• Anonym (Dan)

Fattig...

Hej,

De senaste veckorna har ekonomin varit knapert, dvs ingenting alls. Räkningarna måste ju betalas, likaså, de väsentliga räkningar. Ingen idé att gå till socialen och be dem om hjälp, eftersom jag har bostadsrätt. Det räknas som "tillgångar" i deras norm. Jag tänker då fan inte sälja lägenheten.

Har inte råd med mat, och då finns det bara en utväg. Sno mat. Jag gick ner till ICA och snodde tre små konservburkar med kattmat. Micromat kan man ju inte plocka på sig, för det syns när man har dem innanför jackan. Jag tog kattmaten och sprang därifrån. Ingen såg mig. Jag är som (Batman). Utanför ICA, på baksidan så brukar personalen slänga matprodukter som har gått ut. Jag hittade två kartor ägg, grönsaker, tandprodukter och pasta som har gått ut. Ägg är det inga som helst problem med, eftersom de håller betydligt mycket längre än vad det står på förpackningen. Bara att lägga ägget i ett glas med vatten. Flyter ägget så är det bara att slänga, och sjunker det så är de ätbara. 

Hur som haver, så värmde jag upp dem i mikrovågsugnen, tillsammans med skalade morötter.

Jag hade dessutom slut på duschtvål hemma, och tog hissen ner till källarvåningen för att ta mig en titt om det finns några schampoflaskor där nere. Och ta mig tusan, det fanns! Tre flaskor. Så dem tog jag. 

Nu kan jag i alla fall hålla mig ren några dagar.

• Svar på tråden Fattig...
  • Nenne666
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-13 00:30:46 följande:
    Samtidigt så kan man ändå förstå det till viss del. Har man haft försörjningsstöd själv så "vet" man ju hur det går till. Fast i verkligheten är det ju inte så eftersom ju Socialtjänstlagen är en ramlag med stort tolkningsutrymme vilket kan ge stora skillnader. Dessutom ska det ju göras individuella bedömningar vilket kan resultera i att den ene blir nekad något den andra får. Lägg därtill olika riktlinjer som utformas i varje kommun.

Ibland blir det heltokigt. Den där listan hon pratar om finns säkert i någon håla som inte hängt med i utvecklingen. Helt rättsvidrigt och det finns inget som helst lagstöd för att begära några kylskåpslistor. 

En kommun - jag tror att det var Landskrona - fick kraftig reprimand för att de gjorde hembesök för att titta i folks skafferi.
    Jo inser och förstår att det även kan gälla mellan olika sekreterare, t.o.m på samma kontor. Som du säger, det finns ett stort tolkningsutrymme och det märks. För 20 år sedan gick jag på soc och det va inte i närheten av hur det verkar vara idag. Blir helt chockad! Men erfarenheten med min vän och incidenten med hennes konto och mina pengar gjorde mig skogstokig. Hade inte jag följt med så hade det inte funkat. Soc kliver in under huden på folk att dom lika gärna kan komma nakna. Och ändå få ett nej . Insåg där och då att det krävs kunskap och att du har en god verbal förmåga, annars är du körd. Helt sjukt. Men som sagt.... Det är inte bara att gå till soc när det skiter sig. Tyvärr.
  • Anonym (soc sekr)
    Nenne666 skrev 2015-03-13 00:43:41 följande:
    Jo inser och förstår att det även kan gälla mellan olika sekreterare, t.o.m på samma kontor. Som du säger, det finns ett stort tolkningsutrymme och det märks. För 20 år sedan gick jag på soc och det va inte i närheten av hur det verkar vara idag. Blir helt chockad! Men erfarenheten med min vän och incidenten med hennes konto och mina pengar gjorde mig skogstokig. Hade inte jag följt med så hade det inte funkat. Soc kliver in under huden på folk att dom lika gärna kan komma nakna. Och ändå få ett nej . Insåg där och då att det krävs kunskap och att du har en god verbal förmåga, annars är du körd. Helt sjukt. Men som sagt.... Det är inte bara att gå till soc när det skiter sig. Tyvärr.
    Nja, visst kan det fungera så som du säger och jag ser en del kollegor faktiskt som jag inte tycker beter sig som man ska, dock är de faktiskt i minoritet. Sen ska det ju inte finnas några alls med sådan inställning såklart men det blir svårt att undvika. Dock är det inte så illa generellt som du upplever det.

Det finns tyvärr en del - oftast småkommuner - som inte hänger med eller som inte har en levande arbetsplats med reflektion och utveckling. Bara en sådan sak som kontoutdrag. Det är en kvarleva från en tid där kontroll var det primära. Att inte lita på folk, att förutsätta att folk fuskar om de kan osv osv. Som tur är har vi (och de flesta tror jag) frångått det förutom om det finns särskilda skäl att begära in kontoutdrag. Folk skulle överklaga mer, jag tror man skulle få rätt i Förvaltningsrätten om man överklagade att man var tvungen att lämna kontoutdrag varje månad. Det har vi ingen laglig rätt att göra utan anledning.
  • Nenne666
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-13 01:01:32 följande:
    Nja, visst kan det fungera så som du säger och jag ser en del kollegor faktiskt som jag inte tycker beter sig som man ska, dock är de faktiskt i minoritet. Sen ska det ju inte finnas några alls med sådan inställning såklart men det blir svårt att undvika. Dock är det inte så illa generellt som du upplever det.

Det finns tyvärr en del - oftast småkommuner - som inte hänger med eller som inte har en levande arbetsplats med reflektion och utveckling. Bara en sådan sak som kontoutdrag. Det är en kvarleva från en tid där kontroll var det primära. Att inte lita på folk, att förutsätta att folk fuskar om de kan osv osv. Som tur är har vi (och de flesta tror jag) frångått det förutom om det finns särskilda skäl att begära in kontoutdrag. Folk skulle överklaga mer, jag tror man skulle få rätt i Förvaltningsrätten om man överklagade att man var tvungen att lämna kontoutdrag varje månad. Det har vi ingen laglig rätt att göra utan anledning.
    Jo, men vad intressant. Jag trodde det va praxis idag att lämna kontoutdrag. Men det är alltså något ni är på väg ifrån om det inte finns grund att begära in ett sådant? Det tycker jag låter mer rimligt och finner högre förståelse isf. Jag reagerade mycket på att det vore något som krävdes om man sökte försörjning av socialtjänsten oavsett vem du är. Jag gillar verkligen inte det där med kontoutdrag. Det är verkligen personligt och direkt kränkande... Att utelämna sig så skulle få mig att hellre äta bark och bo i skogen under en sten.
  • Hecate
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-13 00:17:53 följande:
    Man kan ha behov men ändå bli nekad...
    Får folk svälta i Sverige menar du? I så fall är det ju inte konstigt att de stjäl...

I min kommun får alla som kommer i "nöd" kuponger som gäller på skolor och äldreboenden och ev. andra kommunala institutioner. Så att de kan äta i alla fall.
  • Sweet Sofia
    Nenne666 skrev 2015-03-13 00:19:03 följande:

Lämna en lista på vilken mat du har i skåpen ? Är du på riktigt?

Många soc.sekr kräver det vid ansökan om akuta livsmedel. Inte konstig eller ovanligt alls.
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-13 00:20:09 följande:

Jodå, hon ger sig aldrig hur fel hon än har.

Du är ju inte ens soc.sekr
  • Sweet Sofia
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-13 00:23:47 följande:

Har soc gjort så emot dig, om en får fråga? Du verkar rätt så insatt i det hela. Dela gärna med dig.

Jag är nyfiken.

Vad soc gjort mot mig? Inget. Aldrig haft eller sökt om ekonomiskt bistånd eller akuta livsmedel, aldrig haft med soc att göra.

Man kan vara insatt och kunnig ändå
  • Sweet Sofia
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-13 00:28:01 följande:

Men nu blev hon alltför tyst. Jag väntar ivrigt på vad hon ska svara.

Nu vet jag inte hur du gör men själv brukar jag sova vid 00.28 tiden....
  • Sweet Sofia
    Nenne666 skrev 2015-03-13 00:43:41 följande:

Du måste väl ändå förstå (egentligen veta ) att allt som kommer in på ens konto räknas som inkomst av soc. Det du gjorde var att förstöra för din vän. Hoppas du godgjorde det du förstörde.
  • Sweet Sofia
    Hecate skrev 2015-03-13 07:06:59 följande:

Får folk svälta i Sverige menar du? I så fall är det ju inte konstigt att de stjäl...

I min kommun får alla som kommer i "nöd" kuponger som gäller på skolor och äldreboenden och ev. andra kommunala institutioner. Så att de kan äta i alla fall.

Är nog bara i soc.sekr kommun som folk får svälta för att de aldrig godkänner akut livsmedel....
  • FIame

Vem har berättat det där om bostadsrätt för dig Dan? Det stämmer inte, du har rätt att ha en bostadsrätt om den är rimlig för 1 persons grundläggande behov (om du inte har barn). Det vill säga en 2till3-rummare på 60till80 kvadratmeter är okej att ha. Men du kommer nog inte kunna ha kvar din lägenhet och få soc om det rör sig om t ex en 4-rummare på 100 kvadratmeter.

www.sydsvenskan.se/malmo/bostadsratt-inget-hinder/

Svar på tråden Fattig...