• Anonym (Nyfiken)

Vad ligger en normal lön på?

Vad räknas som en normal lön i Sverige?
    Vad tjänar ni?

Jag förstår att frågan kan tyckas likställd med att fråga hur långt ett snöre är, men vad anser ni är en normal lön i Sverige? Vad är låg- respektive höglön?

• Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?
  • Anonym (100+)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2015-03-21 08:15:09 följande:

Fick precis årets höjning 2,5%

Landade på 24.000...

Hade en ingångslön på 22800 , 2013 o ja e allt annat än nöjd me detta :(

Vore de inte för en massa grejer runt omkring skulle ja söka mig till en annan stad och börja pendla istället.. Visserligen drar bensinen iväg med ca 2000kr mer då men ja kan nog få en ökning på iaf 3000 så då e de ju en tusenlapp till i lön iaf.

3000 spänn mer NETTO, eller brutto? Kom ihåg att det är skatt som ska betalas också...
  • nordanvind

På banken

asar och runor står mig bi
  • Anonym (100+)
    Anonym (100+) skrev 2015-03-23 11:48:44 följande:
    3000 spänn mer NETTO, eller brutto? Kom ihåg att det är skatt som ska betalas också...
    Just det, glöm inte bort att tiden också är värdefull. Sitta och köra bil 10+ timmar i veckan extra är inget vidare heller för några hundralappar mer. Blir sämre timpenning då.
  • Anonym (Ok)

Jobbar som bostadsförmedlare och har 30,500 kr brutto/mån på heltid.

• Anonym (Fröken)

Lågstadielärare sedan 12 år tillbaka. Tjänar 28000kr/mån

• Anonym (Ungefär)
    Anonym (Fröken) skrev 2016-09-29 17:35:04 följande:

Lågstadielärare sedan 12 år tillbaka. Tjänar 28000kr/mån

Det är beklämmande att höra hur lite en lärare tjänar med så lång erfarenhet. Är det inte ett bristyrke? Borde man inte kunna trycka upp den. Man skäms ju som medborgare,
  • Anonym (Usk)

Utbildad USK inom psykiatri. anställt som vårdare.

Ingångslön på 23.000., 100% Sen tillkommer OB på det. Brukar få ut runt 20 efter skatt.

Tycker det är lågt. Då våran arbetsplats är väldigt intensiv och ingår mycket risker för personal..

• Anonym (Advokaten)

Arbetar som advokat (inom affärsjuridik), har drygt 3 års erfarenhet plus tingstjänstgöring (2 år) och har 47 000 kr.

• Anonym (Advokaten)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-20 21:07:17 följande:
    Sorry, går över ett år inte en termin. Och examenation en är 5 träffar/tillfällen.
    Fel, fel, fel! Du är ju knappast jurist/advokat.

Som hyfsat nybliven advokat kan jag säga att upplägget är enligt följande:
    3 st kurser (kurs 1, 2 och 3) på vardera 3 heldagar, ett skriftligt prov (nytt - fanns inte när jag gick) på delkurs 3 och sedan muntlig examen. För inträde krävs sedan i regel 3 års arbete på advokatbyrå (dispens kan dock ges) och sedan måste man styrka sin lämplighet genom att ange yrkeskontakter som ska lämna yttrande om ens lämplighet. Därefter prövar samfundet ansökan.
Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?