• Anonym (varför bär ni inte slöja ??)

varför bär ni ej slöja/hijab

ni kvinnor muslimska   som är gifta med muslimska män och går sexigt klädda. här i sverige .Ska ni inte böra slöja egentligen? Är det inte lite dubbelmoral. Även svenska kan frågan gälla.Varför är ni inte skilda om ni inte bär slöja? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-17 20:35
    kulturen och traditioner försvinner ju inte för att ni bor i sverige oftast men då borde väl sjöjan med va obligatorisk? Gäller juäven troende kristna som tex inte bär slöja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-17 20:36
    Samma måste ju gälla för alla menar jag ....annars är det ju dubbelmoral.

• Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab
    Donum skrev 2015-03-18 12:21:30 följande:
    Vad har det att göra med att du påstår att kristna följer gamla testamentet?
    för att även i bibel som koranen så kristendom , islam, så är det nästan samma sak att va muslim som att va kristen bara det olika tro.... ändå är det mycket hawaii mellan kristna och muslimer.
  • Rikard
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-03-18 12:14:48 följande:

Värst vad många kan finska här. Jag har vistats mycket i Sverige och jag tycker att överlag är kvinnor mer utseendefixerade och sexigare klädda där än i Finland. speciellt ungdomar. Ska det vara anständigare än Norden så ska du till Tyskland. Där är det tabu att vistas på en badstrand. Synd. I vissa kristna kretsar. Det är inte vanligt med närgågna frågor om sexualitet där heller. Ska du ha en islamisk livsstil med vissa överseenden kan Jordan vara lämpligare än Iran och Turkiet bättre än Afganistan. I Sverige finns så många olika kulturer så man får lära sig att tolerera mycket man inte själv står för. Kastar man skit så får man skit.

Nu anser jag inte att nakenhet är oanständigt, men så är jag ju svensk också.
    Men Tyskland är verkligen inte något bra exempel på ett "anständigare" land i klädhänseende. Nudism och naturism är mycket mer spritt i Tyskland än i Sverige. I München ligger en park för nakna mitt i stan och när jag i min ungdom hälsade på en tysk bekant i dennes studentkorridor i Tyskland, visade det sig att duschrummet var gemensamt för könen. På morgonen var det fullt av nakna killar och tjejer som gjorde sig i ordning för en dag på universitetet.
  • Anonym (Hmmmm)
    Rikard skrev 2015-03-18 12:31:53 följande:
    Nu anser jag inte att nakenhet är oanständigt, men så är jag ju svensk också.
    Men Tyskland är verkligen inte något bra exempel på ett "anständigare" land i klädhänseende. Nudism och naturism är mycket mer spritt i Tyskland än i Sverige. I München ligger en park för nakna mitt i stan och när jag i min ungdom hälsade på en tysk bekant i dennes studentkorridor i Tyskland, visade det sig att duschrummet var gemensamt för könen. På morgonen var det fullt av nakna killar och tjejer som gjorde sig i ordning för en dag på universitetet.
    Var ligger den parken?
  • Rikard
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 12:16:33 följande:
    känner till en kristen troende  person dom gnäller på islam men dom är ju rätt lika och jämställda bara de tror på olika gudar. Dom går för judar och israel.
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 12:19:52 följande:
    Inte att va men dom står upp för judarna ...iaf som 
    Du känner TILL en (1) kristen troende och dom (hur blev det plural) gnäller på islam? Och av detta drar du slutsatser?

Jag är ateist och står upp för judar, främst för mina judiska vänner, gör det mig till jude eller släkt med judar?

Har du problem med folk som "står upp för judarna"?
  • Donum
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 12:28:44 följande:

för att även i bibel som koranen så kristendom , islam, så är det nästan samma sak att va muslim som att va kristen bara det olika tro.... ändå är det mycket hawaii mellan kristna och muslimer.

Samma sak men olika?

Vad är samma sak?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Rikard
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-18 12:35:38 följande:
    Var ligger den parken?
    Englischer Garten München
    Sök på Google maps eller Apples kartor.
    Donum skrev 2015-03-18 12:37:19 följande:
    Samma sak men olika?

Vad är samma sak?
    budskapen i koranen är samma budskap som i bibeln, men koranen är tron på allah och bibeln jesus ,  nu är sverige demokratiskt land med fri vilja men om sverigwe vore kristet land skulle du se att de fick gå med hijab här med ..
  • Rikard
    Anonym (????) skrev 2015-03-18 11:29:25 följande:
    Jo, klart dem ska klä sig anständigt. Men riktlinjerna för deras klädsel är inte detsamma.

Och apropå det att kolla..I Islam ska både mannen och kvinnan sänka sina blickar, för att förhindra eventuellt attraheras av den andra.
    Men varför skriver jag det här på familjeliv, det vet jag inte. Verkar lönlöst faktiskt. Otrohet, och hemlig kärlek verkar ju ganska så spridd över familjeliv och även i vardagliga livet för många svenskar.
    Eftersom jag har erfarenhet av att ha arbetat i två muslimska länder, så kan jag berätta lite om huruvida muslimska män "sänker blicken" eller inte. De europeiska och amerikanska kolleger jag haft där vittnade om hur extremt påflugna muslimska män är. Om vi var en grupp västerlänningar och kvinnorna hamnade i en grupp och männen i en annan så var helt främmande muslimska män hela tiden framme och antastade dem. Det enda sättet att skydda kvinnorna var att någon av oss västerländska män var alldeles bredvid dem.

På nätterna stördes kvinnorna av att muslimska män ur hotellpersonalen knackade på deras dörrar och försökte "få till det". Vi var tvungna att säga till på skarpen hos hotellpersonalen.

Så svamla inte om att muslimska män skulle ha större respekt för kvinnor.
  • Rikard
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 12:39:51 följande:
    budskapen i koranen är samma budskap som i bibeln, men koranen är tron på allah och bibeln jesus ,  nu är sverige demokratiskt land med fri vilja men om sverigwe vore kristet land skulle du se att de fick gå med hijab här med ..
    Inget kristet land har slöjtvång. Det finns heller ingen allmän tradition av slöjtvång i kristna länder, så jag förstår inte varför du tjatar om att kristna ska bära slöja.

Är det du som bestämmer sådant?
    Rikard skrev 2015-03-18 12:48:57 följande:
    Inget kristet land har slöjtvång. Det finns heller ingen allmän tradition av slöjtvång i kristna länder, så jag förstår inte varför du tjatar om att kristna ska bära slöja.

Är det du som bestämmer sådant?
    Men det står i bibeln liksom i koranen att man egentligen ska ha hijab  och muslimska länder lever ju just efter koranens budskap.
Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab