• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Hallonsoda2016
    Zazou skrev 2015-12-21 07:28:23 följande:
    Vad skönt att han ändrat sig. Det är ju så, man måste utreda för att få veta. Det värsta som kan hända om det är fel på honom är att ni får hjälp som passar just er. Och det är ju bara bra ju.
    Ja, det var aldrig frågan OM utan NÄR han skulle lämna prov. Man vill inte pusha i ett känsligt läge. Blev lite för mkt för mig också ett tag :)

Men skönt att kunna prata om det ordentligt och ha samma mål och drömmar i alla fall :)
  • chbw

I tisdags var jag ju på vul nr2 efter letrozol och ingen äggblåsa hade vuxit. Bestämde då med läkaren att jag ska börja med provera ca 27e för o få mens och sen börja med annan behandling (sprutor) i januari. Tog ett äl-test i onsdags som såklart var negativt.

Var inställd på ingen äl alls, men i torsdags fick jag ordentligt med äl-flytningar (mesta jag haft på år, alltså innan jag började behandla endon) och hade ont kring äggstockarna under natten. Haft molande värk sen dess , alltså så som jag får kring ägglossning/när äl skulle varit.

Igår på morgonen när jag kom hem från jobbet ficl jag ett infall och tog ett äl-test igen som blev starkt positivt så snabbt att jag knappt han titta bort (!)

Tog ett till idag och det är svagare än igår men jag tolkar det fortfarande som positivt alt precis under positivt.. hade väldigt ont i äggstockar och livmoder igår kväll/natt.

Ingen aning om vad jag ska tro?! :o så märkligt.. vet ju att jag kan få falska positiva pga pcos-en men jag har endast fått positiva test då jag haft äl (alltså väldigt sällan) Kan det trots allt vara en äl?

Försöker få med bilder på testerna. Hoppas de åker med nu!

• Zazou
    chbw skrev 2015-12-21 10:22:49 följande:

I tisdags var jag ju på vul nr2 efter letrozol och ingen äggblåsa hade vuxit. Bestämde då med läkaren att jag ska börja med provera ca 27e för o få mens och sen börja med annan behandling (sprutor) i januari. Tog ett äl-test i onsdags som såklart var negativt.

Var inställd på ingen äl alls, men i torsdags fick jag ordentligt med äl-flytningar (mesta jag haft på år, alltså innan jag började behandla endon) och hade ont kring äggstockarna under natten. Haft molande värk sen dess , alltså så som jag får kring ägglossning/när äl skulle varit.

Igår på morgonen när jag kom hem från jobbet ficl jag ett infall och tog ett äl-test igen som blev starkt positivt så snabbt att jag knappt han titta bort (!)

Tog ett till idag och det är svagare än igår men jag tolkar det fortfarande som positivt alt precis under positivt.. hade väldigt ont i äggstockar och livmoder igår kväll/natt.

Ingen aning om vad jag ska tro?! :o så märkligt.. vet ju att jag kan få falska positiva pga pcos-en men jag har endast fått positiva test då jag haft äl (alltså väldigt sällan) Kan det trots allt vara en äl?

Försöker få med bilder på testerna. Hoppas de åker med nu!

Oj. Det låter spännande. Men pessimist som jag är tycker jag att det är konstigt om de ska ha hunnit växa så mycket på kort tid dock. Blev tillsagd att inte testa i och med att jag fick stimulerande.

Men självklart ska vi hoppas att det är så! Annars håller jag tummarna att sprutor är behandlingen för dig!
  • BusigaSyrran
    Filli89 skrev 2015-12-20 23:52:24 följande:

Förlåt att ja lägger mig i Men vänta tar hon 1600 för att säga att man ska ha sex två dagar innan äl samma dag och två dagar efter, de vet ju till och med jag. För så mkt pengar skulle man kunna tro att hon delar ut embryon. ( haha driver ba)

Nej det va lite annat om kroppen, lite tips på hur man kan hjälpa sperman, krydda till sexlivet mm.

Va en hel del vi tyckte va konstigt att man inte fick reda på sexualkunskapen i skolan.

Men vi gick även dit för att min man tar så lång tid på sig att komma, är ju bra när vi bara har sed men inte nu när vi kämpar med att bli gravida.

Så kvinnokliniken rekommenderade oss att gå dit och få lite hjälp.
  • chbw
    Zazou skrev 2015-12-21 11:54:34 följande:

Oj. Det låter spännande. Men pessimist som jag är tycker jag att det är konstigt om de ska ha hunnit växa så mycket på kort tid dock. Blev tillsagd att inte testa i och med att jag fick stimulerande.

Men självklart ska vi hoppas att det är så! Annars håller jag tummarna att sprutor är behandlingen för dig!

Jag tycker också det är märkligt! Har hört att de kan missa äggblåsor på vul. O iomed pcosdn har jag flera som är på gång o växa. Kanske har jag tur o de missade. Hur som märks ju det ändå sen.

Just med letrozol vet jag många som blirntilösagds o testa för o kunna ta ovitrelle när testen ger utslag..

Men som sagt märkligt! =)

Tack för att di kikade o svarade!
  • chbw
    Zazou skrev 2015-12-26 19:55:12 följande:

God jul till er alla! Hoppas ni haft en bra jul!

detsamma till dig!! kram =)
  • BusigaSyrran

Någon här som enligt utredningen inte har några fel?

Både mannen och jag har inga fel och det pratas om att jag ev skall äta tabletter som kan öka ägglossningen men inget säkert än får veta mer i mitten av januari. Det jag undrar nu är som någon or i samma sits eller har varit och kanske fick ett plus?

Har gjort blodprov, spolning av äggledarna mm.

• Zazou
    BusigaSyrran skrev 2015-12-29 19:57:43 följande:

Någon här som enligt utredningen inte har några fel?

Både mannen och jag har inga fel och det pratas om att jag ev skall äta tabletter som kan öka ägglossningen men inget säkert än får veta mer i mitten av januari. Det jag undrar nu är som någon or i samma sits eller har varit och kanske fick ett plus?

Har gjort blodprov, spolning av äggledarna mm.

Alltså. Inga fel nej. Jag har extremt långa cykler och det är vårt fel. Men inga hormonrubbningar, diagnoser eller nåt sådant. Så äl-stimulerande är rätt hjälp för mig.
Svar på tråden Fertilitetsutredning