större poäng i att försöka förstå något jag inte förstår.
    Ha ha ha! Där slog du huvudet på spiken Skrattande

Så fantastiskt urbota jätteenormt korkat! ...och helt i linje med mycket annat du skrivit. Nä, lev du kvar i din lilla värld och undvik att försöka förstå. Just det där tror jag du är som allra bäst på faktiskt

...och så fick man garva sig till sömns idag då.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Illusion
    DickRex skrev 2015-03-23 23:37:35 följande:
    Utpräglat säger du... Det var just det där ordet jag sökte. Känner själv att det just måste vara utpräglat våld från mäns sida mot kvinnor för att motivera den ändlösa ström skit som slängs på män, samt glorifierandet av kvinnor som offer....

Eftersom det är här i Sverige jag bor så bryr jag mig främst om hur feminister i Sverige beter sig mot Svenska män. TS är Svensk och frågar sig hur han förtrycker kvinnor, och jag antar att inte heller han funderar på hur han förtrycker Saudiska kvinnor. I den här tråden har vi därför inte pratat om något annat än feminismen och övriga faktorer i Sverige.

Du är ju en talför hen, och det är just sådana som du som dominerar debatten, och sprider den bild (av män och våldet i nära relationer) som jag menar är felaktig. Den studie och de fakta som du så stark betvivlar finns hittar du här:
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/

Nu har jag läst den faktiska artikeln. Som jag trodde står det inte uttalat att kvinnor brukar våld i högre grad gentemot män. Däremot påvisar den att det kan finnas kvinnligt våld gentemot män. Vilka motiv kvinnornas våld har gentemot männen är dock inte vidare utrett. Som kritik mot sin egen studie som bygger på "self-reports", lyfter man fram den aspekten att kvinnor kan lättare minns det våld de har använt. Detta förstår man utifrån rådande könsnormer och förklarar det i termer av det är mer skamfyllt för kvinnor att använda våld.

Jag har brutit ned artikeln i olika delar för att samtliga ska få bättre förståelse kring den. Jag antar att du själv inte har läst den. Det verkar inte så.

Syfte:

"The aim of this explorative study was therefore to

investigate, in a sample of Swedish men and women,

both exposure to and perpetration of intimate partner

violence, including controlling behaviours and the associated

socio-demographic and psychosocial risk factors."

Män utsätts för våld, men dessa män använder också våld tillbaka mot kvinnor, vilket görs i högre grad än i fallet där kvinnor använder våld mot män. Återkoppla då till studiens resultat om att män använder grövre våld samt det faktumet, som studien påpekar, att man inte vet om orsaken/motivet kring varför kvinnor använder våld (självförsvar eller aggressivitet). 

"further looked at exposure and perpetration combined,

and found that a considerable proportion of the men

exposed to PA/SC also used such violence (64%), while

this was less commonly seen in women."'

Kvinnor utsätts för grövre våld.

"We also noted that women reported exposure to acts considered

to be ? severe? ; for example, being ? slammed against the

wall,? ? grabbed,? ? burned or scaled?  and ? choked?  more

often than men, which is consistent with previous findings

indicating that men use serious assaults to a larger

extent than women."

Konklusion, alltså vad man har kommit fram till. Som de skriver ska man uppmärksamma att motiven inte var utforskade.

"The findings in this study indicate that both men and

women perpetrate- and are exposed to physical violence

and control tactics in the past year, which points at

gender symmetry but this has to be said with caution as

the motives were not explored."

Ett motiv skulle t.ex. vara att kvinnor minns bättre om de har brukat våld eftersom våldet kan upplevas som skamfyllt hos kvinnan. Detta då kvinnor inte ska använda sig av sådana aggressiva beteenden enligt rådande könsnormer samt varsamhet ska beaktas då studien bygger på "self-reports"-

"Due to gender norms, women? s use of violence is further

seen as less acceptable and may evoke shame in women,

therefore women may remember their own use of

violence to a higher extent than men [23]. However, since

this particular study did not explore the motives behind

the acts it is difficult to draw any further conclusions."

De kan heller inte konstatera varför kvinnor använder våld.

"However, as the motives

were not further explored, we are not able to state with

accuracy the reason for women? s use of violence, i.e. in

self-defence or also in aggression".

Som sagt, det grövsta våldet sker av män gentemot kvinnor.

"Since the data is based on self-reports of exposure and

perpetration, care must be taken in comparing the

results from this study with police reports or clinical

records as only the most serious cases in terms of injuries

or ill-health will be registered in such reports and

not the kind of ? every day?  violence that goes unnoticed

by authorities"

Slutsats:

"In partner violence research, both men? s and women? s exposure should be explored however findings need to be interpreted with caution".

(www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2458-12-945.pdf)

• Illusion
    DickRex skrev 2015-03-23 23:37:35 följande:
    ...och vad det gäller "diskriminering" så kan du skala bort allt mumbo jumbo. Diskriminering är det när någon har ett uppsåt att diskriminera eller uppenbart och faktiskt gör det utan att möjligtvis inte förstå det. (Lite samma princip som vid vanlig rättsskipning, dvs att om varken uppsåt eller grov oaktsamhet kan styrkas så har inget brått begåtts). Om någon självutnämnd förstå-sig-påare anser att en "diskriminering" är det bara för att någon "känner så" så känner jag mig som kung i Grekland och så får du respektera det. Någon jävla ordning får det vara på begreppen.
    Som sagt, subjektiva upplevelser av diskriminering utesluter inte en faktisk diskriminering. Jag har aldrig hävdad att de subjektiva upplevelserna inte måste ha realinnehåll. 
  • DickRex
    Illusion skrev 2015-03-24 01:49:45 följande:
    Som sagt, subjektiva upplevelser av diskriminering utesluter inte en faktisk diskriminering. Jag har aldrig hävdad att de subjektiva upplevelserna inte måste ha realinnehåll. 
    Jo, jag såg det, men formuleringen tycker jag lägger tyngden på att det är den subjektiva som är den huvudsakliga (tunga, intressanta osv) och att den faktiska är mer av sekundär karaktär, och det där vänder jag mig emot.

...och för att inte göra två separata svar på nästa inlägg så tar jag det här.

Bara det faktum att du behöver teoretisera och putta in en massa akademiskt mumbo jumbo för att bortförklara vad studien i korthet visar säger ju en del om hur lite du har på fötterna. Jag har aldrig påstått att våldet ser exakt lika dant ut från båda håll, eller att män och kvinnor har samma motiv. Män gör mycket oftare (om än i ett fåtal fall sett till helheten) större skada och våldtar mycket oftare (men även det ganska sällan sett till helheten). Min poäng var att visa på att den bild som målas upp av kvinnor som oskyldiga offer, och män som "utpräglat" våldsamma inte stämmer. Män är otvivelaktigt våldsammare än kvinnor, men den stora massan av "vardagligt våld" (som lite förenklat inte kräver sjukvård nästan aldrig leder till en anmälan) mellan könen, den är jämnt fördelad mellan könen. Och vad det gäller konsekvenserna så är det bland annat lika många män som kvinnor som bär på självmordstankar pga situationen.

...och annan statistik (från brå) visar att män inte är så utpräglat våldsamma i jämförelse med kvinnor om man ser till barnmisshandel (0 - 6 år). I sex av tio anmälda fall så är det en man som är förövare, och i återstående fyra så är det då en kvinna. Återigen är män värre, men det faktiska förhållandet 60/40 motsvarar inte den förhärskande bilden av den fromma mamman och den argsinte fadern som de flesta människor bär på. Det här är lätt undersökt i din närhet. Ställ bara den raka och enkla fråga till folk: Hur tror du att det ser med könsfördelningen när det gäller barnmisshandel; är det 50/50 eller vad tror du? (och så ber du om en siffra). INGEN (och då pratade jag med en hel del feminister i valrörelsen) kom i närheten av det faktiska antalet.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Illusion
    DickRex skrev 2015-03-24 09:38:45 följande:
    Bara det faktum att du behöver teoretisera och putta in en massa akademiskt mumbo jumbo för att bortförklara vad studien i korthet visar säger ju en del om hur lite du har på fötterna. Jag har aldrig påstått att våldet ser exakt lika dant ut från båda håll, eller att män och kvinnor har samma motiv. Män gör mycket oftare (om än i ett fåtal fall sett till helheten) större skada och våldtar mycket oftare (men även det ganska sällan sett till helheten). Min poäng var att visa på att den bild som målas upp av kvinnor som oskyldiga offer, och män som "utpräglat" våldsamma inte stämmer. Män är otvivelaktigt våldsammare än kvinnor, men den stora massan av "vardagligt våld" (som lite förenklat inte kräver sjukvård nästan aldrig leder till en anmälan) mellan könen, den är jämnt fördelad mellan könen. Och vad det gäller konsekvenserna så är det bland annat lika många män som kvinnor som bär på självmordstankar pga situationen.
    Teoretisera och använda mig om en massa akademiskt mumbo jumbo? Jag tyckte snarare att jag förenklade artikelns syfte. 
    Motiv bör tas i beaktning när man hävdar att våld är lika utpräglad/lika vanligt bland kvinnor som män. Som sagt, att kvinnor använder "vardagligt våld" gentemot männen (som i högre grad använder sig av grövre våld) kan vara mycket väl vara i självförsvar, något studien påpekar. En annan rimlig förklaring som studien belyser, som tidigare nämnt, kan vara att kvinnor lättare minns när de har använt våld då våldsutövande ses som skamligt utifrån ett kvinnligt könsperspektiv. Sedan finns det studier som visar på att kvinnor som har blivit utsatta av våld under en längre tid av sin partner, börjar använda våld tillbaka. Detta då som ett uttryck för den destruktivitet hos utsätts för. Tycker du att sådana motiv kan hamnas i samma kategori för vad som blir synonymt med "likvärdig utsatthet av "vardagligt" våld bland män och kvinnor"? 

Du kan inte använda denna artikel som belägg för dina argument. Den håller inte för det. Sedan får du säga vad du vill. Denna artikel är en slags inflygning i ett ämne och bör därför tas med försiktighet. Vidare forskning behövs innan man kan göra sådana ställningstaganden som du gör. Du läser av den för lättvindigt skulle jag vilja påstå. 

Ja, det är väldigt vanligt att dessa män som använder sig av våld är självmordsbenägna eller har självmordstankar. Det är också mycket vanligt att de är socioekonomiskt utsatta och har psykiska problem. Många män har till och med sökt hjälp hos psykiatrin men nekats, vilket i många fall har fått förödande konsekvenser. 

Och din poäng att kvinnor inte är offer för mäns våld tycker jag är så oetisk på alla olika sätt, speciellt mot de kvinnor som dagligen förtrycks och utsätts för våld världen över, men anmäler inte just för att de inte kan se sig själva utifrån en bild om att vara offer (vissa har ju inte ens möjlighet i sina länder). Även om du inte menar på detta sätt, förmedlar du just den bilden i och med det du producerar fram i skrift. Sedan att du inte vill diskutera hur våldsbenägna män är utifrån ett globalt perspektiv är mycket lustigt. 
  • DickRex
    Illusion skrev 2015-03-24 11:00:49 följande:
    Teoretisera och använda mig om en massa akademiskt mumbo jumbo? Jag tyckte snarare att jag förenklade artikelns syfte. 
    Motiv bör tas i beaktning när man hävdar att våld är lika utpräglad/lika vanligt bland kvinnor som män. Som sagt, att kvinnor använder "vardagligt våld" gentemot männen (som i högre grad använder sig av grövre våld) kan vara mycket väl vara i självförsvar, något studien påpekar. En annan rimlig förklaring som studien belyser, som tidigare nämnt, kan vara att kvinnor lättare minns när de har använt våld då våldsutövande ses som skamligt utifrån ett kvinnligt könsperspektiv. Sedan finns det studier som visar på att kvinnor som har blivit utsatta av våld under en längre tid av sin partner, börjar använda våld tillbaka. Detta då som ett uttryck för den destruktivitet hos utsätts för. Tycker du att sådana motiv kan hamnas i samma kategori för vad som blir synonymt med "likvärdig utsatthet av "vardagligt" våld bland män och kvinnor"? 

Du kan inte använda denna artikel som belägg för dina argument. Den håller inte för det. Sedan får du säga vad du vill. Denna artikel är en slags inflygning i ett ämne och bör därför tas med försiktighet. Vidare forskning behövs innan man kan göra sådana ställningstaganden som du gör. Du läser av den för lättvindigt skulle jag vilja påstå. 

Ja, det är väldigt vanligt att dessa män som använder sig av våld är självmordsbenägna eller har självmordstankar. Det är också mycket vanligt att de är socioekonomiskt utsatta och har psykiska problem. Många män har till och med sökt hjälp hos psykiatrin men nekats, vilket i många fall har fått förödande konsekvenser. 

Och din poäng att kvinnor inte är offer för mäns våld tycker jag är så oetisk på alla olika sätt, speciellt mot de kvinnor som dagligen förtrycks och utsätts för våld världen över, men anmäler inte just för att de inte kan se sig själva utifrån en bild om att vara offer (vissa har ju inte ens möjlighet i sina länder). Även om du inte menar på detta sätt, förmedlar du just den bilden i och med det du producerar fram i skrift. Sedan att du inte vill diskutera hur våldsbenägna män är utifrån ett globalt perspektiv är mycket lustigt. 
    Faktum kvarstår - faktiska siffror visar på att att även kvinnor slår sina män, och det i så hög utsträckning att man inte kan utmåla män som utpräglat våldsamma och kvinnor som utpräglade offer. Dessutom så tror jag du missade att det konstaterats tidigare att män i dessa undersökningar "skrattar bort" våld från kvinnors sida. Det är alltså sannolikt än fler män än vad studien visar som blir slagna. Men andelar och motiv hit eller dit kanske inte spelar så stor roll. Detta styckets inledande mening är det avgörande. 

...och eftersom det ser olika ut i olika länder, men att vi lever i Sverige, att vi i tråden bara berört Sverige, att TS rimligen utgått från Sverige i sin frågeställning och att jag själv faktiskt bara bryr mig om hur jag blir behandlad i Sverige så tycker jag inte att det är så märkligt att vi bara har berört frågan ur ett Svenskt perspektiv. Jag kan förstå att det gagnar dina syften att plocka in andra länder, för där är ju kvinnoförtrycket ofta mycket påtagligt. Men jag har som sagt var bara uppfattat att det är den Svenska feminismens motiv, smutskastning och orimliga krav i nutid som har varit på tapeten.

Sedan måste jag få rätta till en sak. Jag har inte alls påstått att "kvinnor inte är offer för mäns våld". Det där är ditt påhitt! Jag skrev "oskyldiga offer", och där jag är uppväxt så blir innebörden av meningen en helt annan med det tillägget. Ska du kasta skit på mig så kan du väl i alla fall göra det för det jag själv skriver och inte pga dina egna hjärnspöken.
  • Illusion

Svarar via mobilen.

Siffror som ska tas med försiktighet då man inte vet orsakerna. Hur många gånger måste jag skriva att studien flera gånger i sin text understryker att resultatet ska tas med försiktighet?

Vi kan inte utesluta självförsvar eller könsaspekter i det resultat som framkommit. Med andra ord, vi vet inte tillräckligt mycket för att göra sådana uttalanden som du gör.

• Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-23 22:08:04 följande:

1. Nähä, men då finns det ju faktiskt inte någon diskriminering mot kvinnor i Sverige, utan bara upplevd sådan. Som till exempel det där med kvinnors låga löner. Deras låga löner beror ju främst på deras egna aktiva val i gymnasiet (till låglöne- och deltidskarriärer), deras ovilja att byta arbetsgivare (den mest avgörande faktorn för god löneutveckling) eller ta på sig uppdrag de inte känner sig helt kompetenta för. Den där osynliga patriarkala handen som tvingar kvinnor ger jag inte ett röv-öre för, för ingen har visat några bevis på den.

2. ...och nu är du ute och cyklar igen. Feminister har tidigare slagits för massor av orättvisa lagar som begränsat kvinnors självklara rättigheter. Det har handlat om abort, p-piller, kvinnolöner (av den typen som reglerades i tabeller med kolumner för "män" och "kvinnor") rösträtt mm. (Ibland oroar jag mig allvarligt över dig. Är det förståndet det är fel på eller kommer du från mars? Hur kan du som kallar dig feminist ha missat alla de där grejerna?)

...och de där "osynliga sakerna" du pratar om håller jag fullständigt med dig om, för jag kan inte se dem heller. Hör bara hur feminister ser spöken mitt på ljusan dan och jagar upp varandra. Helt i onödan!

Då ja. Jag utgick från hur lagboken ser ut idag.

Representation är också en sak. Med män på de höga maktpositionerna gör detta att könet män har större makt.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-23 23:50:26 följande:

Ha ha ha! Där slog du huvudet på spiken 

Så fantastiskt urbota jätteenormt korkat! ...och helt i linje med mycket annat du skrivit. Nä, lev du kvar i din lilla värld och undvik att försöka förstå. Just det där tror jag du är som allra bäst på faktiskt

...och så fick man garva sig till sömns idag då.

Du får akta dig så att Familjeliv inte plockar bort dina inlägg. Då syns ju inte din antifeministiska propaganda.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-24 12:26:20 följande:
    Du får akta dig så att Familjeliv inte plockar bort dina inlägg. Då syns ju inte din antifeministiska propaganda.
    Äh, det gör inte så mycket, då skapar man ju bara ett nytt konto.
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.