Vad ligger en normal lön på?
Vad räknas som en normal lön i Sverige?
Vad tjänar ni?
Jag förstår att frågan kan tyckas likställd med att fråga hur långt ett snöre är, men vad anser ni är en normal lön i Sverige? Vad är låg- respektive höglön?
Vad räknas som en normal lön i Sverige?
Vad tjänar ni?
Jag förstår att frågan kan tyckas likställd med att fråga hur långt ett snöre är, men vad anser ni är en normal lön i Sverige? Vad är låg- respektive höglön?
"Advokatutbildningen" består såvitt jag minns av 3 tillfällen a 2,5 dagar på ett kurshotell (god mat!). Då utbildas man främst i de etiska regler som gäller för advokater. För att klara dessa kurser behöver man bara vara närvarande (nog så svårt för jurister iofs som alltid har klienter och ärenden som rycker i en ). Sen kan man boka in sig till den muntliga examinationen om de etiska reglerna. Det är möjligt att klara av allt detta på en termin men kurserna blir ofta fulla så man får hänga på låset för att få plats. Det är dock möjligt att börja gå kurserna direkt när man börjar jobba så då har man 3 år på sig. Sorry för OT. Vad får du 12 tillfällen i från mm -har de ändrat reglerna ? (Var några år sen jag gick dem)
"Advokatutbildningen" består såvitt jag minns av 3 tillfällen a 2,5 dagar på ett kurshotell (god mat!). Då utbildas man främst i de etiska regler som gäller för advokater. För att klara dessa kurser behöver man bara vara närvarande (nog så svårt för jurister iofs som alltid har klienter och ärenden som rycker i en ). Sen kan man boka in sig till den muntliga examinationen om de etiska reglerna. Det är möjligt att klara av allt detta på en termin men kurserna blir ofta fulla så man får hänga på låset för att få plats. Det är dock möjligt att börja gå kurserna direkt när man börjar jobba så då har man 3 år på sig. Sorry för OT. Vad får du 12 tillfällen i från mm -har de ändrat reglerna ? (Var några år sen jag gick dem)
Nej, hade det varit mer än 11 år hade jag nog inte heller skrivit att det var NÅGRA år sen jag gick kurserna...
Iaf om du går in på samfundets hemsida och läser under "att bli advokat"/advokatexamen så ser du att det fortfarande är som jag beskriver det, dvs inga 12 tillfällen utan 3*2,5 dagar...(12 tillfällen låter mycket och jobbigt vilket få jurister skulle hinna/orka med tror jag -att ta en mini-semester till Fågelbro a tre gånger är ju bara trevligt
)
Nej, hade det varit mer än 11 år hade jag nog inte heller skrivit att det var NÅGRA år sen jag gick kurserna...
Iaf om du går in på samfundets hemsida och läser under "att bli advokat"/advokatexamen så ser du att det fortfarande är som jag beskriver det, dvs inga 12 tillfällen utan 3*2,5 dagar...(12 tillfällen låter mycket och jobbigt vilket få jurister skulle hinna/orka med tror jag -att ta en mini-semester till Fågelbro a tre gånger är ju bara trevligt )
Jag är flygkapten och tjänar ungefär 150 000 före skatt i månaden. 20 års erfarenhet.
Jag arbetar på low cost bolag, inte Ryanair eller Norwegian. Jag är dock inte anställd i Sverige, arbetar heller inte i sverige. Så det räknas egentligen inte. Men jag har fast anställning och fast lön. Jag strejkar inte heller
Dock så ska man ta med i beräkningarna att för mitt arbete så får man investera mellan 1 och 2 miljoner i utbildning utan att veta om man får jobb eller inte. Detta är normalt maxat CSN lån, typ 25%, resten är betalat ur fickan eller lån. Det är en ganska saftig amortering och räntekostnad för att bli av med det. Innan man har tur och hamnar där jag är har man dock arbetat ganska länge för väldigt låg lön (vilket även jag har gjort), om man ens har lyckats komma in på arbetsmarknaden. Vissa betalar för att ta sig in, alltså betalar för att arbeta.
Jag jobbar som outbildad Barnskötare och har en månadslön på 18 500 innan skatt.
Min sambo jobbar som Maskinoperatör och arbetar skift. Han får ut mellan 18-22.000 i månaden.
Vi bor i Småland.
Då har det nog ändrats för enligt Advokatsamfundets hemsida idag är det 9 respektive 12 tillfällen och examenation på 5 tillfällen.
Fick precis årets höjning 2,5%
Landade på 24.000...
Hade en ingångslön på 22800 , 2013 o ja e allt annat än nöjd me detta :(
Vore de inte för en massa grejer runt omkring skulle ja söka mig till en annan stad och börja pendla istället.. Visserligen drar bensinen iväg med ca 2000kr mer då men ja kan nog få en ökning på iaf 3000 så då e de ju en tusenlapp till i lön iaf.