• Anonym (Nyfiken)

Vad ligger en normal lön på?

Vad räknas som en normal lön i Sverige?
    Vad tjänar ni?

Jag förstår att frågan kan tyckas likställd med att fråga hur långt ett snöre är, men vad anser ni är en normal lön i Sverige? Vad är låg- respektive höglön?

• Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?
  • Anonym (Civ ing)

43 000kr/mån ligger en normal lön på.

• Sweet Sofia
    Anonym (NN) skrev 2015-03-20 20:08:10 följande:

Du citerade mitt inlägg men jag förstår inte vad det är du försöker säga?

Vill man bli advokat krävs att man genomgår samfundets utbildningar, dvs advokatexamen samt att man blir godkänd för inval bl a efter att andra jurister man har mött i rättssalar etc fått möjlighet att yttra sig. Sedan betalar man en avgift för sitt medlemsskap. Advokat är alltså en skyddad titel vilket jurist inte är.

Ja. Om du läser lite till så ser du att jag skrivit att man INTE får kalla sig advokat utan att ha blitt invald i Svenska Advokatsamfundet (efter att man genomgått Advokatutbildningen) innebär skyddad titel.

För herransmassa år sedan så behövde inte genomgå Advokatutbildningen för att bli invald.
  • Sweet Sofia
    Anonym (NN) skrev 2015-03-20 20:08:10 följande:

Du citerade mitt inlägg men jag förstår inte vad det är du försöker säga?

Vill man bli advokat krävs att man genomgår samfundets utbildningar, dvs advokatexamen samt att man blir godkänd för inval bl a efter att andra jurister man har mött i rättssalar etc fått möjlighet att yttra sig. Sedan betalar man en avgift för sitt medlemsskap. Advokat är alltså en skyddad titel vilket jurist inte är.

Tillägg:

Med medlem menas ledamot i Advokatsamfundet.

Krav:

Genomgå ca 5 års juridisk utbildning och ta juridisk examen.

3 års praktiskt kvalificiersd tjänstgöring, som biträdande jurist vid en Advokatbyrå eller jurist vid egen praktik.

Sedan 2004 måste man ta en Advokatexamen, utbildning som avslutas med muntlig examenation. Den var inte på 2 år som jag trodde utan verkar vara en termin eller två.

Söka inträde, granskas av styrelsen. Förutom kraven ovan krävs att man har ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt vara lämplig för advokat yrket.

Andra jurister/advokater som man möt behöver inte yttra sig. Är inget krav.

Sedan finns det en massa fortbildningar man kan ta.

Kan inte se att det är något medlemsskap eller något högt sådant. Och kan inte erinrade att jag har hör något om det av de nära släktingar som är advokat och ledamot i Advokatsamfundet.mw
  • Anonym (NN)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-20 20:20:35 följande:

Ja. Om du läser lite till så ser du att jag skrivit att man INTE får kalla sig advokat utan att ha blitt invald i Svenska Advokatsamfundet (efter att man genomgått Advokatutbildningen) innebär skyddad titel.

För herransmassa år sedan så behövde inte genomgå Advokatutbildningen för att bli invald.

Och menar du att jag har påstått något annat?
  • Anonym (NN)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-20 20:35:32 följande:

Tillägg:

Med medlem menas ledamot i Advokatsamfundet.

Krav:

Genomgå ca 5 års juridisk utbildning och ta juridisk examen.

3 års praktiskt kvalificiersd tjänstgöring, som biträdande jurist vid en Advokatbyrå eller jurist vid egen praktik.

Sedan 2004 måste man ta en Advokatexamen, utbildning som avslutas med muntlig examenation. Den var inte på 2 år som jag trodde utan verkar vara en termin eller två.

Söka inträde, granskas av styrelsen. Förutom kraven ovan krävs att man har ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt vara lämplig för advokat yrket.

Andra jurister/advokater som man möt behöver inte yttra sig. Är inget krav.

Sedan finns det en massa fortbildningar man kan ta.

Kan inte se att det är något medlemsskap eller något högt sådant. Och kan inte erinrade att jag har hör något om det av de nära släktingar som är advokat och ledamot i Advokatsamfundet.mw

Det är inte fråga om en 2-årig utbildning eller en eller två terminer det handlar om flera kortare utbildningar oftast i internatform.
  • Sweet Sofia
    Anonym (NN) skrev 2015-03-20 20:48:11 följande:

Och menar du att jag har påstått något annat?

Nej. Tror du bara att folk kommenterar för att de menar motsatsen?!
  • Sweet Sofia
    Anonym (NN) skrev 2015-03-20 20:50:27 följande:

Det är inte fråga om en 2-årig utbildning eller en eller två terminer det handlar om flera kortare utbildningar oftast i internatform.

Nej, Advokatexamen utbildningen innehåller tre delkurser. Delkurs 1 med 12 tillfällen/träffar, delkirs 2 med 9 tillfällen/träffar och deökurs 3 med 9 tillfällen/träffar. Läses på en termin. kan även läsas över flera terminer. Sedan en slutlig muntlig examen, som också är en träff.

Allt stå på Advokatsamfundets hemsida.
  • Sweet Sofia
    Sweet Sofia skrev 2015-03-20 21:03:43 följande:

Nej, Advokatexamen utbildningen innehåller tre delkurser. Delkurs 1 med 12 tillfällen/träffar, delkirs 2 med 9 tillfällen/träffar och deökurs 3 med 9 tillfällen/träffar. Läses på en termin. kan även läsas över flera terminer. Sedan en slutlig muntlig examen, som också är en träff.

Allt stå på Advokatsamfundets hemsida.

Sorry, går över ett år inte en termin. Och examenation en är 5 träffar/tillfällen.
  • AnnaSthlm

Jag skulle räkna allt under 25 som låginkomsttagare. Tjänar man över 40 är det bra lön. Höginkomsttagare är man när man ligger över 50.

• Anonym (NN)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-20 20:59:08 följande:

Nej. Tror du bara att folk kommenterar för att de menar motsatsen?!

Oftast så vill man kommentera eller svara på något i det inlägg man citerar. Men då förstår jag det som att du citerade bara för att visa att du höll med.
Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?