• Anonym (Dan)

Fattig...

Hej,

De senaste veckorna har ekonomin varit knapert, dvs ingenting alls. Räkningarna måste ju betalas, likaså, de väsentliga räkningar. Ingen idé att gå till socialen och be dem om hjälp, eftersom jag har bostadsrätt. Det räknas som "tillgångar" i deras norm. Jag tänker då fan inte sälja lägenheten.

Har inte råd med mat, och då finns det bara en utväg. Sno mat. Jag gick ner till ICA och snodde tre små konservburkar med kattmat. Micromat kan man ju inte plocka på sig, för det syns när man har dem innanför jackan. Jag tog kattmaten och sprang därifrån. Ingen såg mig. Jag är som (Batman). Utanför ICA, på baksidan så brukar personalen slänga matprodukter som har gått ut. Jag hittade två kartor ägg, grönsaker, tandprodukter och pasta som har gått ut. Ägg är det inga som helst problem med, eftersom de håller betydligt mycket längre än vad det står på förpackningen. Bara att lägga ägget i ett glas med vatten. Flyter ägget så är det bara att slänga, och sjunker det så är de ätbara. 

Hur som haver, så värmde jag upp dem i mikrovågsugnen, tillsammans med skalade morötter.

Jag hade dessutom slut på duschtvål hemma, och tog hissen ner till källarvåningen för att ta mig en titt om det finns några schampoflaskor där nere. Och ta mig tusan, det fanns! Tre flaskor. Så dem tog jag. 

Nu kan jag i alla fall hålla mig ren några dagar.

• Svar på tråden Fattig...
  • Anonym (Dan)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 23:25:26 följande:
    Man blir aldrig nekat akuta pengar till mat. Nödsituation.
    De tar inte hänsyn till det. I alla fall inte här. När jag ansökte om bidrag så hade jag några hundralappar sparande. De skulle jag göra slut på först.
    Fick en större summa pengar från A-kassa. Självklart vill man ju lyxa till det med lite kläder, godare mat osv.
    Jag låg på överskott när jag sökte bidrag, fast jag hade gjort slut på mina pengar långt innan jag sökte. Man ska ligga på underskott för att få hjälp. Samma sak gäller när man söker för mat/rekvisition.

Så, ja de kan neka dig till pengar i värsta fall.
  • Anonym (Dan)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 23:28:27 följande:
    Ansökan om ekonomiskt bistånd har INGET med ansökan om akuta matpengar att göra. Är två vitt skilda handlingar.
    Matpengar ingår i försörjningsstödet. De drar av matpengarna nästa månad då du ansöker om bistånd. Det sa de till mig.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 23:33:15 följande:

De tar inte hänsyn till det. I alla fall inte här. När jag ansökte om bidrag så hade jag några hundralappar sparande. De skulle jag göra slut på först.

Fick en större summa pengar från A-kassa. Självklart vill man ju lyxa till det med lite kläder, godare mat osv.

Jag låg på överskott när jag sökte bidrag, fast jag hade gjort slut på mina pengar långt innan jag sökte. Man ska ligga på underskott för att få hjälp. Samma sak gäller när man söker för mat/rekvisition.

Så, ja de kan neka dig till pengar i värsta fall.

Men kan du läsa eller? Ekonomiskt bistånd ärcINTE samma sak som akuta matpengar! Två olika saker. Vid ansökan om akuta matpengar kollar de bara upp om du har något på dina bankonton!
  • Sweet Sofia
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 23:40:15 följande:

Matpengar ingår i försörjningsstödet. De drar av matpengarna nästa månad då du ansöker om bistånd. Det sa de till mig.

Nu sa jag om AKUTA MATPENGAR vilket fortfarande INTE är samma som ekonomiskt bidrag! Akuta matpengar kan man ansöka om och inre bli nekad (såvida du inte har miljoner på banken) även om du normalt sätt inte uppebär ekonomiskt bistånd.
  • Anonym (Dan)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 23:42:47 följande:
    Men kan du läsa eller? Ekonomiskt bistånd ärcINTE samma sak som akuta matpengar! Två olika saker. Vid ansökan om akuta matpengar kollar de bara upp om du har något på dina bankonton!
    En bekant till mig blev sjukskriven en sommar, och han gick till soc, men han fick ingen hjälp eftersom han tjänade så pass bra. Plus, att de går tillbaka tre månader och tittar hur mycket man har fått i lön. Han låg på överskott fast han hade inga pengar.

Åter igen. Jo, de kan neka dig både bistånd för mat och uppehälle. Jag kan läsa mellan raderna. Du behöver inte vara oförskämd.
  • Nenne666
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 23:17:01 följande:
    Jag blev nekad en gång, då jag fick en högre summa från A-kassan, då de tyckte att jag skulle ha ''sparat undan''.

Mitt tänkande blev: Det är fan mina pengar. Om jag vill lyxa till det lite så gör jag det. Men men, det löste sig på ett annat sätt.

Det absolut jävligaste är om tex jag swishar över 500kr till en som går på (soc)bidrag, för att handla till mig, på vägen till mig. Då kollar soc bankutdraget och räknar det som den personens INKOMST. Vare sig det är vad jag beskriver eller är ett lån (LÅN) för överlevnad. Sen ska det betalas tillbaka genom minskat bidrag nästa månad . Då blir det minus för min vän nästa månad. Minus på minus och helvetet blir ju inte mindre. Tål fan inte detta med att kolla kontoutdraget. Tycker det är våldtäkt mot den personliga integriteten och att klä av en människa in under huden på det sättet är övergrepp. Soc vet vart man får pengar. Försäkringskassan, barnbidrag osv. Vad man gör med sitt kort och hur och vart man drar det, det är inget dom har att göra med. Vill jag (jag som vän ) låna ut 500kr till någon på socialbidrag så ska den inte stå tusen åter nästa månad . Jävla as. Finns det underlag för misstanke om bedrägeri så fine, begär ett kontoutdrag då. Men att sätta folk på botten under botten är enligt mig fan överjävligt! Sorry, ville spotta och fräsa nu.
  • Anonym (soc sekr)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 23:27:07 följande:
    Nej, det kan man aldrig (såvida man inte sitter på miljoner på banken) Men har man inga pengar blir man aldrig nekad akuta matpengar. Det är faktiskt inte lov att neka akuta matpengar, vilket en Soc.sekt borde veta....
    Ja, och jag vet just att det inte är så som du påstår. Som vanligt slänger du ur dig "fakta" som inte stämmer. Det är liksom inte första gången du påstår saker som är fel.

Det finns flertalet domar till Socialtjänstens fördel där de nekat akuta matpengar t ex på upprepat beteende eller att man själv försatt sig i situationen genom vårdslöshet med sina pengar. 
  • Chianti
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 23:21:43 följande:
    Det har jag gjort ett par enstaka gånger. Jag sitter ju inte och ''gissar''. Jag vet att det är så! Jag har ju fyllt i ansökan om ''försörjningsstöd''. Jag vet så pass mycket om det, oavsett om jag är insatt i det eller inte. Jag ska inte behöva rabbla upp hela historien, för då blir det för tråkigt för de övriga att läsa.Jag vill poängtera att det är underhållande att leva det liv som jag har levt i c:a två månader. Jag lider i alla fall inte.
    Konstigt att du skrev så här då: Tyvärr, så räknar de ''bil'', ''bostadsrätt'', ''båt'' eller annat som man äger som (tillgångar). En bekant till mig gick upp till soc, då de bad honom att sälja lägenheten, eftersom den räknas som tillgångar.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 23:47:47 följande:

En bekant till mig blev sjukskriven en sommar, och han gick till soc, men han fick ingen hjälp eftersom han tjänade så pass bra. Plus, att de går tillbaka tre månader och tittar hur mycket man har fått i lön. Han låg på överskott fast han hade inga pengar.

Åter igen. Jo, de kan neka dig både bistånd för mat och uppehälle. Jag kan läsa mellan raderna. Du behöver inte vara oförskämd.

Akuta matpengar är fortfarande något det inte kan neka. Det har inget, absolut inget med vanligt bistånd att göra.

Du pratar om vanligt ekonomiskt bistånd. Jag om akuta matpengar.

Vid ansökan om akuta matpengar kollar de INTE tre månader tillbaka eftersom det är just AKUT just där och då!

Det finns inget att läsa mellan raderna!

I vanlig ekonomiskt bistånd ingår självklart pengar till mat, men de pengar har inget att göra med ansökan om akuta matpengar.
  • Sweet Sofia
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-12 23:48:06 följande:

Ja, och jag vet just att det inte är så som du påstår. Som vanligt slänger du ur dig "fakta" som inte stämmer. Det är liksom inte första gången du påstår saker som är fel.

Det finns flertalet domar till Socialtjänstens fördel där de nekat akuta matpengar t ex på upprepat beteende eller att man själv försatt sig i situationen genom vårdslöshet med sina pengar. 

Det är ekstreme situationer och inte normala/vanliga situtioner som det är snack om här. Sluta blanda äpplen och päron.
Svar på tråden Fattig...