• Anonym (Dan)

Fattig...

Hej,

De senaste veckorna har ekonomin varit knapert, dvs ingenting alls. Räkningarna måste ju betalas, likaså, de väsentliga räkningar. Ingen idé att gå till socialen och be dem om hjälp, eftersom jag har bostadsrätt. Det räknas som "tillgångar" i deras norm. Jag tänker då fan inte sälja lägenheten.

Har inte råd med mat, och då finns det bara en utväg. Sno mat. Jag gick ner till ICA och snodde tre små konservburkar med kattmat. Micromat kan man ju inte plocka på sig, för det syns när man har dem innanför jackan. Jag tog kattmaten och sprang därifrån. Ingen såg mig. Jag är som (Batman). Utanför ICA, på baksidan så brukar personalen slänga matprodukter som har gått ut. Jag hittade två kartor ägg, grönsaker, tandprodukter och pasta som har gått ut. Ägg är det inga som helst problem med, eftersom de håller betydligt mycket längre än vad det står på förpackningen. Bara att lägga ägget i ett glas med vatten. Flyter ägget så är det bara att slänga, och sjunker det så är de ätbara. 

Hur som haver, så värmde jag upp dem i mikrovågsugnen, tillsammans med skalade morötter.

Jag hade dessutom slut på duschtvål hemma, och tog hissen ner till källarvåningen för att ta mig en titt om det finns några schampoflaskor där nere. Och ta mig tusan, det fanns! Tre flaskor. Så dem tog jag. 

Nu kan jag i alla fall hålla mig ren några dagar.

• Svar på tråden Fattig...
  • Hecate
    FIame skrev 2015-03-13 15:08:20 följande:
    Snarare tvärtom. Att om den är fullbetald så kostar det soc mindre pengar. Är den belånad, så ska ju inte soc betala amortering och ränta kan jag tycka. Då kan vilken loser som helst som aldrig gjort ett handtag i sitt liv köpa sig en lägenhet med full belåning och sedan få den betald via soc.

Har man kämpat och jobbat ihop för sin lägenhet ska man ha den kvar även om man hamnar i en svacka. Det är en självklarhet.
    Som sagt - soc betalar ändå inte amorteringar. Så det håller bara så länge som den som utfärdat lånet inte kräver amortering.

Nej, jag håller inte med dig faktiskt - pengar som pengar, tillgångar som tillgångar. Så länge som man har normsystemet så kan inte folk sitta på vissa tillgångar, samtidigt som det är förbjudet att ha andra tillgångar (t.ex. den allra minsta buffert, eller barnens pengar som de fått av mormor).
  • Anonym (Dan)
    tobbe01 skrev 2015-03-13 17:16:51 följande:
    Jag vill fortfarande veta varför du valde att snatta kattmat? Jag vet att katter är kräsna och min skulle inte äta människomat men..................i ett trängt läge
    Det skedde så hastigt när jag tog kattmatsburkarna. De låg ju närmast. Man ska ju inte vara som alla andra, och det är jag inte.

Jag handlade först, och tänkte till sen. Jag ringde en vän och berättade situationen och han höll ju på att gå i taket. Han hjälper mig nu med det ekonomiska biten.
  • Anonym (soc sekr)
    Hecate skrev 2015-03-13 20:53:53 följande:
    Och så måste det ju vara - skulle vara hemskt om kommunen skulle betala folks AMORTERINGAR. (Som ju blir kvar hos personen i form av värde på bostaden, och kan realiseras senare.)

Dock finns det ett stort problem "åt andra hållet" (om soc tvingar en sökande att sälja sin bostad): det är nästan omöjligt att få en lägenhet idag om man redan går på soc. Många värdar kräver fast anställning idag och en så hög lön att hyran inte upptar mer än 30 procent av inkomsten efter skatt. Och till och med allmännyttan brukar vara skeptisk till socialbidragstagare - trots att de accepterar hyresgäster som har A-kassa, studiemedel eller något annat bidrag, vilket är lite märkligt.

Vad gör soc med en person som sålt sin bostad, men inte fått någon hyreslägenhet, liksom..? Ska personen bo på akutboende så blir det ju mycket dyrare i längden (kan kosta flera tusen per natt).
    Ja, så sjukt kan det bli. Å andra sidan så har ju personen sin försörjning genom försäljningen av lägenheten och kan hyra rum på vandrarhem för en femhundring. I första skedet så betalar ju inte Soc ett dygnsboende för någon som själv kan betala.
    Hela scenariot är absurt i mina ögon och vi tvingar ytterst sällan någon att sälja sin bostadsrätt eftersom det är en kommun där det är i princip omöjligt att få en lägenhet om man inte stått i kö i flera år.
  • Ewald01
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-13 22:34:39 följande:
    Ja, så sjukt kan det bli. Å andra sidan så har ju personen sin försörjning genom försäljningen av lägenheten och kan hyra rum på vandrarhem för en femhundring. I första skedet så betalar ju inte Soc ett dygnsboende för någon som själv kan betala.
    Hela scenariot är absurt i mina ögon och vi tvingar ytterst sällan någon att sälja sin bostadsrätt eftersom det är en kommun där det är i princip omöjligt att få en lägenhet om man inte stått i kö i flera år.
    Om du jobbar på socialen skulle jag också ha några (generella) frågor.

Jag har haft diskussioner med kompisar och skulle nu vilja veta vad du tycker om det.

Vad händer om man är hyresvärd och hyr ut till en Person som hamnar i en ekonomisk fälla och nu inte kan betala hyran? Kan man då vända sig till socialen och få betald direkt av socialen?

Om nu en person inte betalar sin hyra kan man också vända sig till Kronofogden, men det kan bli problem om personen har dålig ekonomi. Jag hörde att det är möjligt att vräcka en person i så fall. Men är det så enkelt? Vad händer om personen har barn? Är det så enkelt att få in sin hyra då?

Vad händer med en Person som vräcks (av Kronofogden)? Var bor sen sen? Eller är det kommunen som skafar en lägenhet åt personen? Hur går det till?

Kan du berätta lite om det?
  • Petrol

TS, börja dumpstra istället, du kommer kunna vältra dig i mat bokstavligt talat och gå upp i vikt på köpet.

Tyvärr fårr väl sägas, eftersom det på något sätt sätter fingret på vilket vanvettigt system vi lever i när det är möjligt.

• Anonym (soc sekr)
    Ewald01 skrev 2015-03-16 10:09:53 följande:
    Om du jobbar på socialen skulle jag också ha några (generella) frågor.

Jag har haft diskussioner med kompisar och skulle nu vilja veta vad du tycker om det.

Vad händer om man är hyresvärd och hyr ut till en Person som hamnar i en ekonomisk fälla och nu inte kan betala hyran? Kan man då vända sig till socialen och få betald direkt av socialen?

Om nu en person inte betalar sin hyra kan man också vända sig till Kronofogden, men det kan bli problem om personen har dålig ekonomi. Jag hörde att det är möjligt att vräcka en person i så fall. Men är det så enkelt? Vad händer om personen har barn? Är det så enkelt att få in sin hyra då?

Vad händer med en Person som vräcks (av Kronofogden)? Var bor sen sen? Eller är det kommunen som skafar en lägenhet åt personen? Hur går det till?

Kan du berätta lite om det?
    Nej, som hyresvärd kan du inte vända dig till Socialen för att få hyran direkt inbetald. Vi har ju sekretess och kan inte prata med dig om din hyresgäst eller ens bekräfta att den finns aktuell hos oss.
    Betalar inte hyresgästen så får du säga upp hyresgästen och då ska du också enligt lag underrätta Socialtjänsten om uppsägningen. Socialen kontaktar vanligen personen genom ett brev där det står att de kan höra av sig om de önskar hjälp med att lösa sin situation eller om personen redan är aktuell hos oss så kontaktar handläggaren direkt personen. Personen får sedan ansöka om hyresskulden och sen görs då bedömningen om den ska beviljas eller inte.

Sen gör vi ofta överenskommelser med klienten själv att vi ska inbetala hyran direkt till hyresvärden alternativt ansöka om en God man åt klienten som ska sköta ekonmin men det är inget som hyresvärden är iblandad i de flesta fall.

När man är uppsagd så återvinner man hyresrätten när skulden blir betald.

Man kontaktar således inte Kronofogden direkt för vräkning när någon inte betalar hyran. I folkmun blandas uttrycken ihop och uppsägning kallas ofta felaktigt för vräkning. Först säger man upp personen som då har vanligen 3 månaders uppsägning. Det är när personen inte flyttar ut efter uppsägningstiden som man kontaktar Kronofogden för avhysning(vräkning). 

hela förfarandet tar oftast flera månader.

När personen/familjen är vräkt så har Socialtjänsten yttersta ansvaret för att ordna tak över huvudet, vilket inte betyder en lgh utan kan vara något vandrarhem, dygnsboende eller hotell t ex. Det är mycket sällsynt att  vi låter barnfamiljer bli vräkta om det går att undvika.
  • Ewald01
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-16 11:35:32 följande:
    Nej, som hyresvärd kan du inte vända dig till Socialen för att få hyran direkt inbetald. Vi har ju sekretess och kan inte prata med dig om din hyresgäst eller ens bekräfta att den finns aktuell hos oss.
    Betalar inte hyresgästen så får du säga upp hyresgästen och då ska du också enligt lag underrätta Socialtjänsten om uppsägningen. Socialen kontaktar vanligen personen genom ett brev där det står att de kan höra av sig om de önskar hjälp med att lösa sin situation eller om personen redan är aktuell hos oss så kontaktar handläggaren direkt personen. Personen får sedan ansöka om hyresskulden och sen görs då bedömningen om den ska beviljas eller inte.

Sen gör vi ofta överenskommelser med klienten själv att vi ska inbetala hyran direkt till hyresvärden alternativt ansöka om en God man åt klienten som ska sköta ekonmin men det är inget som hyresvärden är iblandad i de flesta fall.

När man är uppsagd så återvinner man hyresrätten när skulden blir betald.

Man kontaktar således inte Kronofogden direkt för vräkning när någon inte betalar hyran. I folkmun blandas uttrycken ihop och uppsägning kallas ofta felaktigt för vräkning. Först säger man upp personen som då har vanligen 3 månaders uppsägning. Det är när personen inte flyttar ut efter uppsägningstiden som man kontaktar Kronofogden för avhysning(vräkning). 

hela förfarandet tar oftast flera månader.

När personen/familjen är vräkt så har Socialtjänsten yttersta ansvaret för att ordna tak över huvudet, vilket inte betyder en lgh utan kan vara något vandrarhem, dygnsboende eller hotell t ex. Det är mycket sällsynt att  vi låter barnfamiljer bli vräkta om det går att undvika.
    Ah, okej, då vet jag. Min fråga var ju hypotetisk nu. Jag är inte hyresvärd, men har ändå haft en del diskussioner kring detta. Funderade en gång på att köpa ngn fastighet och hyra ut den.

Ja, så fungerar det i stort sett. Så om t.ex. hyresgästen hamnar i en ekonomisk fäll och t.ex. inte vill söka hjälp själv måste jag uppsäga den och underrätta Socialen om uppsägningen? Jag kan alltså inte bara tippsa Socialen om att t.ex. min hyresgäst (troligtvis) hamnade i en ekonomsik fälla och nu inte kan betala hyran och att Socialen ska ta kontakt med honom eller henne?? Alltså utan att uppsäga personen?

Ja, det är ju en bra idé. Då sköter ju ngn annan betalningen. Ofta är det ju folk som kanske inte är så skötsamt eller som har förlorat jobbet och inte bryr sig att få ett nytt jobb eller till och med är beroende av sprit osv. som hamnar i en sådan orolig situation. Pratade med en hyresvärd och han berättade att folket som inte betalar hyran ofta till och med är bråkigt och hellre köper sprit och cigaretter istället för att betala hyran. I regel slutar sen även arbetsförmedlingen att betala pengar om man t.ex. inte är villig att söka ett nytt jobb osv. ... ofta är det ju sådana som riskerar att förlora bostaden.

Annars är det ju bara att ta kontakt med hyresvärden och berätta om att man har hamnat i en orolig situation och kanske kan man ju lösa problemet utan att säga upp hyresgästen eller blanda in Socialen, Kronofogden osv.

Har man jobbat en viss tid så bör man också ha lite sparade pengar och t.ex. duschtvål är ju ngt som inte kostar macket. Tror på Lidl kan man köpa duschtvål för t.ex. typ 7 eller 8 :-
  • Anonym (ja)

skitsnack ashole där finns oss som hamnar i sådant som inte har gjort ett skit förnär och helt oförsynt oskyldiga ... varken obrydda att få ett jobb, inga alkisar, ingenting , bara djävlet utmattade och trötta på soc och samhället liksom så visst finns helt oskyldiga som hamnar i sådan sörja med.

• Anonym (ja)
    Anonym (ja) skrev 2015-03-16 21:57:25 följande:

skitsnack ashole där finns oss som hamnar i sådant som inte har gjort ett skit förnär och helt oförsynt oskyldiga ... varken obrydda att få ett jobb, inga alkisar, ingenting , bara djävlet utmattade och trötta på soc och samhället liksom så visst finns helt oskyldiga som hamnar i sådan sörja med.

soc kan få alla oskyldiga att se ut som, skitiga monster lär dig det och väx upp.Sen fördömm inte andra nörd.
  • Anonym (r)
    Ewald01 skrev 2015-03-16 21:43:29 följande:
    Ah, okej, då vet jag. Min fråga var ju hypotetisk nu. Jag är inte hyresvärd, men har ändå haft en del diskussioner kring detta. Funderade en gång på att köpa ngn fastighet och hyra ut den.

Ja, så fungerar det i stort sett. Så om t.ex. hyresgästen hamnar i en ekonomisk fäll och t.ex. inte vill söka hjälp själv måste jag uppsäga den och underrätta Socialen om uppsägningen? Jag kan alltså inte bara tippsa Socialen om att t.ex. min hyresgäst (troligtvis) hamnade i en ekonomsik fälla och nu inte kan betala hyran och att Socialen ska ta kontakt med honom eller henne?? Alltså utan att uppsäga personen?

Ja, det är ju en bra idé. Då sköter ju ngn annan betalningen. Ofta är det ju folk som kanske inte är så skötsamt eller som har förlorat jobbet och inte bryr sig att få ett nytt jobb eller till och med är beroende av sprit osv. som hamnar i en sådan orolig situation. Pratade med en hyresvärd och han berättade att folket som inte betalar hyran ofta till och med är bråkigt och hellre köper sprit och cigaretter istället för att betala hyran. I regel slutar sen även arbetsförmedlingen att betala pengar om man t.ex. inte är villig att söka ett nytt jobb osv. ... ofta är det ju sådana som riskerar att förlora bostaden.

Annars är det ju bara att ta kontakt med hyresvärden och berätta om att man har hamnat i en orolig situation och kanske kan man ju lösa problemet utan att säga upp hyresgästen eller blanda in Socialen, Kronofogden osv.

Har man jobbat en viss tid så bör man också ha lite sparade pengar och t.ex. duschtvål är ju ngt som inte kostar macket. Tror på Lidl kan man köpa duschtvål för t.ex. typ 7 eller 8 :-
    Lägg ner skuldbeläggandet.
    Visst dom människorna du beskriver finns också, men även dom som blivit utförsäkrade, dom som är sjuka men inte kan leva på sin sjukpenning, dom som hamnat mellan stolarna, dom funktionshindrade, etc, etc.
    Ergo, vem som helst av oss kan komma i en sitaution där vi behöver hjälp nångång.
    Så tro inte att det bara är en viss typ av människor. 
  • Anonym (ja)

DJÄVLA SOC ÄLSKARE .... get out of my life...

• Ewald01
    Anonym (r) skrev 2015-03-16 22:02:30 följande:
    Lägg ner skuldbeläggandet.
    Visst dom människorna du beskriver finns också, men även dom som blivit utförsäkrade, dom som är sjuka men inte kan leva på sin sjukpenning, dom som hamnat mellan stolarna, dom funktionshindrade, etc, etc.
    Ergo, vem som helst av oss kan komma i en sitaution där vi behöver hjälp nångång.
    Så tro inte att det bara är en viss typ av människor. 
    Ja visst kan alla av oss hamna i en situation där vi behöver hjälp av t.ex. socialen. Det är egentligen inte ngt dåligt.

Om det är möjligt så försöker man ju ändå förbättra sin situation så snabbt som möjligt ... kan tänka mig att det är mycket deprimerande att vända sig till socialen, men om det inte finns ngn annan lösning för tillfället måste man ju göra det ändå ...
Svar på tråden Fattig...