• Anonym (Dan)

Fattig...

Hej,

De senaste veckorna har ekonomin varit knapert, dvs ingenting alls. Räkningarna måste ju betalas, likaså, de väsentliga räkningar. Ingen idé att gå till socialen och be dem om hjälp, eftersom jag har bostadsrätt. Det räknas som "tillgångar" i deras norm. Jag tänker då fan inte sälja lägenheten.

Har inte råd med mat, och då finns det bara en utväg. Sno mat. Jag gick ner till ICA och snodde tre små konservburkar med kattmat. Micromat kan man ju inte plocka på sig, för det syns när man har dem innanför jackan. Jag tog kattmaten och sprang därifrån. Ingen såg mig. Jag är som (Batman). Utanför ICA, på baksidan så brukar personalen slänga matprodukter som har gått ut. Jag hittade två kartor ägg, grönsaker, tandprodukter och pasta som har gått ut. Ägg är det inga som helst problem med, eftersom de håller betydligt mycket längre än vad det står på förpackningen. Bara att lägga ägget i ett glas med vatten. Flyter ägget så är det bara att slänga, och sjunker det så är de ätbara. 

Hur som haver, så värmde jag upp dem i mikrovågsugnen, tillsammans med skalade morötter.

Jag hade dessutom slut på duschtvål hemma, och tog hissen ner till källarvåningen för att ta mig en titt om det finns några schampoflaskor där nere. Och ta mig tusan, det fanns! Tre flaskor. Så dem tog jag. 

Nu kan jag i alla fall hålla mig ren några dagar.

• Svar på tråden Fattig...
  • Sweet Sofia
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 23:08:45 följande:

Är inte så värst insatt i det hela, men de kontrollerar även att det du uppger stämmer och de kontrollerar banktillgodohavanden, bilinnehav, fastighetsinnehav osv. Man kan söka rekvisition till mat, om man går till soc varje månad, men då drar de av summan av försörjningsstödet man får nästa månad sa de.

Man kan får nödpengar till mat även om man inte ekonomiskt bistånd varje månad. De är en rättighet alla har och soc kan inte neka nödpengar till mat.
  • Anonym (Dan)
    Samtidigt, så vill jag göra min berättelse lite mer rolig. Oavsett om jag springer och norpar mat på ICA och letar i containrar, samt hittar oöppnad schampoflaskor i källaren, så är det samtidigt roligt, på något sätt.

Frälsningsarmén finns ju dock inte här. Och det är ju synd. Soppa hade ju suttit rätt så bra nu, med någon ostmacka.
  • Chianti
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 23:08:45 följande:
    Är inte så värst insatt i det hela, men de kontrollerar även att det du uppger stämmer och de kontrollerar banktillgodohavanden, bilinnehav, fastighetsinnehav osv. Man kan söka rekvisition till mat, om man går till soc varje månad, men då drar de av summan av försörjningsstödet man får nästa månad sa de.
    Om du inte är så insatt kanske du ska gå till soc och prata med dem istället för att på förhand bestämma dig för vilka regler som gäller? Speciellt med tanke på att du har fel.
    Det du skriver ovan är för övrigt inte relevant för det Sweet Sofia skrev. Du hajar helt enkelt inte. Gå till soc och få ett korrekt svar istället för att sitta och gissa.
  • Anonym (Dan)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 23:13:51 följande:
    Man kan får nödpengar till mat även om man inte ekonomiskt bistånd varje månad. De är en rättighet alla har och soc kan inte neka nödpengar till mat.
    Jag blev nekad en gång, då jag fick en högre summa från A-kassan, då de tyckte att jag skulle ha ''sparat undan''.

Mitt tänkande blev: Det är fan mina pengar. Om jag vill lyxa till det lite så gör jag det. Men men, det löste sig på ett annat sätt.

• Anonym (soc sekr)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 23:13:51 följande:
    Nu kommer du igen med felaktig information. man kan visst nekas akuta matpengar, även om det inte är ofta.
  • Anonym (Dan)
    Chianti skrev 2015-03-12 23:15:34 följande:
    Om du inte är så insatt kanske du ska gå till soc och prata med dem istället för att på förhand bestämma dig för vilka regler som gäller? Speciellt med tanke på att du har fel.
    Det du skriver ovan är för övrigt inte relevant för det Sweet Sofia skrev. Du hajar helt enkelt inte. Gå till soc och få ett korrekt svar istället för att sitta och gissa.
    Det har jag gjort ett par enstaka gånger. Jag sitter ju inte och ''gissar''. Jag vet att det är så! Jag har ju fyllt i ansökan om ''försörjningsstöd''. Jag vet så pass mycket om det, oavsett om jag är insatt i det eller inte. Jag ska inte behöva rabbla upp hela historien, för då blir det för tråkigt för de övriga att läsa.Jag vill poängtera att det är underhållande att leva det liv som jag har levt i c:a två månader. Jag lider i alla fall inte.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 23:17:01 följande:

Jag blev nekad en gång, då jag fick en högre summa från A-kassan, då de tyckte att jag skulle ha ''sparat undan''.

Mitt tänkande blev: Det är fan mina pengar. Om jag vill lyxa till det lite så gör jag det. Men men, det löste sig på ett annat sätt.

Man blir aldrig nekat akuta pengar till mat. Nödsituation.
  • Sweet Sofia
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-12 23:17:38 följande:

Nu kommer du igen med felaktig information. man kan visst nekas akuta matpengar, även om det inte är ofta.

Nej, det kan man aldrig (såvida man inte sitter på miljoner på banken) Men har man inga pengar blir man aldrig nekad akuta matpengar. Det är faktiskt inte lov att neka akuta matpengar, vilket en Soc.sekt borde veta....
  • Sweet Sofia
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 23:21:43 följande:

Det har jag gjort ett par enstaka gånger. Jag sitter ju inte och ''gissar''. Jag vet att det är så! Jag har ju fyllt i ansökan om ''försörjningsstöd''. Jag vet så pass mycket om det, oavsett om jag är insatt i det eller inte. Jag ska inte behöva rabbla upp hela historien, för då blir det för tråkigt för de övriga att läsa.Jag vill poängtera att det är underhållande att leva det liv som jag har levt i c:a två månader. Jag lider i alla fall inte.

Ansökan om ekonomiskt bistånd har INGET med ansökan om akuta matpengar att göra. Är två vitt skilda handlingar.
  • Anonym (bra)

Jag tycker det är suveränt bra att soc finns. Livet skulle bli bra mycket jobbigare för dem som inte kan försörja sig.

Svar på tråden Fattig...