• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-28 10:17:37 följande:
    Jag skiter i FI som sagt. Jag har en bakgrund inom MP och C.

Jag tycker om feminism och jag är man. Så är det bara.
    Va, vad är det med dig? Jag pratade inte om F!, utan att man utesluter män i diverse kvinnoförbund, utbildningar (och en hel skola, kvinnofolkhögskolan), många tävlingar (tjejvasan idag) och massor av kvinnliga nätverk. Eftersom du konsekvent inte bemöter detta så misstänker jag (men jag kan ha fel) att du inte har några synpunkter på dessa företeelser, utan tycker att det är helt OK och oproblematiskt att prata vackert om hur likställda kvinnor och män ska vara samtidigt som män i tusentals stadgar faktiskt är uteslutna.

Likaså verkar du se mellan fingrarna när det gäller kvinnors sanna natur. Du motiverar namnet "feminism" med att det kvinnliga (underförstått goda) beteendet ska vara norm, och sedan tycker du ingenting om att kvinnor slår sina män lika ofta som tvärt om och att 4 av 10 straffade för barnmisshandel är kvinnor. Är det så OK att kvinnor slår barn att man trots den höga representationen bland "våldsverkare" kan anse att kvinnor ändå är så goda av naturen att de får namnge en ism av godhet?

Jag tror gott om dig och om män i allmänhet som kallar sig feminister, men ni är lurade, och alltihop är en bluff.

...och de hårdföra feministerna (F!) är förledda, manshatande bittra stackare som inte bidrar med något annat än splittring och onödig frustration hos dem som köper deras budskap.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • ica
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-27 14:20:14 följande:

Problemet med honom är att han tror att feminism skulle innebära en uteslutning av män.

Med den logiken skulle inte jag få liv av kalla mig feminist, då jag är man.

• Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-28 11:10:18 följande:

Va, vad är det med dig? Jag pratade inte om F!, utan att man utesluter män i diverse kvinnoförbund, utbildningar (och en hel skola, kvinnofolkhögskolan), många tävlingar (tjejvasan idag) och massor av kvinnliga nätverk. Eftersom du konsekvent inte bemöter detta så misstänker jag (men jag kan ha fel) att du inte har några synpunkter på dessa företeelser, utan tycker att det är helt OK och oproblematiskt att prata vackert om hur likställda kvinnor och män ska vara samtidigt som män i tusentals stadgar faktiskt är uteslutna.

Likaså verkar du se mellan fingrarna när det gäller kvinnors sanna natur. Du motiverar namnet "feminism" med att det kvinnliga (underförstått goda) beteendet ska vara norm, och sedan tycker du ingenting om att kvinnor slår sina män lika ofta som tvärt om och att 4 av 10 straffade för barnmisshandel är kvinnor. Är det så OK att kvinnor slår barn att man trots den höga representationen bland "våldsverkare" kan anse att kvinnor ändå är så goda av naturen att de får namnge en ism av godhet?

Jag tror gott om dig och om män i allmänhet som kallar sig feminister, men ni är lurade, och alltihop är en bluff.

...och de hårdföra feministerna (F!) är förledda, manshatande bittra stackare som inte bidrar med något annat än splittring och onödig frustration hos dem som köper deras budskap.

Du verkar ju inte ha några problem med att 9 av 10 som misshandlar andra i detta land är män.

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Den-manliga-konsrollen-bade-gynnar-och-missgynnar-man/
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-28 16:23:03 följande:
    Du verkar ju inte ha några problem med att 9 av 10 som misshandlar andra i detta land är män.

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Den-manliga-konsrollen-bade-gynnar-och-missgynnar-man/
    Det är inte helt irrelevant det där, men när feminister pratar om kvinnomisshandel (och det är en hel del av den varan) så är den siffran fel och irrelevant, för den stora majoriteten av offren är ju män. Detta är dock inget man hör att feminister framhåller, utan man ställer kvinnor mot män, och i den renodlade jämförelsen är vi faktiskt ganska lika.

...och ja män är våldsammare, och det har jag aldrig förnekat. Du svarar fortfarande inte på mina frågor, utan kommer med egna.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-02-28 16:43:14 följande:

Det är inte helt irrelevant det där, men när feminister pratar om kvinnomisshandel (och det är en hel del av den varan) så är den siffran fel och irrelevant, för den stora majoriteten av offren är ju män. Detta är dock inget man hör att feminister framhåller, utan man ställer kvinnor mot män, och i den renodlade jämförelsen är vi faktiskt ganska lika.

...och ja män är våldsammare, och det har jag aldrig förnekat. Du svarar fortfarande inte på mina frågor, utan kommer med egna.

För att du påstår att jag är lurad bara för att jag kallar mig feminist. Inte så mycket att bemöta.

Och ja, båda grejerna är viktiga att prata om. Jag som feminist gör det.
  • Mila76
    DickRex skrev 2015-02-28 08:38:22 följande:
    På punkt efter punkt efter punkt i detta infantila inlägg så kan jag såga dig med fotknölarna, men... Du är uppenbart inte påläst, väljer att missförstå istället för att förstå, och klistrar på mig en massa saker som jag varken har sagt eller skriver under på. Jag orkar bara inte svara... Tar en promenad istället.
    Du skrev själv att det i dagens (antar att du skulle skriva samhälle) faktiskt är män som objektifieras och förtrycks. Det är dina egna ord, och dem jag svarade på.

Vad är det exakt jag klistrar på dig?

Du framstår som elak och dessutom verkar du ha svårigheter att argumentera på ett normalt sätt eftersom du går till personangrepp istället för att komma med sakliga motargument. Det om något är väl infantilt?Drömmer
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-03-03 15:38:22 följande:

Du skrev själv att det i dagens (antar att du skulle skriva samhälle) faktiskt är män som objektifieras och förtrycks. Det är dina egna ord, och dem jag svarade på.

Du framstår som elak och dessutom verkar du ha svårigheter att argumentera på ett normalt sätt eftersom du går till personangrepp istället för att komma med sakliga motargument. Det om något är väl infantilt?

Feminism är väl ett känsligt ämne för vederbörande..
  • Mila76
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-03 15:53:56 följande:
    Feminism är väl ett känsligt ämne för vederbörande..
    Det verkar vara ungefär som en röd flagga. Skrämmande. 
  • Anonym (Förklaring?)
    Mila76 skrev 2015-03-03 21:58:20 följande:

Det verkar vara ungefär som en röd flagga. Skrämmande. 

Ja, precis. Jag är förvisso man men känner ingen osäkerhet alls inför feminism.
  • DickRex
    Mila76 skrev 2015-03-03 15:38:22 följande:

Du framstår som elak och dessutom verkar du ha svårigheter att argumentera på ett normalt sätt eftersom du går till personangrepp istället för att komma med sakliga motargument. Det om något är väl infantilt?Drömmer
    Svar: "så summan av kardemumman är..."
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.