• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw
    Zazou skrev 2015-12-16 07:15:14 följande:
    Nej jag tar 1,5 tablett. Så jag hoppas det ska räcka :)
    Ja okej, håller tummarna! =) 
  • Viscaria

Hittade denna tråd och hoppas kunna få svar på en fundering jag har.

Är i start groparna för barnlöshet utredning och ska nu till en början lämna blodprover. Det är på cykeldagar 2 och sedan 7 dagar innan beräknad mens. Min fråga är om man kan ta dessa prover i olika cykler? Eller om det lämpligast ska vara från samma? Någon som har koll? Jag tycker inte det borde spela någon roll men kanske det gör det ändå?

• Zazou
    Viscaria skrev 2015-12-20 10:01:18 följande:

Är i start groparna för barnlöshet utredning och ska nu till en början lämna blodprover. Det är på cykeldagar 2 och sedan 7 dagar innan beräknad mens. Min fråga är om man kan ta dessa prover i olika cykler? Eller om det lämpligast ska vara från samma? Någon som har koll? Jag tycker inte det borde spela någon roll men kanske det gör det ändå?

Hej!
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag bara tog ett prov.
    Hoppas någon annan här kan hjälpa dig!
  • Filli89
    Viscaria skrev 2015-12-20 10:01:18 följande:

Hej
    Jag tog blodprover men tror inte mens dagarna spelade roll. Mitt Ena besök hamnade på min nästsista mens dag och det var för äggreserver, sköldkörtel. Andra gången jag tog blod prov hamnade besöket på dagen innan min mens och det var prov för sjukdomar hiv och liknande.

Man måste dock tänka på mens dagar Näe du tar blodprov vissa tester, vet att när man tar blodprov för sköldkörteln, porogesteron, prolaktin mm gör man testet på vissa kliniker dag 3 och 21-23, handlar de om att kontroll av om du ägglossat tar du test en vecka efter osv ,alla gör olika verkar de som. Jag tog dock fsh test på vårdcentralen helt random! Hoppas d hjälpte hehe!
  • BusigaSyrran

Vi har provat att gå till sexolog rådgivare och tycker vi fick bra med tips, så har ni med bra sperma och bra med ägg själva så tycker jag också att ni skall gå dit och få lite råd och tips om hur man kan öka chanserna :)

så får vi se om vi lyckas nu!

• Zazou
    BusigaSyrran skrev 2015-12-20 18:52:01 följande:

Vi har provat att gå till sexolog rådgivare och tycker vi fick bra med tips, så har ni med bra sperma och bra med ägg själva så tycker jag också att ni skall gå dit och få lite råd och tips om hur man kan öka chanserna :)

så får vi se om vi lyckas nu!

Fick du några tips du vill dela med dig av här? :)
  • BusigaSyrran

Vi fick mest tips till oss själva men hon tror mer det är tävlingen vi ska få in, nästa möte är i januari och då ska vi göra våra "uppgifter".

Men ang tajmingen så var det när du räknar ut ett mönster på din ägglossning så ska man stoppa in spermier 2 dagar före ägglossning och på äggdagen och två dagar efter. Antingen med att ha sex eller på annat sätt.

Va dock dyrt att gå dit (1.600 för 1,5timme) så blir inte mer än en gång i månaden sålänge. Men hon har hjälpt några att bli gravid även om de flesta har lite problem med just sex. Men vad gör man inte för ett plus och lite tips ;)

• Filli89
    BusigaSyrran skrev 2015-12-20 22:04:32 följande:

Vi fick mest tips till oss själva men hon tror mer det är tävlingen vi ska få in, nästa möte är i januari och då ska vi göra våra "uppgifter".

Men ang tajmingen så var det när du räknar ut ett mönster på din ägglossning så ska man stoppa in spermier 2 dagar före ägglossning och på äggdagen och två dagar efter. Antingen med att ha sex eller på annat sätt.

Va dock dyrt att gå dit (1.600 för 1,5timme) så blir inte mer än en gång i månaden sålänge. Men hon har hjälpt några att bli gravid även om de flesta har lite problem med just sex. Men vad gör man inte för ett plus och lite tips ;)

Förlåt att ja lägger mig i Men vänta tar hon 1600 för att säga att man ska ha sex två dagar innan äl samma dag och två dagar efter, de vet ju till och med jag. För så mkt pengar skulle man kunna tro att hon delar ut embryon. ( haha driver ba)
  • Hallonsoda2016

Halloj allihopa,

Tog en liten paus från utredningen. Kändes utelämnande att gå dit.

Sambon vågade inte riktigt lämna spermaprov då han var rädd för att det skulle vara honom det är fel på. Men igår sa han att han måste ta tag i det och har sagt på eget intiativ att han går efter jul och nyår och lämnar prov.

Så får vi se hur det går denna gång :)
    BIM på nyårsafton.

• Zazou
    Hallonsoda2016 skrev 2015-12-21 06:58:30 följande:

Halloj allihopa,

Tog en liten paus från utredningen. Kändes utelämnande att gå dit.

Sambon vågade inte riktigt lämna spermaprov då han var rädd för att det skulle vara honom det är fel på. Men igår sa han att han måste ta tag i det och har sagt på eget intiativ att han går efter jul och nyår och lämnar prov.

Så får vi se hur det går denna gång :)
    BIM på nyårsafton.

Vad skönt att han ändrat sig. Det är ju så, man måste utreda för att få veta. Det värsta som kan hända om det är fel på honom är att ni får hjälp som passar just er. Och det är ju bara bra ju.
Svar på tråden Fertilitetsutredning