• Anonym (Nyfiken)

Vad ligger en normal lön på?

Vad räknas som en normal lön i Sverige?
    Vad tjänar ni?

Jag förstår att frågan kan tyckas likställd med att fråga hur långt ett snöre är, men vad anser ni är en normal lön i Sverige? Vad är låg- respektive höglön?

• Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?
  • Anonym (Tekniker)

Apotekstekniker, sex års erfarenhet och gymnasiestudier. Har en grundlön på 24 900 och ganska mycket ob. Brukar få ut strax under 23 000 efter skatt.

• ITpappan

Medellönen i Sverige ligger på 32.000kr/mån brutto läste jag i tidningen idag.

Dags att skaffa sig löneförhöjning nästa år. Ligger på 45000kr/mån. Lång utbildning och erfarenhet.

• Anonym (Ekonom)
    ITpappan skrev 2016-12-25 16:24:01 följande:

Dags att skaffa sig löneförhöjning nästa år. Ligger på 45000kr/mån. Lång utbildning och erfarenhet.

Så högt ligger det inte!
    Medellönen i Sverige 2016 är 28 900kr.
  • ITpappan
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-12-27 09:57:45 följande:
    Så högt ligger det inte!
    Medellönen i Sverige 2016 är 28 900kr.
    Medianen möjligen.

Något år tidigare låg medellönen på 35 000kr/mån brutto.
  • Linnea1994
    ITpappan skrev 2016-12-28 09:46:12 följande:
    Medianen möjligen.

Något år tidigare låg medellönen på 35 000kr/mån brutto.
    Nope! Medellönen ligger på det enligt statistiken. Googla!

Kan du länka till var du fick fram den höga siffran?
  • Anonym (inte dåligt)
    Anonym (Ssk em) skrev 2016-12-22 23:00:23 följande:

Spec. Sjuksköterska och har 35 000kr o grundlön plus några tusen i OB-tillägg i månaden. Dåligt, men så ser det ut

Jag tycker inte det är dåligt, utan en hyfsad inkomst, även sett till utbildningslängd.

Min syster däremot, som även hon har en fyraårig högskoleutbildning bakom sig och är offentliganställd, tjänar bara 29 000. Och då har hon verkligen stridit för den sista tusenlappen! Hon har dessutom nästan femton års erfarenhet inom sitt yrke. DET tycker jag är en låg lön, sett till omständigheterna. 

35 000 tycker jag generellt sett är en någorlunda bra lön, särskilt inom offentlig sektor. Givetvis inte om man är överläkare, men jag tror du förstår hur jag menar. Flört
  • Studentpappa
    ITpappan skrev 2016-10-02 11:45:11 följande:

Jag tjänar 45 000kr/mån. Civilingenjör.

Det är medellönen för de som utexaminerades samma år som mig. Jag tycker det är en ok lön, och är nöjd.

Du var nöjd i oktober och missnöjd i december? Jag håller dock med dig du borde pressa upp den till 50 iaf, byt jobb eller hota med att byta. Jag har 41 plus restid och övertid, hög.ing gick ut 2013.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • ITpappan
    Studentpappa skrev 2016-12-29 21:13:39 följande:

Du var nöjd i oktober och missnöjd i december? Jag håller dock med dig du borde pressa upp den till 50 iaf, byt jobb eller hota med att byta. Jag har 41 plus restid och övertid, hög.ing gick ut 2013.
    Ja, fått ny info. Det kan ge en annans analys ;)

Jag har också övertid, samt en extra vecka semester. Det är mer värt. Högre lön skattar man mest bort tyvärr.

Intressant är också var man jobbar. 41 papp i någon av storstäderna är ju inget att hänga i julgranen. I inre Norrland så är det dock bra!
  • Studentpappa
    ITpappan skrev 2016-12-29 23:49:27 följande:

Ja, fått ny info. Det kan ge en annans analys ;)

Jag har också övertid, samt en extra vecka semester. Det är mer värt. Högre lön skattar man mest bort tyvärr.

Intressant är också var man jobbar. 41 papp i någon av storstäderna är ju inget att hänga i julgranen. I inre Norrland så är det dock bra!

Jo det såg lite roligt ut bara

Du behöver väl inte lämna tillbaka din extra semestervecka om du får högre lön antar jag? Jag bor i en liten stad i södra norrland så jag är nöjd med min löneutveckling hittills. Högskoleingenjörer brukar ju ligga hyfsat långt efter civilingenjör också.

Men jag kommer nog ha svårt att byta jobb framöver och räkna med att kunna höja lönen. Jobben i min bransch är begränsade och byter jag till industrin här i stan ligger jag nog nära taket. Så jag får hoppas att det går att få upp den internt, jag är ny på detta jobb så jag har inte haft någon vanlig förhandling än.
Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?