• Anonym (Dan)

Fattig...

Hej,

De senaste veckorna har ekonomin varit knapert, dvs ingenting alls. Räkningarna måste ju betalas, likaså, de väsentliga räkningar. Ingen idé att gå till socialen och be dem om hjälp, eftersom jag har bostadsrätt. Det räknas som "tillgångar" i deras norm. Jag tänker då fan inte sälja lägenheten.

Har inte råd med mat, och då finns det bara en utväg. Sno mat. Jag gick ner till ICA och snodde tre små konservburkar med kattmat. Micromat kan man ju inte plocka på sig, för det syns när man har dem innanför jackan. Jag tog kattmaten och sprang därifrån. Ingen såg mig. Jag är som (Batman). Utanför ICA, på baksidan så brukar personalen slänga matprodukter som har gått ut. Jag hittade två kartor ägg, grönsaker, tandprodukter och pasta som har gått ut. Ägg är det inga som helst problem med, eftersom de håller betydligt mycket längre än vad det står på förpackningen. Bara att lägga ägget i ett glas med vatten. Flyter ägget så är det bara att slänga, och sjunker det så är de ätbara. 

Hur som haver, så värmde jag upp dem i mikrovågsugnen, tillsammans med skalade morötter.

Jag hade dessutom slut på duschtvål hemma, och tog hissen ner till källarvåningen för att ta mig en titt om det finns några schampoflaskor där nere. Och ta mig tusan, det fanns! Tre flaskor. Så dem tog jag. 

Nu kan jag i alla fall hålla mig ren några dagar.

• Svar på tråden Fattig...
  • Sweet Sofia
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 23:59:57 följande:

De har ju nekat mig två gånger när det gäller, jag citerar ''akuta matpengar''. Plus, att de drar av det nästa gång när man ansöker om försörjningsstöd. Det har de sagt till mig, då jag ringde upp till sektionschefen.

Då är det för att du hadde pengar och INTE var i behov av akuta matpengar. Det får man enbart när man inte har några pengar och ingen (absolut ingen) mat.

Hurvida de drar av de på nästa ekonomiska bistånd, om man har det till vanligt, har jag ingen aning. Men den frågan/påståendet har jag aldrig svarat på heller.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-12 23:59:57 följande:

De har ju nekat mig två gånger när det gäller, jag citerar ''akuta matpengar''. Plus, att de drar av det nästa gång när man ansöker om försörjningsstöd. Det har de sagt till mig, då jag ringde upp till sektionschefen.

Då är det för att du hadde pengar och INTE var i behov av akuta matpengar. Det får man enbart när man inte har några pengar och ingen (absolut ingen) mat.

Hurvida de drar av de på nästa ekonomiska bistånd, om man har det till vanligt, har jag ingen aning. Men den frågan/påståendet har jag aldrig svarat på heller.
  • Nenne666
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 23:55:04 följande:
    Akuta matpengar är fortfarande något det inte kan neka. Det har inget, absolut inget med vanligt bistånd att göra.

Du pratar om vanligt ekonomiskt bistånd. Jag om akuta matpengar.

Vid ansökan om akuta matpengar kollar de INTE tre månader tillbaka eftersom det är just AKUT just där och då!

Det finns inget att läsa mellan raderna!

I vanlig ekonomiskt bistånd ingår självklart pengar till mat, men de pengar har inget att göra med ansökan om akuta matpengar.
    Det där gäller om du möter en vänligt inställd soc.Tant. Men dom behöver inte ge, nej. Inte ens om du har barn.
  • Anonym (soc sekr)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 23:59:13 följande:
    Även om jag påstår mig vara soc.sekr så vet jag vad jag pratar om. Du å andra sidan som påstår sig vara soc.sekr har ingen aning om vad du pratar om eller vad som är rätt.
    Kul du Härlig härskarteknik du har.

Nej, du vet inte vad du pratar om faktiskt och jag hoppas att folk inte tror på det du säger heller.
  • Nenne666
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 23:59:59 följande:
    Fast nu pratar vi fortfarande om akuta matpengar. Inte vanligt ekonomiskt bistånd.
    Jag talar om akuta matpengar också-JA!
  • Sweet Sofia
    Nenne666 skrev 2015-03-13 00:03:03 följande:

Det där gäller om du möter en vänligt inställd soc.Tant. Men dom behöver inte ge, nej. Inte ens om du har barn.

Jo. Harman inga pengar och ingen mat blir man aldrig nekad. Observera, akuta matpengar/livsmedel. Inte vanligt ekonomiskt bistånd.
  • Nenne666
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-12 23:59:45 följande:
    Jag blandar inte någonting alls. Du hävdar bestämt gång på gång att man INTE KAN neka akut livsmedel. Detta är ett felaktigt påstående helt enkelt för det kan man. 
    JA
  • Sweet Sofia
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-03-13 00:03:58 följande:

Kul du Härlig härskarteknik du har.

Nej, du vet inte vad du pratar om faktiskt och jag hoppas att folk inte tror på det du säger heller.

Som soc.sekr verkar du inte kunna vad du jobbar med.

Bara att läsa i lagen.
  • Sweet Sofia
    Nenne666 skrev 2015-03-13 00:05:17 följande:

JA

Din kompis blev nekad. Du hade fört över 500 kr till henne (samma dag?) och hon blir nekad? Hon hade ju bevisligen pengar och blir då nekad. Inga pengar är inga pengar. Pengar som vänner fört över (även om det är för saker hon ska köpa till dig) räknas som hennes pengar. Alltså har hon pengar och är inte i behov av akuta livsmedel.
  • Anonym (Multiplakultipla)

Hoppas att du tar med i beräkningen att om du åker dit för snatteri kan du få böter på halsen. Ingen kul grej va med tanke på din ekonomi.

Svar på tråden Fattig...