Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-16 11:35:32 följande:
Nej, som hyresvärd kan du inte vända dig till Socialen för att få hyran direkt inbetald. Vi har ju sekretess och kan inte prata med dig om din hyresgäst eller ens bekräfta att den finns aktuell hos oss.
Betalar inte hyresgästen så får du säga upp hyresgästen och då ska du också enligt lag underrätta Socialtjänsten om uppsägningen. Socialen kontaktar vanligen personen genom ett brev där det står att de kan höra av sig om de önskar hjälp med att lösa sin situation eller om personen redan är aktuell hos oss så kontaktar handläggaren direkt personen. Personen får sedan ansöka om hyresskulden och sen görs då bedömningen om den ska beviljas eller inte.
Sen gör vi ofta överenskommelser med klienten själv att vi ska inbetala hyran direkt till hyresvärden alternativt ansöka om en God man åt klienten som ska sköta ekonmin men det är inget som hyresvärden är iblandad i de flesta fall.
När man är uppsagd så återvinner man hyresrätten när skulden blir betald.
Man kontaktar således inte Kronofogden direkt för vräkning när någon inte betalar hyran. I folkmun blandas uttrycken ihop och uppsägning kallas ofta felaktigt för vräkning. Först säger man upp personen som då har vanligen 3 månaders uppsägning. Det är när personen inte flyttar ut efter uppsägningstiden som man kontaktar Kronofogden för avhysning(vräkning).
hela förfarandet tar oftast flera månader.
När personen/familjen är vräkt så har Socialtjänsten yttersta ansvaret för att ordna tak över huvudet, vilket inte betyder en lgh utan kan vara något vandrarhem, dygnsboende eller hotell t ex. Det är mycket sällsynt att vi låter barnfamiljer bli vräkta om det går att undvika.
Ah, okej, då vet jag. Min fråga var ju hypotetisk nu. Jag är inte hyresvärd, men har ändå haft en del diskussioner kring detta. Funderade en gång på att köpa ngn fastighet och hyra ut den.
Betalar inte hyresgästen så får du säga upp hyresgästen och då ska du också enligt lag underrätta Socialtjänsten om uppsägningen. Socialen kontaktar vanligen personen genom ett brev där det står att de kan höra av sig om de önskar hjälp med att lösa sin situation eller om personen redan är aktuell hos oss så kontaktar handläggaren direkt personen. Personen får sedan ansöka om hyresskulden och sen görs då bedömningen om den ska beviljas eller inte.
Ja, så fungerar det i stort sett. Så om t.ex. hyresgästen hamnar i en ekonomisk fäll och t.ex. inte vill söka hjälp själv måste jag uppsäga den och underrätta Socialen om uppsägningen? Jag kan alltså inte bara tippsa Socialen om att t.ex. min hyresgäst (troligtvis) hamnade i en ekonomsik fälla och nu inte kan betala hyran och att Socialen ska ta kontakt med honom eller henne?? Alltså utan att uppsäga personen?
Sen gör vi ofta överenskommelser med klienten själv att vi ska inbetala hyran direkt till hyresvärden alternativt ansöka om en God man åt klienten som ska sköta ekonmin men det är inget som hyresvärden är iblandad i de flesta fall.
Ja, det är ju en bra idé. Då sköter ju ngn annan betalningen. Ofta är det ju folk som kanske inte är så skötsamt eller som har förlorat jobbet och inte bryr sig att få ett nytt jobb eller till och med är beroende av sprit osv. som hamnar i en sådan orolig situation. Pratade med en hyresvärd och han berättade att folket som inte betalar hyran ofta till och med är bråkigt och hellre köper sprit och cigaretter istället för att betala hyran. I regel slutar sen även arbetsförmedlingen att betala pengar om man t.ex. inte är villig att söka ett nytt jobb osv. ... ofta är det ju sådana som riskerar att förlora bostaden.
Annars är det ju bara att ta kontakt med hyresvärden och berätta om att man har hamnat i en orolig situation och kanske kan man ju lösa problemet utan att säga upp hyresgästen eller blanda in Socialen, Kronofogden osv.
Har man jobbat en viss tid så bör man också ha lite sparade pengar och t.ex. duschtvål är ju ngt som inte kostar macket. Tror på Lidl kan man köpa duschtvål för t.ex. typ 7 eller 8 :-