• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • Lisen84
    Anna Hbg skrev 2015-10-15 09:32:17 följande:

Var hos bm i tisdags och då låg mitt sf-mått på 31 och jag är i v.36.

Ok då kanske det är normalt iaf :)

BM sa att det låg lite under normal kurvan. Bara det att jag har gått ner i vikt o SF måttet har bara ökat med 1 cm på 2 v..
  • Anna Hbg

Lisen84:

Mitt sf-mått låg på 29,5 i 4 veckor ungefär men hade nu växt till 31 så tror att så länge det ökar och följer sin kurva behöver man inte vara så orolig.

Min bm sa även att det brukar komma en dipp i slutet av graviditeten.

Har dessutom en riktig kicker i magen och försöker att tänka att bebisen är uppenbart stark och då borde det inte vara någon fara :)

• miloo89

Har gått upp ca 15 kg sen innan graviditet.

Mitt sf-mått har växt långsamt senaste veckorna. Låg på 30 i 2 bm-besök i rad sedan 31 i 2 besök. Men igår hade det växt till nästan 33. Är i vecka 38 idag. Ligger under medel. Min bm sa oxå att det kunde hända mot slutet så bebis sjunker ner men har fått gå på extra mätningar för säkerhetsskull.

• Hejhejhejilc
    miloo89 skrev 2015-10-15 12:25:22 följande:

Har gått upp ca 15 kg sen innan graviditet.

Mitt sf-mått har växt långsamt senaste veckorna. Låg på 30 i 2 bm-besök i rad sedan 31 i 2 besök. Men igår hade det växt till nästan 33. Är i vecka 38 idag. Ligger under medel. Min bm sa oxå att det kunde hända mot slutet så bebis sjunker ner men har fått gå på extra mätningar för säkerhetsskull.

Exakt lika mått för mig idag i vecka 38, är nog olika hur de ligger som sagt :)
  • Kgb777

Är i v 36+2 idag och har säkert gått upp 12-13 kg sedan inskrivning, så det får gärna stanna här. SF måttet var förra gången på 34 var då i början av v 35. Jag har en teori om att det hänger ihop en aning med blodsockret, jag tycker att jag brukar ligga lite högt i blodsocker typ runt 6,2-6,5 och då är det inte direkt efter måltid. En gång hos bm var dock blodsockret nere på 5,5 och då hade också magen vuxit lite mindre än vanligt. Men det är väl så att äter man mer sött så får även bebisen mer socker och lägger på sig. Börjar känna mig ganska trött, kan sova nästan 8 timmar på natten och ändå behöva sova en stund på dan. hade ett hb på 125 förra gången så snart kanske det börjar bli dax för järntabletter. Vad har ni andra för hb? Börjar dessutom bli riktigt nervös för snittet, någon annan som har planerat snitt?

• jvd89
    Lisen84 skrev 2015-10-15 09:25:55 följande:

Jag har gått upp ca 14 kg. V 37 på lördag. Dock har jag gått ner 1-2 kg sista månaden pga att mina kräkningar har blivit värre. Är lite orolig för att bebis inte växer som hon ska heller då mitt SF mått ligger lite lågt, 32 i v 35. Hur ligger ert?

Mitt sf-mått låg på 31 nu i vecka 35 och det sa min bm va bra för jag följer min egna kurva. Sf måttet kan ju dock inte beräkna hur liten/stor bebis kan bli.
    Någon som vet om bm kan beräkna de genom att känna på magen och bebis eller behöver man göra TUL för att få en beräkning på bebis vikt?
  • gummsanmadde

Var hos bm idag, hjärtljuden å blodtrycket va bra å mitt sf mått va 34 och jag är i v 37 (36+4), bm sa att det va bra å jag följer kurvan fint. Bm att bebben ha sjunkit lite ner i bäcknet (för två veckor sen låg bebben med huvudet mot kanten av bäcknet) så ungen är på väg mot rätt håll :)

Tycker tiden springer iväg nu, bara lite mer än 3v kvar till beräknat förlossningdatum.. minns när jag började skriva här, då va man i v 5!!! Haha tiden går fort :)

• Citrona
    Kgb777 skrev 2015-10-15 14:30:58 följande:

Är i v 36+2 idag och har säkert gått upp 12-13 kg sedan inskrivning, så det får gärna stanna här. SF måttet var förra gången på 34 var då i början av v 35. Jag har en teori om att det hänger ihop en aning med blodsockret, jag tycker att jag brukar ligga lite högt i blodsocker typ runt 6,2-6,5 och då är det inte direkt efter måltid. En gång hos bm var dock blodsockret nere på 5,5 och då hade också magen vuxit lite mindre än vanligt. Men det är väl så att äter man mer sött så får även bebisen mer socker och lägger på sig. Börjar känna mig ganska trött, kan sova nästan 8 timmar på natten och ändå behöva sova en stund på dan. hade ett hb på 125 förra gången så snart kanske det börjar bli dax för järntabletter. Vad har ni andra för hb? Börjar dessutom bli riktigt nervös för snittet, någon annan som har planerat snitt?

Jag ska oxo göra planerat snitt, blir mitt andra och japp jag är oxo nervös även om jag vet hur det kommer gå till. Vart ska du göra ditt snitt och hur långt innan BF? Jag gör mitt 38+0 på SÖS
  • blubb4m

Hoppas det går bra för er alla! Vi förlorade våran dotter i vecka 32+3, för två veckor sedan. Livet är så skört, ta vara på er och ta inget för givet. Nu avprenumererar jag från denna tråd och önskar er alla lycka till med era bebisar! Kramar

Svar på tråden Novemberbebisar 2015