Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-18 03:06:56 följande:
När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?
Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.
Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.
Det finns många andra sätt på vilka kvinnor förminskas än genom våldtäkt, misshandel och pyskisk terror.
Som kvinna upplever jag att män gärna försöker använda härskartekniker för att förminska mig. Jag tror att det handlar om att dessa män känner sig lite osäkra kring mig som kvinna, inte att de medvetet vill förtrycka mig. Personligen tycker jag att det viktigaste du kan göra är att reflektera över ditt eget sätt att tänka på kvinnligt och manligt och försöka komma ihåg att många av oss vill bli tagna på allvar, förtjänar att bli tagna på allvar eftersom vi är människor precis som du.
Jag blir kränkt då män försöker stämpla på mig egenskaper enbart baserade på mitt kön. Att jag skulle vara mer känslomässig och därmed mindre intellektuell än dem, varför det? Jag låter sällan mina känslor styra mig, speciellt inte på mitt arbete, så varför förutsätta något sådant baserat på att jag är kvinna? Det var Freud som påstod detta, på 1800 talet om jag inte minns fel, har en del inte lärt sig någonting sedan dess?
Som sagt tror jag att allt bottnar sig i dessa mäns osäkerhet och i deras egna mänskliga brister, men fortfarande är det män som har mest makt i samhället.