• Anonym (Dan)

Fattig...

Hej,

De senaste veckorna har ekonomin varit knapert, dvs ingenting alls. Räkningarna måste ju betalas, likaså, de väsentliga räkningar. Ingen idé att gå till socialen och be dem om hjälp, eftersom jag har bostadsrätt. Det räknas som "tillgångar" i deras norm. Jag tänker då fan inte sälja lägenheten.

Har inte råd med mat, och då finns det bara en utväg. Sno mat. Jag gick ner till ICA och snodde tre små konservburkar med kattmat. Micromat kan man ju inte plocka på sig, för det syns när man har dem innanför jackan. Jag tog kattmaten och sprang därifrån. Ingen såg mig. Jag är som (Batman). Utanför ICA, på baksidan så brukar personalen slänga matprodukter som har gått ut. Jag hittade två kartor ägg, grönsaker, tandprodukter och pasta som har gått ut. Ägg är det inga som helst problem med, eftersom de håller betydligt mycket längre än vad det står på förpackningen. Bara att lägga ägget i ett glas med vatten. Flyter ägget så är det bara att slänga, och sjunker det så är de ätbara. 

Hur som haver, så värmde jag upp dem i mikrovågsugnen, tillsammans med skalade morötter.

Jag hade dessutom slut på duschtvål hemma, och tog hissen ner till källarvåningen för att ta mig en titt om det finns några schampoflaskor där nere. Och ta mig tusan, det fanns! Tre flaskor. Så dem tog jag. 

Nu kan jag i alla fall hålla mig ren några dagar.

• Svar på tråden Fattig...
  • Anonym (Dan)
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 20:22:01 följande:

Tyvärr, så räknar de ''bil'', ''bostadsrätt'', ''båt'' eller annat som man äger som (tillgångar). En bekant till mig gick upp till soc, då de bad honom att sälja lägenheten, eftersom den räknas som tillgångar. 

Han gav fan i det, och lyckades att fixa pengar på ett annat håll.

Läs om, läs rätt.
  • Sweet Sofia
    tobbe01 skrev 2015-03-13 15:13:39 följande:

Vore intressant att få veta hur det är. Får man socialbidrag fast man äger en bostad som är värd 2 miljoner? I storstäderna så finns knappast annat boende att tillgå och säkert inget som är billigare än en betald BR. Kanske det finns ngn "soc-tant" här på FL?

Om det är för en kort period (månad) så ja. Ovanlig dock.
  • Anonym (soc sekr)
    tobbe01 skrev 2015-03-13 15:13:39 följande:
    Vore intressant att få veta hur det är. Får man socialbidrag fast man äger en bostad som är värd 2 miljoner? I storstäderna så finns knappast annat boende att tillgå och säkert inget som är billigare än en betald BR. Kanske det finns ngn "soc-tant" här på FL?
    Ja, här finns en soctant Det här med bostadsrätter är en ständig källa till diskussion, även hos oss på kontoret faktiskt. 

Såhär är det: I grunden är det så att en lgh är en realiserbar tillgång och ska avyttras. Dock så gör man individuella bedömningar och tittar på omständigheterna i varje ärende och det resulterar ofta i att man inte behöver sälja sin lgh. De saker som påverkar var för sig eller tillsammans är följande:

- Är lgh fullt belånad eller blir det ett överskott vid försäljning?
    - Kan hjälpbehovet antas vara tillfälligt?
    - Finns det reell möjlighet till annat boende om lgh säljs?

Det är väl de viktigaste faktorerna man tittar på. Vad gäller den sista så tycks många kommuner felaktigt neka försörjningsstöd med hänvisning till att man ska sälja sin lgh och där skulle jag önska att fler inte bara godtog det utan överklagade.

Om man sen ändå kommer fram till att lgh måste avyttras så ska man ge "rådrum" dvs en tidsfrist under vilken man beviljar försörjningsstöd medan klienten får tid på sig för värdering och försäljning, brukar vara på 3-6 mån.

Om man beviljar försörjningsstöd till någon med bostadsrätt så är det avgift + ränta som beviljas som boendekostnad - inte amortering.
  • Anonym (soc sekr)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-13 16:28:52 följande:
    Nej, inte det minsta ovanligt...

Du fortsätter att svara bergsäkert - och fel...
  • Anonym (soc sekr)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-13 16:28:52 följande:

• Sweet Sofia
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-13 17:10:39 följande:

Finns säkert kommuner som det är vanligt i.
  • tobbe01
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 19:30:06 följande:
    Hej,

De senaste veckorna har ekonomin varit knapert, dvs ingenting alls. Räkningarna måste ju betalas, likaså, de väsentliga räkningar. Ingen idé att gå till socialen och be dem om hjälp, eftersom jag har bostadsrätt. Det räknas som "tillgångar" i deras norm. Jag tänker då fan inte sälja lägenheten.

Har inte råd med mat, och då finns det bara en utväg. Sno mat. Jag gick ner till ICA och snodde tre små konservburkar med kattmat. Micromat kan man ju inte plocka på sig, för det syns när man har dem innanför jackan. Jag tog kattmaten och sprang därifrån. Ingen såg mig. Jag är som (Batman). Utanför ICA, på baksidan så brukar personalen slänga matprodukter som har gått ut. Jag hittade två kartor ägg, grönsaker, tandprodukter och pasta som har gått ut. Ägg är det inga som helst problem med, eftersom de håller betydligt mycket längre än vad det står på förpackningen. Bara att lägga ägget i ett glas med vatten. Flyter ägget så är det bara att slänga, och sjunker det så är de ätbara. 

Hur som haver, så värmde jag upp dem i mikrovågsugnen, tillsammans med skalade morötter.

Jag hade dessutom slut på duschtvål hemma, och tog hissen ner till källarvåningen för att ta mig en titt om det finns några schampoflaskor där nere. Och ta mig tusan, det fanns! Tre flaskor. Så dem tog jag. 

Nu kan jag i alla fall hålla mig ren några dagar.
    Jag vill fortfarande veta varför du valde att snatta kattmat? Jag vet att katter är kräsna och min skulle inte äta människomat men..................i ett trängt läge
  • Anonym (r)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-13 17:09:22 följande:
    Ja, här finns en soctant Det här med bostadsrätter är en ständig källa till diskussion, även hos oss på kontoret faktiskt. 

Såhär är det: I grunden är det så att en lgh är en realiserbar tillgång och ska avyttras. Dock så gör man individuella bedömningar och tittar på omständigheterna i varje ärende och det resulterar ofta i att man inte behöver sälja sin lgh. De saker som påverkar var för sig eller tillsammans är följande:

Det är väl de viktigaste faktorerna man tittar på. Vad gäller den sista så tycks många kommuner felaktigt neka försörjningsstöd med hänvisning till att man ska sälja sin lgh och där skulle jag önska att fler inte bara godtog det utan överklagade.

Om man sen ändå kommer fram till att lgh måste avyttras så ska man ge "rådrum" dvs en tidsfrist under vilken man beviljar försörjningsstöd medan klienten får tid på sig för värdering och försäljning, brukar vara på 3-6 mån.

Om man beviljar försörjningsstöd till någon med bostadsrätt så är det avgift + ränta som beviljas som boendekostnad - inte amortering.
    Exakt så, det var också det beskedet vi fick när sonen hamnade mellan olika stolar och fick vänta på utbetalning från fk. 
    Han fick hjälp under den tiden det tog fk att komma ikapp med utredningen.
    Och han bor i en liten bostadsrätt som vi på inga vis var villiga att sälja, då det är hans trygghet för framtiden, med låg hyra och som funktionshindrad lär han inte få det fett i livet.
  • Anonym (?)

jag kan ha missat nåt, jag är jävligt trött. men varför har du det så här ts ? 

• Hecate
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-13 17:09:22 följande:

Och så måste det ju vara - skulle vara hemskt om kommunen skulle betala folks AMORTERINGAR. (Som ju blir kvar hos personen i form av värde på bostaden, och kan realiseras senare.)

Dock finns det ett stort problem "åt andra hållet" (om soc tvingar en sökande att sälja sin bostad): det är nästan omöjligt att få en lägenhet idag om man redan går på soc. Många värdar kräver fast anställning idag och en så hög lön att hyran inte upptar mer än 30 procent av inkomsten efter skatt. Och till och med allmännyttan brukar vara skeptisk till socialbidragstagare - trots att de accepterar hyresgäster som har A-kassa, studiemedel eller något annat bidrag, vilket är lite märkligt.

Vad gör soc med en person som sålt sin bostad, men inte fått någon hyreslägenhet, liksom..? Ska personen bo på akutboende så blir det ju mycket dyrare i längden (kan kosta flera tusen per natt).
Svar på tråden Fattig...