• Anonym (Dan)

Fattig...

Hej,

De senaste veckorna har ekonomin varit knapert, dvs ingenting alls. Räkningarna måste ju betalas, likaså, de väsentliga räkningar. Ingen idé att gå till socialen och be dem om hjälp, eftersom jag har bostadsrätt. Det räknas som "tillgångar" i deras norm. Jag tänker då fan inte sälja lägenheten.

Har inte råd med mat, och då finns det bara en utväg. Sno mat. Jag gick ner till ICA och snodde tre små konservburkar med kattmat. Micromat kan man ju inte plocka på sig, för det syns när man har dem innanför jackan. Jag tog kattmaten och sprang därifrån. Ingen såg mig. Jag är som (Batman). Utanför ICA, på baksidan så brukar personalen slänga matprodukter som har gått ut. Jag hittade två kartor ägg, grönsaker, tandprodukter och pasta som har gått ut. Ägg är det inga som helst problem med, eftersom de håller betydligt mycket längre än vad det står på förpackningen. Bara att lägga ägget i ett glas med vatten. Flyter ägget så är det bara att slänga, och sjunker det så är de ätbara. 

Hur som haver, så värmde jag upp dem i mikrovågsugnen, tillsammans med skalade morötter.

Jag hade dessutom slut på duschtvål hemma, och tog hissen ner till källarvåningen för att ta mig en titt om det finns några schampoflaskor där nere. Och ta mig tusan, det fanns! Tre flaskor. Så dem tog jag. 

Nu kan jag i alla fall hålla mig ren några dagar.

• Svar på tråden Fattig...
  • Anonym (Dan)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-13 00:02:58 följande:
    Då är det för att du hadde pengar och INTE var i behov av akuta matpengar. Det får man enbart när man inte har några pengar och ingen (absolut ingen) mat.

Hurvida de drar av de på nästa ekonomiska bistånd, om man har det till vanligt, har jag ingen aning. Men den frågan/påståendet har jag aldrig svarat på heller.
    Nej, jag hade inga pengar. Varken på banken eller i kontanter. Jag var i behov av det, annars hade jag inte suttit där uppe och kysst deras rövar. Det var den gången de nekade mig för en rekvisition till mat. Då de tyckte att jag hade kunnat sparat undan pengarna ifrån A-kassan. Jag lyxade till det ordentligt när jag fick ersättningen, och tror att de flesta gör likadant.
  • Anonym (tackochlov)

Vilken jäkla tur jag har om sweet Sofia har rätt. Var ute och festade upp 2000:- igår. Inga pengar och ingen mat idag:( Bara att gå till soc och få akuta mat pengar!

• Nenne666
    Sweet Sofia skrev 2015-03-13 00:00:57 följande:
    Nej. Så länge du inte har miljoner på banken eller gör det alltid på ren vilja (sk ekstrema situationer) så kan man inte neka.
    Men så gör dom det ändå, igen och igen. Det finns ju någon lag dom kan luta sig mot. Eftersom det görs och händer . Det är mycket som görs godtyckligt och du ska nog ha tur att möta en tillmötesgående soc.Sekreterare.
  • Sweet Sofia
    Anonym (tackochlov) skrev 2015-03-13 00:08:51 följande:

Vilken jäkla tur jag har om sweet Sofia har rätt. Var ute och festade upp 2000:- igår. Inga pengar och ingen mat idag:( Bara att gå till soc och få akuta mat pengar!

De kollar från dagarna innan. Hadde du 2000kr igår så får du nog inte akuta matpengar. Sedan ska du lämna lista på vad för mat du har i skåpen hemma. Så nej, det är inte bara att gå till soc och får matpengar. Det krävs att du absolut inte har något.
  • Anonym (Dan)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-13 00:04:51 följande:
    Jo. Harman inga pengar och ingen mat blir man aldrig nekad. Observera, akuta matpengar/livsmedel. Inte vanligt ekonomiskt bistånd.
    Känner till en hel del singelmammor som blev nekade till akuta matpengar/rekvisitioner av andra orsaker, och de hade inte ett öre på banken. Tror till och med att de låg -50:- på banken. Jag vet dock inte hur deras livssituation såg ut. Men det förekommer att soc nekar till matpengar.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Dan) skrev 2015-03-13 00:11:38 följande:

Känner till en hel del singelmammor som blev nekade till akuta matpengar/rekvisitioner av andra orsaker, och de hade inte ett öre på banken. Tror till och med att de låg -50:- på banken. Jag vet dock inte hur deras livssituation såg ut. Men det förekommer att soc nekar till matpengar.

I ekstrem fall kan soc neka. Men är man i behov så får de inte neka.

Har man däremot gjort på rutin att varje månad söka akuta livsmedel (ekstreme fall) så blir man tillslut nekad.
  • Anonym (Dan)
    Anonym (Multiplakultipla) skrev 2015-03-13 00:08:16 följande:

Hoppas att du tar med i beräkningen att om du åker dit för snatteri kan du få böter på halsen. Ingen kul grej va med tanke på din ekonomi.

Jag ville berätta min historia. Lite på skoj tänkte jag. Jag ville poängtera att det finns de som har det betydligt mycket värre. Det var det som var tanken med att skriva ner vad jag har gjort. Samtidigt så ville jag få det att låta som ''vilken jävla sits du sitter i", men ändå på humoristiskt sätt. Jag ser det som en utmaning. 
  • Nenne666
    Sweet Sofia skrev 2015-03-13 00:08:02 följande:
    Din kompis blev nekad. Du hade fört över 500 kr till henne (samma dag?) och hon blir nekad? Hon hade ju bevisligen pengar och blir då nekad. Inga pengar är inga pengar. Pengar som vänner fört över (även om det är för saker hon ska köpa till dig) räknas som hennes pengar. Alltså har hon pengar och är inte i behov av akuta livsmedel.
    Hon har väl inga pengar? Det är Mina pengar. Och vem sa att detta va samma dag som vad? Kan ju förklara att just den här incidenten löste sig. Jag gick med henne till soc och förklarade hur jag bor ute på landet utan affärer och att det sparar tid om hon handlar lite grejer i Gbg på vägen. Mina pengar är inte hennes pengar ens om jag lånar ut och i detta fallet lånade jag inte ens ut. Om hon då har lånat så ska det tillbaka till mig. Drar man av på nästa bidrag blir lånet dyrare än ett jävla sms-lån. Är det smart?
  • Anonym (soc sekr)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-13 00:11:09 följande:
    De kollar från dagarna innan. Hadde du 2000kr igår så får du nog inte akuta matpengar. Sedan ska du lämna lista på vad för mat du har i skåpen hemma. Så nej, det är inte bara att gå till soc och får matpengar. Det krävs att du absolut inte har något.
    Herregud, du är ju farlig med dina påståenden! I inlägget före fortsätter du att hävda att vi ALDRIG kan neka akuta matpengar. Här skriver du att i detta fallet kunde man tydligen det eftersom pengar fanns igår. 

Och vad pratar du om för lista, så är det definitivt INTE. Så förnedrande för människor. På sin höjd frågar man en del frågor om personen har något alls hemma att äta som basvaror i skafferi och kyl men aldrig att vi skulle kräva att de skrev någon lista. Usch.

kan du inte bara skriva att du TROR att det är si eller så eller att det är DIN erfarenhet och inte framställa det som fakta hela tiden?
  • Anonym (Dan)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-13 00:13:09 följande:
    I ekstrem fall kan soc neka. Men är man i behov så får de inte neka.

Har man däremot gjort på rutin att varje månad söka akuta livsmedel (ekstreme fall) så blir man tillslut nekad.
    Ja nu säger du att soc kan neka!

Hur kommer det sig att du ändrade dig då? Du var ju fast besluten av att soc absolut inte får neka en.
Svar på tråden Fattig...