• Anonym (Dan)

Fattig...

Hej,

De senaste veckorna har ekonomin varit knapert, dvs ingenting alls. Räkningarna måste ju betalas, likaså, de väsentliga räkningar. Ingen idé att gå till socialen och be dem om hjälp, eftersom jag har bostadsrätt. Det räknas som "tillgångar" i deras norm. Jag tänker då fan inte sälja lägenheten.

Har inte råd med mat, och då finns det bara en utväg. Sno mat. Jag gick ner till ICA och snodde tre små konservburkar med kattmat. Micromat kan man ju inte plocka på sig, för det syns när man har dem innanför jackan. Jag tog kattmaten och sprang därifrån. Ingen såg mig. Jag är som (Batman). Utanför ICA, på baksidan så brukar personalen slänga matprodukter som har gått ut. Jag hittade två kartor ägg, grönsaker, tandprodukter och pasta som har gått ut. Ägg är det inga som helst problem med, eftersom de håller betydligt mycket längre än vad det står på förpackningen. Bara att lägga ägget i ett glas med vatten. Flyter ägget så är det bara att slänga, och sjunker det så är de ätbara. 

Hur som haver, så värmde jag upp dem i mikrovågsugnen, tillsammans med skalade morötter.

Jag hade dessutom slut på duschtvål hemma, och tog hissen ner till källarvåningen för att ta mig en titt om det finns några schampoflaskor där nere. Och ta mig tusan, det fanns! Tre flaskor. Så dem tog jag. 

Nu kan jag i alla fall hålla mig ren några dagar.

• Svar på tråden Fattig...
  • Sweet Sofia
    Nenne666 skrev 2015-03-13 12:03:41 följande:

Och den där kontoutdragsregeln är ett direkt övergrepp på en annan människas integritet. Finns det ingen misstanke om bedrägeri så ska folk som redan är på botten slippa den här typen av förnedring. Då är det isf Isin tur en polissak. Och tro på sjutton att man måste kunna låna ut pengar till människor som inte har pengar utan att dom får betala tillbaka mig samt få minskat bidrag bästa månad. Det är så sjukt så det är skrämmande. Men det tycker du är helt rimligt?

Ingen har väl påstått att lagar och regler är rimliga så vad jag tycker är totalt orelevant.
  • Anonym (soc sekr)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-13 12:10:01 följande:
    Ingen har väl påstått att lagar och regler är rimliga så vad jag tycker är totalt orelevant.
    Det finns inga lagar och regler som säger att man ska visa kontoutdrag eller att man inte får låna pengar av en vän när man har försörjningsstöd. Däremot är det många som är fyrkantiga och inte tänker själv och väljer den enkla vägen och bara räkna allt som kommer in på kontot. Det är ju praxis och enkelt att göra så och att göra individuella bedömningar och utreda lite närmare tar tid och kraft.
  • Hecate
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-12 23:48:06 följande:
    Ja, och jag vet just att det inte är så som du påstår. Som vanligt slänger du ur dig "fakta" som inte stämmer. Det är liksom inte första gången du påstår saker som är fel.

Det finns flertalet domar till Socialtjänstens fördel där de nekat akuta matpengar t ex på upprepat beteende eller att man själv försatt sig i situationen genom vårdslöshet med sina pengar. 
    Fast som jag skrev förut: då har de väl i alla fall fått restaurangkuponger som gäller på kommunens äldreboenden, skolor och dylikt? Jag förstår om man nekar REDA pengar, om personerna har satt i system att "bli bestulna på plånboken" en gång i månaden...
  • Hecate
    FIame skrev 2015-03-13 11:13:45 följande:
    Menar du att folk ska straffas för att de varit produktiva och lyckats spara ihop pengar till att bo så att dessa inte behöver försörjas av kommunen?

Nej. Det är heller inte så det fungerar. Dessutom skulle kostnaderna bli avsevärt mycket högre för soc att efter att bostadsrätten är såld, fixa hyresrätt till soc-tagaren? med avsevärt högre hyra? Dessutom hade alla incitament att faktiskt vara produktiv tagits bort.

Realiserbara tillgångar är nyckeln.

Men hey dont take my word for it. Du får ju läsa på vad förvaltningsrätten tycker. Klicka gärna på länken jag bifogade. Soc fick betala retroaktivt.

Har en väninna som fick soc och hon har bostadsrätt och till och med lån, soc täckte rubbet. Men det var ingen långtidslösning utan gällde bara några månader.
    Det stod ju precis som jag sa i länken. Att soc tittar på hur mycket den är belånad. Självklart kan inte någon sitta på en fullbetald lägenhet (eller hus) värd ett par miljoner och få bidrag månad efter månad.
  • tobbe01
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 19:30:06 följande:
    Hej,

De senaste veckorna har ekonomin varit knapert, dvs ingenting alls. Räkningarna måste ju betalas, likaså, de väsentliga räkningar. Ingen idé att gå till socialen och be dem om hjälp, eftersom jag har bostadsrätt. Det räknas som "tillgångar" i deras norm. Jag tänker då fan inte sälja lägenheten.

Har inte råd med mat, och då finns det bara en utväg. Sno mat. Jag gick ner till ICA och snodde tre små konservburkar med kattmat. Micromat kan man ju inte plocka på sig, för det syns när man har dem innanför jackan. Jag tog kattmaten och sprang därifrån. Ingen såg mig. Jag är som (Batman). Utanför ICA, på baksidan så brukar personalen slänga matprodukter som har gått ut. Jag hittade två kartor ägg, grönsaker, tandprodukter och pasta som har gått ut. Ägg är det inga som helst problem med, eftersom de håller betydligt mycket längre än vad det står på förpackningen. Bara att lägga ägget i ett glas med vatten. Flyter ägget så är det bara att slänga, och sjunker det så är de ätbara. 

Hur som haver, så värmde jag upp dem i mikrovågsugnen, tillsammans med skalade morötter.

Jag hade dessutom slut på duschtvål hemma, och tog hissen ner till källarvåningen för att ta mig en titt om det finns några schampoflaskor där nere. Och ta mig tusan, det fanns! Tre flaskor. Så dem tog jag. 

Nu kan jag i alla fall hålla mig ren några dagar.
    Kattmat? Varför i helv..te snodde du kattmat? Iofs är kattmat fin och dyr mat numer men det är ju trots allt djurfoder. Du kunde väl stjäla fiskbullar åtminstone? Gick det bra att värma äggen i mikron?
  • tobbe01
    Hecate skrev 2015-03-13 09:18:59 följande:
    Det handlar inte så mycket om storleken som hur mycket realiserbara pengar det finns instoppat i bostaden. En bostadsrätt med små eller inga lån kvar på t.ex., kan man ju faktiskt belåna - och leva på de pengarna ett tag. I stället för att gå på soc. Det vore ju också märkligt, om folk som har kanske en miljon eller två instoppade i en lägenhet - ändå ska försörjas av kommunen.
    Helt rätt. Många tror att det bara är att springa på "soc" om man blir pank. Vore ju riktigt illa om man kunde åka på långsemester och slösa bort alla pengar och sedan gå på "soc" och tro att man ska få försörjning. "Soc" tittar tre månader tillbaka i tiden för det första och för det andra ser om det finns tillgångar. De pengar man får från "soc" är inte till för att sätta guldkant på tillvaron utan för överlevnad.
  • FIame
    Hecate skrev 2015-03-13 13:30:28 följande:
    Det stod ju precis som jag sa i länken. Att soc tittar på hur mycket den är belånad. Självklart kan inte någon sitta på en fullbetald lägenhet (eller hus) värd ett par miljoner och få bidrag månad efter månad.
    Snarare tvärtom. Att om den är fullbetald så kostar det soc mindre pengar. Är den belånad, så ska ju inte soc betala amortering och ränta kan jag tycka. Då kan vilken loser som helst som aldrig gjort ett handtag i sitt liv köpa sig en lägenhet med full belåning och sedan få den betald via soc.

Har man kämpat och jobbat ihop för sin lägenhet ska man ha den kvar även om man hamnar i en svacka. Det är en självklarhet.
  • AnooYoo
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 20:22:01 följande:

Tyvärr, så räknar de ''bil'', ''bostadsrätt'', ''båt'' eller annat som man äger som (tillgångar). En bekant till mig gick upp till soc, då de bad honom att sälja lägenheten, eftersom den räknas som tillgångar. 

Han gav fan i det, och lyckades att fixa pengar på ett annat håll.

Menar du att bil, båt eller fastigheter man äger inte är tillgångar?
  • tobbe01
    FIame skrev 2015-03-13 15:08:20 följande:
    Snarare tvärtom. Att om den är fullbetald så kostar det soc mindre pengar. Är den belånad, så ska ju inte soc betala amortering och ränta kan jag tycka. Då kan vilken loser som helst som aldrig gjort ett handtag i sitt liv köpa sig en lägenhet med full belåning och sedan få den betald via soc.

Har man kämpat och jobbat ihop för sin lägenhet ska man ha den kvar även om man hamnar i en svacka. Det är en självklarhet.
    Vore intressant att få veta hur det är. Får man socialbidrag fast man äger en bostad som är värd 2 miljoner? I storstäderna så finns knappast annat boende att tillgå och säkert inget som är billigare än en betald BR. Kanske det finns ngn "soc-tant" här på FL?
  • Anonym (Dan)
    AnooYoo skrev 2015-03-13 15:12:43 följande:
    Menar du att bil, båt eller fastigheter man äger inte är tillgångar?
    Jag menade det jag skrev ovanstående att bil, båt, lägenhet (bostadsrätt) och annat dylikt som man äger, är tillgångar.
Svar på tråden Fattig...