• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-23 01:53:49 följande:

...och som ett inlägg i den ursprungliga debatten:

sodrateatern.com/its-motherfing-tea-time/

Skulle det varit möjligt att göra motsvarande sak med kvinnlig strippa? 

Vad skulle detta ha med debatten att göra?
  • Mila76
    DickRex skrev 2015-03-22 18:50:50 följande:
    ...och i övrigt anser jag att vi på flera sätt har uppnått jämlikhet. Det finns t.ex inga lagar eller regler som åsidosätter kvinnor.
    Det finns mängder med strukturer i samhället som diskriminerar kvinnor. 
    Om du inte är kvinna (?) drabbar de inte dig, vilket kan vara anledningen till att du inte ser dem. 
  • DickRex
    Mila76 skrev 2015-03-23 10:02:04 följande:
    Det finns mängder med strukturer i samhället som diskriminerar kvinnor. 
    Om du inte är kvinna (?) drabbar de inte dig, vilket kan vara anledningen till att du inte ser dem. 
    Jo, det har jag hört att det är så, men visa mig vad det är, och säg inte bara att de finns genom att visa statistik (för med det kan även jag bevisa att glass orsakar drunkningsolyckor. Det finns ett mångårigt statistiskt säkerställt samband). Vad det gäller diskriminering av män så finns det nämligen inte bara luddiga, osynliga och eventuella strukturer, utan det finns i massor av regelverk. Det finns också ett tydligt och sällan kritiserat objektifierande av män, likt det i mitt föregående inlägg.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-23 10:54:43 följande:

Jo, det har jag hört att det är så, men visa mig vad det är, och säg inte bara att de finns genom att visa statistik (för med det kan även jag bevisa att glass orsakar drunkningsolyckor. Det finns ett mångårigt statistiskt säkerställt samband). Vad det gäller diskriminering av män så finns det nämligen inte bara luddiga, osynliga och eventuella strukturer, utan det finns i massor av regelverk. Det finns också ett tydligt och sällan kritiserat objektifierande av män, likt det i mitt föregående inlägg.

Varför tar du då inte och berättar konkret vad dessa saker är som diskriminerar män. Du kan ju inte begära konkretion ifrån Mila76 om du inte själv kan konkretisera dig.

Den största ojämlikhet riktad mot män är att de inte ses som lika naturliga föräldrar till barn som kvinnor, menar jag.
  • nordanvind

Det finns en syn att män ska ändra sina grundläggande instinkter. Det är fult att jaga det är fel att inte ta hand om barnen lika mycket. Det är fel att visa aggressivitet. Det mansideal som förespråkas är det där mannen anpassar sig efter kvinnans önskan så till den milda grad att han blir en hund i koppel. Allt som är klassiskt manligt beteende hänvisas till som primitivt och icke önskvärt. Tänk om vi skulle kalla säg födande. Amning . Eller ett evigt babblade för primitivt.

Nej jag kallar mig hellre grottman än tänker sitta hemma och glo på mästerkocken så att jag kan städa när fru tycker det passar. Missförstå mig rätt . Den man som inte kan städa upp skiten efter sig är ingen man men det är då inte under påtryckningar från någon kvinna som plötsligt fått en idé grundad på pms. Ps detta inlägg serveras med en nypa salt

asar och runor står mig bi
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-23 12:34:25 följande:
    Varför tar du då inte och berättar konkret vad dessa saker är som diskriminerar män. Du kan ju inte begära konkretion ifrån Mila76 om du inte själv kan konkretisera dig.

Den största ojämlikhet riktad mot män är att de inte ses som lika naturliga föräldrar till barn som kvinnor, menar jag.
    Du är verkligen hopplös TS, för jag tror aldrig tidigare att jag stött på en person som har så mycket otur när han tänker. Jag säkert redan femtioelva gånger tidigare beskrivit hur män som grupp utesluts och skuldbeläggs kollektivt för enskilda individers dåliga agerande, så får jag be dig att läsa vad jag redan har skrivit istället för att skriva samma sak igen. Tänker du efter riktigt riktigt ordentligt så förstår du säkert vad jag menar.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex

...och när du ändå replikerade på mitt svar så kunde ju du (TS) svarat på min fråga samtidigt, men med den saken blev det som vanligt ingenting, utan bara direkt en motfråga. Du är verkligen något alldeles extra TS

• Anonym (K)
    nordanvind skrev 2015-03-23 12:49:16 följande:

Det finns en syn att män ska ändra sina grundläggande instinkter. Det är fult att jaga det är fel att inte ta hand om barnen lika mycket. Det är fel att visa aggressivitet. Det mansideal som förespråkas är det där mannen anpassar sig efter kvinnans önskan så till den milda grad att han blir en hund i koppel. Allt som är klassiskt manligt beteende hänvisas till som primitivt och icke önskvärt. Tänk om vi skulle kalla säg födande. Amning . Eller ett evigt babblade för primitivt.

Nej jag kallar mig hellre grottman än tänker sitta hemma och glo på mästerkocken så att jag kan städa när fru tycker det passar. Missförstå mig rätt . Den man som inte kan städa upp skiten efter sig är ingen man men det är då inte under påtryckningar från någon kvinna som plötsligt fått en idé grundad på pms. Ps detta inlägg serveras med en nypa salt

Även om ditt inlägg är en gnutta provocerande, ibland överdrivet och ska självklart tas med en nypa salt, så har du ändå viktiga poänger mellan raderna. 

Vem bestämmer att tystnad ska ses som oönskat och fel? Vem bestämmer att kvinnans sätt och se på saker och ting är det rätta och mannens det felaktiga? osv. 
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-23 14:04:33 följande:

Du är verkligen hopplös TS, för jag tror aldrig tidigare att jag stött på en person som har så mycket otur när han tänker. Jag säkert redan femtioelva gånger tidigare beskrivit hur män som grupp utesluts och skuldbeläggs kollektivt för enskilda individers dåliga agerande, så får jag be dig att läsa vad jag redan har skrivit istället för att skriva samma sak igen. Tänker du efter riktigt riktigt ordentligt så förstår du säkert vad jag menar.

Du har inte kommit med något riktigt konkret, bara massa gnäll på feminister och kvinnor som startar diverse förbund för kvinnor etc.

Skall det vara så svårt? Och när det gäller våld räcker det inte att konstatera att alla, oberoende av kön, kan råka ut för våld, utan man måste se helheten också.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-23 14:07:09 följande:

...och när du ändå replikerade på mitt svar så kunde ju du (TS) svarat på min fråga samtidigt, men med den saken blev det som vanligt ingenting, utan bara direkt en motfråga. Du är verkligen något alldeles extra TS

Förklaringen till det är att du inte frågar något adekvat och precist, utan gör mera utdragna, luddiga resonemang. Hur i h*te skall man besvara sådant? En fråga är en mening lång, värt att komma ihåg.
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.