• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-20 18:33:14 följande:

Så länge du behandlar kvinnor på samma sätt som du behandlar män kommer du inte att behöva klumpas ihop med dem. Sedan är det ditt eget val om du väljer att ta åt dig av den generella diskussionen, men den kan inte ta hänsyn till alla individer, utan talar om ett problem i samhället. Ett verkligt existerande problem. 

Problemet är att individerna är ganska många till antalet. Men visst, kvinnor står ut med mycket skit av män. Precis som vissa män står ut för skit av andra män.
  • Mila76
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-20 19:00:31 följande:
    Problemet är att individerna är ganska många till antalet. Men visst, kvinnor står ut med mycket skit av män. Precis som vissa män står ut för skit av andra män.
    Ja, men att individerna är många gör inte att problemet slutar att existera. 
    Individerna som motsätter sig jämställdhet, individerna som förtrycker och förminskar kvinnor, är också många. Jag vill att både män och kvinnor ska få vara individer utan att tvingas in i mallar bestående av könsroller. 

Män lyssnar mer på andra män. Varför? Jag tror att de är rädda för kvinnor.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-20 18:20:37 följande:

Jag sympatiserar inte med FI, feminismen är större än FI och många feminister sympatiserar inte med FI, precis som alla som vill ha minskad invandring inte sympatiserar med SD.

Nä, det är väl klart, men man måste väl ändå säga att F! är den största organiserade feministiska rörelsen som man dessutom måste förmoda har formulerat ett partiprogrammet med de viktigaste feministiska frågorna. Att du och många andra sedan har era egna definitioner av feminism är klurigt. Liksom lite som att jag skulle kalla mig kommunister och samtidigt agitera för total privatisering. Tycker nog att du bör överväga att strunta i etiketten om du är långt ifrån F! ideologiskt. Lite på samma sätt som vpk fick ge upp etiketten "komunist" för att den ismen var så besudlad med dummheter som inte alls hade med komunism att göra.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Lingonpappa
    Engstrom skrev 2015-02-18 03:39:12 följande:

Du som man har i samhället en högre ställning än jag som kvinna har.

Kan du ge ett konkret exempel på detta? Gärna ett exempel som går att belägga.

Vad du säger blir i större utsträckning taget på allvar än vad jag säger, folk lyssnar mer på dig än på mig, din åsikt värderas högre än min.

Till att börja med ska jag säga att ditt inlägg är ett av de mest ignoranta och iqbefriade jag någonsin läst. Jag är helt säker på att du blir bemött baserat på ditt beteende. Skulle jag som man bete mig som en iqbefriad feministbimbo skulle jag inte heller tas på allvar, förutom möjligen av folk som prioriterar politisk korrekthet framför rationell korrekthet. Det råder en trend enligt vilken det är inne för kvinnor att vara korkade feministidioter. Den trenden måste försvinna innan man kan börja ta kvinnor på allvar.

Det ansvar som du då får, är att tydligt ta avstånd från allt det som förtrycker kvinnor. Även om dina vänner och kolleger inte våldtar kvinnor så kanske de skämtar om och har en jargong som är nedlåtande mot kvinnor. Säg ifrån! Berätta att du inte tycker det är okej att ta tjejer på krogen på rumpan, även om de har kort kjol. Säg att du inte vill höra deras skämt om slampiga blondiner. Ta helt avstånd från den stereotyp som det gärna görs narr av bland män.

Folk får uttrycka vilka skämt de vill och det tycker jag för att jag förespråkar demokrati. Feminister är emot demokrati. Däremot säger jag självklart ifrån om en sexistisk feministhora försöker diskriminera oskyldiga människor.

Jag, som kvinna, är född med bördan att alltid behöva se mig över axeln och känslan att aldrig räcka till

Och det faktum att män i större grad än kvinnor drabbas av våldsbrott är inget en ignorant feministbimbo vill beakta innan hon skriver uttalanden?

SJÄLVKLART pratar jag generellt vill jag tillägga. Inget tjafs om att ALLA män SKA misstänkas, att ALLA män drar sexistiska skämt, eller att ALLA kvinnor är rädda när de är ute sent och ständigt känner sig förtryckta! Själv är jag inte det minsta orolig att bli våldtagen eller nåt. Det handlar om män som grupp, och kvinnor som grupp. Inte enskilda individer. Men varje enskild individ har ansvar!

Slutligen: Vad skulle du tycka om att bli inkvoterad i fängelse och få avtjäna ett längre fängelsestraff?

• Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-21 10:24:40 följande:

Nä, det är väl klart, men man måste väl ändå säga att F! är den största organiserade feministiska rörelsen som man dessutom måste förmoda har formulerat ett partiprogrammet med de viktigaste feministiska frågorna. Att du och många andra sedan har era egna definitioner av feminism är klurigt. Liksom lite som att jag skulle kalla mig kommunister och samtidigt agitera för total privatisering. Tycker nog att du bör överväga att strunta i etiketten om du är långt ifrån F! ideologiskt. Lite på samma sätt som vpk fick ge upp etiketten "komunist" för att den ismen var så besudlad med dummheter som inte alls hade med komunism att göra.

Men feminismen är ju återigen större än FI. Jag är trygg i etiketten feminist och att inte sympatisera med FI. Som om ett parti på 3% skulle få lov att göra anspråk på en hel rörelse...
  • Mila76
    Lingonpappa skrev 2015-02-21 13:24:51 följande:
    Kan du ge ett konkret exempel på detta? Gärna ett exempel som går att belägga.

Vad du säger blir i större utsträckning taget på allvar än vad jag säger, folk lyssnar mer på dig än på mig, din åsikt värderas högre än min.

Till att börja med ska jag säga att ditt inlägg är ett av de mest ignoranta och iqbefriade jag någonsin läst. Jag är helt säker på att du blir bemött baserat på ditt beteende. Skulle jag som man bete mig som en iqbefriad feministbimbo skulle jag inte heller tas på allvar, förutom möjligen av folk som prioriterar politisk korrekthet framför rationell korrekthet. Det råder en trend enligt vilken det är inne för kvinnor att vara korkade feministidioter. Den trenden måste försvinna innan man kan börja ta kvinnor på allvar.Folk får uttrycka vilka skämt de vill och det tycker jag för att jag förespråkar demokrati. Feminister är emot demokrati. Däremot säger jag självklart ifrån om en sexistisk feministhora försöker diskriminera oskyldiga människor.

Jag, som kvinna, är född med bördan att alltid behöva se mig över axeln och känslan att aldrig räcka till

Och det faktum att män i större grad än kvinnor drabbas av våldsbrott är inget en ignorant feministbimbo vill beakta innan hon skriver uttalanden?
    Slutligen: Vad skulle du tycka om att bli inkvoterad i fängelse och få avtjäna ett längre fängelsestraff?

Nä men se. Ett perfekt exempel på vilka män det är som gör feminismen så nödvändig. Här sitter han i sin priviligierade stol och vräker ur sig otidigheter riktat mot kvinnor som ett äkta anonymt nättroll. 

Tack för demonstrationen. Feminismen KAN aldrig gå för långt. Inte så länge sådana här idioter fortfarande existerar. 

• Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-21 14:04:01 följande:

Nä men se. Ett perfekt exempel på vilka män det är som gör feminismen så nödvändig. Här sitter han i sin priviligierade stol och vräker ur sig otidigheter riktat mot kvinnor som ett äkta anonymt nättroll. 

Tack för demonstrationen. Feminismen KAN aldrig gå för långt. Inte så länge sådana här idioter fortfarande existerar. 

Feminismen kan riktas fel, men inte gå för långt i sina visioner.
  • Lingonpappa
    Mila76 skrev 2015-02-21 14:04:01 följande:

Vad är det för privilegier du syftar på? Ge exempel.
    Har jag riktat kritik främst mot kvinnor eller främst mot sexistiska feminister?
    Varför trollar du?

• Mila76
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-20 12:36:32 följande:

www.arsinoe.se/tag/konstruktiv/

Bland den mest löjeväckande, extremfeministiska analysen någonsin.

Tro mig, jag vill inte splittra feminismen, bara kritisera dess avarter.

Oroa dig inte. Du kan inte "splittra feminismen" Skrattande
  • Mila76
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-21 14:43:29 följande:
    Feminismen kan riktas fel, men inte gå för långt i sina visioner.
    Riktas "fel"? Det beror nog på vem du anser har tolkningsföreträde. 
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.