• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-21 16:20:19 följande:

Oroa dig inte. Du kan inte "splittra feminismen" 

Nej, det är väl svårt. Men vill at det skall vara lättare att kritisera fanatiker inom feminismen.
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-21 16:21:39 följande:

Riktas "fel"? Det beror nog på vem du anser har tolkningsföreträde. 

Ingen. Men den kan riktas som en fanatisk ilska över det manliga könet. Det måste stoppas. Men den medelmåttiga feministen hatar naturligtvis inte män, jag bara uppmärksammar att det finns.
  • Mila76
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-21 19:27:15 följande:
    Ingen. Men den kan riktas som en fanatisk ilska över det manliga könet. Det måste stoppas. Men den medelmåttiga feministen hatar naturligtvis inte män, jag bara uppmärksammar att det finns.
    På vilket sätt riktas det fanatisk ilska mot män? Och av vilka?
    Vad är medelmåttig feminism? 

Jag är feminist därför att jag vill att kvinnor och män ska vara jämlika i samhället. Det innebär att mannens privilegier kanske inskränks och kvinnans privilegier utökas. Så som all fördelningspolitik för att nå rättvisa.
  • Mila76
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-21 19:25:10 följande:
    Nej, det är väl svårt. Men vill at det skall vara lättare att kritisera fanatiker inom feminismen.
    På vilket sätt är det inte möjligt att kritisera feminism? Du gör det exempelvis i den här tråden. 
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-21 22:26:39 följande:

På vilket sätt riktas det fanatisk ilska mot män? Och av vilka?

Vad är medelmåttig feminism? 

Jag är feminist därför att jag vill att kvinnor och män ska vara jämlika i samhället. Det innebär att mannens privilegier kanske inskränks och kvinnans privilegier utökas. Så som all fördelningspolitik för att nå rättvisa.

Extremfeminister som Lady Dahmer, Fanny Åström osv.

Du är ett exempel på medelmåttig feminist, eller mainstream kan man säga. Tar du avstånd ifrån de jag nämnde ovan?
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-02-21 22:27:25 följande:

På vilket sätt är det inte möjligt att kritisera feminism? Du gör det exempelvis i den här tråden. 

Jo, det är möjligt. Men vill att fler borde kritisera feminismens avarter, inte feminismen generellt. Det är skillnad.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-21 13:29:49 följande:

Men feminismen är ju återigen större än FI. Jag är trygg i etiketten feminist och att inte sympatisera med FI. Som om ett parti på 3% skulle få lov att göra anspråk på en hel rörelse...

Tvivlar jag inte på, men den feminism du företräder är ju inte organiserad, har inget "manifest" och är i så fall så luddig i kanten att det på torsken inte går att föra dialog om vad den står för. Tusentals olika betydelser helt enkelt. Löjligt...
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-22 23:58:32 följande:

Tvivlar jag inte på, men den feminism du företräder är ju inte organiserad, har inget "manifest" och är i så fall så luddig i kanten att det på torsken inte går att föra dialog om vad den står för. Tusentals olika betydelser helt enkelt. Löjligt...

Den är konkret. Den handlar om att göra det bra för män och kvinnor på respektive område där könen är missgynnade. Många ställer sig säker bakom den. FI är således inte den enda feministiska rörelsen, och kommer förmodligen aldrig göra anspråk på att vara det.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-23 00:20:13 följande:
    Den är konkret. Den handlar om att göra det bra för män och kvinnor på respektive område där könen är missgynnade. Många ställer sig säker bakom den. FI är således inte den enda feministiska rörelsen, och kommer förmodligen aldrig göra anspråk på att vara det.
    ...och jag tror att jag ska börja kalla mig "rasist". och den rasism som jag står för den innebär alla religiösa gruppers lika orätt att förtrycka tvivlare i de egna leden, att jag jämställer spansktalande med skåningar, och att alla med ljusare hud än en genomsnittlig Grek ska ha samma mänskliga rättigheter som alla andra.

Nä du... På grund av att många (liksom du) hävdar en massa olika saker i feminismens namn så är den både besudlad och luddig. Namnet "feminism" sedan är ju så uppenbart olyckligt. Varför ska en ism, som du säger står för allas lika värde, namnges efter ett kön? Det är ju bara i sig så dumt och skäl nog att dra öronen åt sig. 
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Mila76
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-22 14:33:47 följande:
    Extremfeminister som Lady Dahmer, Fanny Åström osv.

Du är ett exempel på medelmåttig feminist, eller mainstream kan man säga. Tar du avstånd ifrån de jag nämnde ovan?
    Jag behöver inte ta avstånd ifrån någon. 
    Feminismen som begrepp finns definierat, och handlar om en kamp om jämställdhet. Det är vad jag står för. Det finns rimligtvis väldigt många olika avarter inom alla ideologier, och det är inte möjligt att känna till eller ta avstånd ifrån dem alla. Jag är inte intresserad av att vinna mäns gillande. Det är inte ett mål med min tillvaro. 
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.