Vad ligger en normal lön på?
Vad räknas som en normal lön i Sverige?
Vad tjänar ni?
Jag förstår att frågan kan tyckas likställd med att fråga hur långt ett snöre är, men vad anser ni är en normal lön i Sverige? Vad är låg- respektive höglön?
Vad räknas som en normal lön i Sverige?
Vad tjänar ni?
Jag förstår att frågan kan tyckas likställd med att fråga hur långt ett snöre är, men vad anser ni är en normal lön i Sverige? Vad är låg- respektive höglön?
Sjuksyrra och sjuksköterska e samma sak. Tydligen ssk med haha. Tror bestämt man även kallar det syrra.
Snacka goja. Folk med lägre löner kan också ha "pengar ackumulerade på kontot". Det handlar ju om vilken levnadsstandard man väljer. Hur mycket man slösar ex.vis. En snubbe på lyxfällan för några år sen hade 70 000 kr i månadslön. Men låg back varje månad.
Heter varken sjuksyrra eller syrra.
Ssk är förkortning av sjuksköterskæ. Så heter leg. Sjuksköterska eller leg. SSK.
Det beror sig på vad det är du gör såklart och vart du bor. Sidan nedan är bra, du kan söka bland 8548 olika yrken.
allastudier.se
Lite exmpel
-------------------------------------------------
Lönestatistik (Månadslön 2013) 30 700 kr
Lägsta månadslön:22 600 kr(10% av de anställda har lika mycket eller mindre)
Högsta månadslön: 38 000 kr(90% av de anställda har lika mycket eller mindre)
Median månadslön: 30 700 kr(hälften av de anställda har lika mycket eller mindre)
Medel månadslön offentlig sektor: 26 600 kr
Medel månadslön privat sektor:30 700 kr
------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
--------------------------------------------
Lönestatistik (Månadslön 2013) 37 500 kr
Lägsta månadslön:28 500 kr(10% av de anställda har lika mycket eller mindre)
Högsta månadslön: 47 000 kr(90% av de anställda har lika mycket eller mindre)
Median månadslön: 36 500 kr(hälften av de anställda har lika mycket eller mindre)
Medel månadslön offentlig sektor: 35 800 kr
Medel månadslön privat sektor:38 500 kr
Här på Familjeliv ? Typ 15000kr eftersom alla här är totalt värdelösa.
På Irland, ?5500 i månaden.
Men bägge används normalt sett om sjuksyrror eller hur. Eller menar du att det är fel och att man inte får säga så eller vad?
Medellönen ligger väl på ca 29000 och medianlönen en bit under (medellönen dras ju upp av att ett fåtal har riktigt höga löner). För dem som har jobbat några år anser jag att under 25000 är en låg lön, mellan 25-40000 är en okej lön och över 40000 är en hög lön (här tänker jag främst på folk med högskoleutbildning så om man inte har det anser jag att siffergränserna blir lite lägre). I mina siffror räknar jag bara grundlön dvs exklusive eventuella OB-tillägg och liknande.
Jag själv är gymnasielärare men arbetar på högstadiet, har sex års utbildning och tre års erfarenhet i yrket. Jag tjänar 27500 och är inte nöjd med det i förhållande till längden på min utbildning. Jag hade 23500 som ingångslön och det var ett hån (de ville t.o.m. ge mig så lågt som 22000) så sedan bytte jag kommun och fick upp min lön något. Tyvärr kan det vara svårt för ämneslärare att byta jobb regelbundet så som man gör inom andra yrken för att få upp sin lön så man får vara på hugget när det dyker upp något om man är mån om sin löneutveckling. Inom ma/no är det enkelt numera eftersom det är låg konkurrens om jobben på de flesta orter, medan exempelvis för mig som har svenska och tyska är problemet att det oftast bara finns en tysklärare per skola och då är det inte så ofta sådana tjänster kommer ut i närområdet. Dessutom vill man ju inte byta till en skola med beryktat sämre arbetsmiljö bara för att få upp sin lön. Detta tror jag är en av orsakerna till att ämneslärare har så låg lön relativt längden på utbildningen.
Allt under 25 000 är lågt, men ner till 20 000 är acceptabelt eftersom det går att leva på. Under 20 000 är slaveri.
Tycker jag.
Jag har 21 500 och har bara gått gymnasiet. Men har stort ansvar vilket jag tycker borde vara värt mer. Men min lön går helt efter kollektivavtal så kan inte göra något åt det.
Får sällan så mycket dock eftersom jag jobbar per timme och vissa månader har bara 160 timmar.
Nej. Varken sjuksyrra eller syrra används.