• Anonym (varför bär ni inte slöja ??)

varför bär ni ej slöja/hijab

ni kvinnor muslimska   som är gifta med muslimska män och går sexigt klädda. här i sverige .Ska ni inte böra slöja egentligen? Är det inte lite dubbelmoral. Även svenska kan frågan gälla.Varför är ni inte skilda om ni inte bär slöja? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-17 20:35
    kulturen och traditioner försvinner ju inte för att ni bor i sverige oftast men då borde väl sjöjan med va obligatorisk? Gäller juäven troende kristna som tex inte bär slöja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-17 20:36
    Samma måste ju gälla för alla menar jag ....annars är det ju dubbelmoral.

• Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab
  • Dixie
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 21:36:40 följande:
    personlighet och kultur är skillnad , jag tänker älskar du med många män till höger och vänster , festar jättemycket  och klär sig sexigt och samtidigt säger jag är muslim ?? Det är ju jättefel ...
    Du skrev att alla kulturer är på ett sätt -att det inte finns några varianter - så du menar att alla svenska är "älskar du med många män till höger och vänster , festar jättemycket  och klär sig sexigt" ???? 
    Dixie skrev 2015-03-17 21:40:41 följande:
    Du skrev att alla kulturer är på ett sätt -att det inte finns några varianter - så du menar att alla svenska är "älskar du med många män till höger och vänster , festar jättemycket  och klär sig sexigt" ???? 
    i praktiken är kulturen samma men inte personligheterna och värderingar men det finns bara ett sätt att va muslim på och det är enligt islam .
    Dixie skrev 2015-03-17 21:40:41 följande:
    sverige är fritt land här finns inga regler för om du får göra si eller så här lyder bara personliga värderingar men kallar man sig kristen , muslim så kan man ju bara va det på ett sätt i praktiken .
  • SpanskaFlugan
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 20:52:14 följande:

Verkar komplicerad fråga, måste nog en del tänka efter både en och två gånger....men jag frågar för jag vill veta , då jag vet några som fått skilja sig pga att inte använda slöja bla då kan man ju undra när man ser muslimsk kvinna och man i sexiga kläder ute ??? Dubbelmoral typ.

Om de inte har slöja, hur vet du att det är muslimska kvinnor?

I övrigt tycker jag du fått bra svar av andra; det finns inte en tolkning av någon religion och så länge vi har religionsfrihet stå det oss fritt att uttrycka vår tro hur vi vill så länge det inte skadar andra.
  • Dixie
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 21:41:57 följande:
    i praktiken är kulturen samma men inte personligheterna och värderingar men det finns bara ett sätt att va muslim på och det är enligt islam .
    men det finns ju olika tolkningar av islam och koranen - alla muslimer lever och tolkar inte det på samma sätt! 
  • audio
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 21:43:32 följande:
    sverige är fritt land här finns inga regler för om du får göra si eller så här lyder bara personliga värderingar men kallar man sig kristen , muslim så kan man ju bara va det på ett sätt i praktiken .
    Jag tror du menar att dom som säger sig vara troende över lag ska leva skyskt som nunnorna inom kristendomen. Svenskarna har inte samma förhållande till religion som kanske många muslimer har. Men du tycker att det borde vara lika för kristna kvinnor, att dom ska bära slöja så ni vet vem som är troende och inte ?
    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)

Om jag hörnågon säger jag är muslim så tänker jag mig det på ett sätt som jag sett och enligt islam  och ser en bild framför mig , säger man jag är försvenskad muslim så ser man saker annerlunda och då blir det lättare att se vilka värdringar och syn man har . Likadant kristna.. 

• audio
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 22:06:33 följande:

Om jag hörnågon säger jag är muslim så tänker jag mig det på ett sätt som jag sett och enligt islam  och ser en bild framför mig , säger man jag är försvenskad muslim så ser man saker annerlunda och då blir det lättare att se vilka värdringar och syn man har . Likadant kristna.. 

Det bästa är väl att prata med personen då får du väl reda på det. Ibland ställer jag frågor till muslimer med slöja bara för att få reda på eventuella skillnader mellan muslim och muslim. Ni är ju alla individer, olika, precis som vi.
    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Anonym (lisa)
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 22:06:33 följande:

så du måste ha en stereotyp för att placera människor i olika fack?
    är det inte bättre att lära känna människor - då kommer du säkert att inse att alla människor inte är exakt likadana!
    audio skrev 2015-03-17 21:48:22 följande:
    Jag tror du menar att dom som säger sig vara troende över lag ska leva skyskt som nunnorna inom kristendomen. Svenskarna har inte samma förhållande till religion som kanske många muslimer har. Men du tycker att det borde vara lika för kristna kvinnor, att dom ska bära slöja så ni vet vem som är troende och inte ?
    enligt islam oavsett religiösa eller ikke religiösa  så är äktenskap ett faktum och one and onley .
Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab