• Anonym (Nyfiken)

Vad ligger en normal lön på?

Vad räknas som en normal lön i Sverige?
    Vad tjänar ni?

Jag förstår att frågan kan tyckas likställd med att fråga hur långt ett snöre är, men vad anser ni är en normal lön i Sverige? Vad är låg- respektive höglön?

• Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?
  • Anonym (jurist)

jag jobbar som jurist på en statlig myndighet, har 9 ers erfarenhet efter jur.kand-examen och har 33900/mån, detta är väldigt lågt inom juristvärlden. 
    Det finns väl siffror på vad snittlönen i sverige är, bara att googla. sen säger det kanske inte så mkt med tanke på att det då omfattar alla åldrar och yrkeskategorier men ändå.

• Flizus
    Anonym (jurist) skrev 2015-03-17 11:51:40 följande:

jag jobbar som jurist på en statlig myndighet, har 9 ers erfarenhet efter jur.kand-examen och har 33900/mån, detta är väldigt lågt inom juristvärlden. 
    Det finns väl siffror på vad snittlönen i sverige är, bara att googla. sen säger det kanske inte så mkt med tanke på att det då omfattar alla åldrar och yrkeskategorier men ändå.

Varför har du så låg lön?
  • Anonym (NN)
    Anonym (jurist) skrev 2015-03-17 11:51:40 följande:

Får man fråga vilken myndighet? Jag jobbar också som jurist på myndighet men tjänar drygt 10.000 kr/mån mer än dig.
  • skpklm
    Sweet Sofia skrev 2015-03-17 10:03:12 följande:
    Det är väl en rätt låg län för Dsk....
    Väninnan förhandlade sig till 29 000 när hon byter jobb nu i vår;  distriktssköterska i femtioårsåldern med ganska lång erfarenhet.
  • Sweet Sofia
    skpklm skrev 2015-03-17 12:57:04 följande:

Väninnan förhandlade sig till 29 000 när hon byter jobb nu i vår;  distriktssköterska i femtioårsåldern med ganska lång erfarenhet.

Att få 29000kr som Dsk är inte att förhandla sig till....
  • Anonym (tant agda)

Jag är förtidspensionär och får ut ca 11.400 efter skatt. Jag bor i en betald bostadsrätt och har inga lån. Lever ett väldigt bra liv och har aldrig ont i magen över att det saknas pengar.(ensamstående)

• Anonym (Bank)

Jobbar inom bankvärlden, ingen utbildning mer än gymnasiet, dock arbetat mig upp, är ensamstående mamma och tjänar ca 45.000,- /månad - är inte chef.

• Anonym (tant agda)

Jag tycker det är mer intressant vad som blir kvar efter skatt i de olika lönegrupperna! Ibland så innebär ju en hög lön en orimligt(?) hög skatt.

• Anonym (NN)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-17 13:13:43 följande:

Och det vet du för att du känner personen i fråga eller för att du gör ett antagande utifrån statistik för lönebilden för en Dsk. som du uttrycker dig låter det som om du påstår att personen ljuger.
  • skpklm
    Sweet Sofia skrev 2015-03-17 13:13:43 följande:
    Som någon skrev;  olika landsting/regioner har olika löneläge.  Och alla är inte beredda att släppa sambo,  politiska uppdrag mm för att höja sin lön.
Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?