• Anonym (Nyfiken)

Vad ligger en normal lön på?

Vad räknas som en normal lön i Sverige?
    Vad tjänar ni?

Jag förstår att frågan kan tyckas likställd med att fråga hur långt ett snöre är, men vad anser ni är en normal lön i Sverige? Vad är låg- respektive höglön?

• Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?
  • Thotis90

Jag har en ungdomsanställning och tjänar 15 000 kr/mån brutto... Jag tycker att det är skandal då jag jobbar heltid med ett utmattande jobb.

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Kereza
    Sug min salta skrev 2015-03-16 13:59:17 följande:

Här på Familjeliv ? Typ 15000kr eftersom alla här är totalt värdelösa.

På Irland, ?5500 i månaden. 

Verkligen? 5500 SEK eller Euro? 

...kan ju inte påstå att jag köper det, vilket som. 5500 SEK låter långt under medel - och 5500 Euro låter en hel del högre. 
  • Anonym (DSK)

Jag är distriktssköterska. Tjänar 30 800 på heltid. Antagligen räknas det som en ganska normal lön men för mig är det mycket. Jag har tidigare haft betydligt lägre lön. Visst är det svårt detta vad som är bra eller dåligt. Man kanske får jämföra sig med andra som arbetar inom samma område med ungefär samma erfarenhet för att få en bild av om man tjänar bra eller dåligt.

• Anonym (Leg tandhygienist)

Jag är tandhygienist och tjänar 25000kr inom den privata sektorn. Jag tycker att det är ok med tanke på att jag bara är 26 år gammal och har ett års erfarenhet. Räknar med att tjäna en bit över 30 lagom tills jag fyller 30 år. Jobbar ingen ob öht.

Allt är relativt när det gäller lön. Finns välbetalda yrken där högskoleutbildning inte krävs och vise versa. Har man en högskoleutbildning på minst 3 år känns mindre än 25000kr lite snålt.

• petersson

Jag har isf en hög lön nu men skulle jag utbilda mig skulle den bli medel. Om man ska ta hänsyn till utbildning. Låter ju sjukt

• Anonym (plupp)

Jobbar som frukostvärdinna enligt avtal i sthlm, går på timlön och får ut mellan 13-15 000 per månad, efter skatt!

Jobbar ca 85% så runt 120-140 timmar/mån.

Har 9års erfarenhet med 3års gymnasial utbild. Inräknat.

Är 25 år. Skulle gärna ha mer i lön :(

• Anonym (Elektriker)

Jobbar som elektriker och ligger på i snitt 65.000 i månaden. jobbar i utlandet och har lång erfarenhet.

• Anonym (narkossjuksköterska)

Drygt 33 000 kr. Vilket är bra lön men likväl för lite om man ser på utbildning och ansvar

• Anonym (vet ej)
    Anonym (plupp) skrev 2015-03-16 22:09:44 följande:

Jobbar som frukostvärdinna enligt avtal i sthlm, går på timlön och får ut mellan 13-15 000 per månad, efter skatt!

Jobbar ca 85% så runt 120-140 timmar/mån.

Har 9års erfarenhet med 3års gymnasial utbild. Inräknat.

Är 25 år. Skulle gärna ha mer i lön :(

Vad gör en frukostvärdinna?
  • Anonym (?)
    Anonym (258) skrev 2015-03-16 18:04:35 följande:

Allt under 25 000 är lågt, men ner till 20 000 är acceptabelt eftersom det går att leva på. Under 20 000 är slaveri.

Tycker jag.

Jag har 21 500 och har bara gått gymnasiet. Men har stort ansvar vilket jag tycker borde vara värt mer. Men min lön går helt efter kollektivavtal så kan inte göra något åt det.

Får sällan så mycket dock eftersom jag jobbar per timme och vissa månader har bara 160 timmar.

På vilket sett har du ett stort ansvar?
Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?