• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Tess1984
    frestelsen skrev 2016-01-10 15:57:56 följande:
    Okej, ja det är ju tydligen inte alltid kroppen vill fast man tydligen ska "kunna" . Hur ställer ni er till ivf då?

Ja det koagulerar typ i livmodern eller vad det gör så fostret överlever inte. Jar inte läst på så mycket om det. Jo finns medicin att få. Sprutor som gör att blodet inte koagulerar. Väntar på att läkaren ska ringa så jag får mer info och hur vi ska gå vidare. Men efter lång tids bebisförsök blir man så slut som människa:( känner att jag verkligen behöver folk som förstår hur man kämpar och mår i dessa tider. Det mest naturliga som finns tas ifrån en och blir som all tid går åt att försöka, kämpa, grubbla och bli besviken. När jag fick mitt MA nu i november rasade min värld och jag klarade inte gå upp ur sängen på över en vecka. Åt starka lugnande.

Men nu är jag tillbaka och känner att ja är redo att fajtas igen!

Kram
    Jag vet ej men jag har börjat ställa mig in på IVF, kanske är det snabbaste sättet för oss att bli gravida, tänker jag.
    Min bästa vän har gjort två IVF, det är en tuff behandling men värt allt i slutändan, fast det vet man ju inte innan om man får barn eller inte, man vet inte vad man ger sig in på och det är lite skrämmande men skam den som ger sig.

Åh, jag blev också sjukt ledsen efter mitt MA i vecka 13, värsta chocken, fick gå till kurator efteråt, det missfallet tog 1 månad att blöda ut också.

Ja konstigt nog efter alla besvikelser varje månad kan man inte låta bli att känna hopp... kul att vi kan följas åt alla som kämpar...

Hoppas det blir vårt tur snart. Kram

• Tess1984
    chbw skrev 2016-01-10 20:45:10 följande:
    Hej tjejen =) 

tack! har precis tagit den första. Nålen är så lång :O tur att den inte känns iallafall! 
    Okej :/ ja.. jag tänker att om jag blir gravid känns det inte som jag kommer tro påt förrns jag har ungen utanför kroppen.. Möjligtvis vid ul eller när man känner den röra sig. Men känns som jag inte kommer våga tro. Vågar ju knappt hoppas längre.. 

Okej =) skönt att det verkar fungera med detoxen! Har du lust o berätta hur du gör för en nyfiken en? =) 
    ja.. jag förstår inte hur en kan längta så himla mycket, det är helt galet! efter någon som inte ens existerar än. som om hela kroppen bara ropar efter det.. 

Okej =) härligt att det var kul! jo, vi käkade grekiskt och tog en fika efter, både gott och trevligt. Kom hem för en liten stund sen, så ska bara slappa nu. Imorgon ska jag träffa psykologen, var tvungen o avboka förut pga inte orkade efter att jag jobbat 4 nätter, o sen massage efter det. Så skönt o få lite avslappning innan sex dagar jobb ganska tätt (tis-ons + fre-tis) =) Så mest jobb i veckan. På söndag ska jag dock träffa ett gäng tjejer på middag, inga som jag träffat innan så det blir spännande och se. Återbesök på fredag för nytt vul o se om dosen räcker eller om den ska ökas. Frågade hur många dagar man ska ta, och hon sa att det märker vi. Kan bli en vecka, kan bli 30 (!) dagar! :O hoppas på att det räcker med en vecka eller två hehe. 
    Har du några planer?? =) 

massor med kramar till dig fina! 
    Hallå igen bruden.

Usch jag kommer vara livrädd för nålarna om vi får göra IVF vilket det lutar åt.
    Japp jag håller med dig, jag kommer vara livrädd de första veckorna eftersom vi haft missfall, vore ju katastrof om vi skulle få missfall när vi snart kämpat i 2 år.
    Jag kommer nog först också fatta det när man varit på ultraljud vecka 19.

Japp kan jag skriva ner lite till dig om detox och hur jag gör, känner mig redan bättre i magen också, inte lika trött och har mer energi, mådde dåligt de första dagarna då jag tog bort allt kaffe, ska försöka att inte dricka mer kaffe nu på ett tag, sägs ju vara bra när man försöker bli gravida och jag har druckit en del kaffe vissa dagar.

Åh grekisk sallad låter inte fel, hur gott som helst. Imorgon ska jag göra tonfisksallad med mango och koriander. MUMS =)

Hur ofta går du till psykologen?

Jag håller tummarna för att du slipper ta sprutorna för länge, får berätta mer om återbesöket på fredag.

Jag har inga direkta planer mer än att träna, detoxa, bara vara och inga måsten.
    Vi hörs snart igen, kramar

• Tess1984
    Kolan91 skrev 2016-01-10 12:12:44 följande:

Hej på er!

Jag vill gärna hänga på här i gruppen!

Jag fick skitmensen för 10 gången igår, blev så ledsen! :(

Jag och min man har försökt ett år i februari och tänkte börja vår utredning i februari om det inte tar sig dessa två gånger innan dess.

Ni som gör/har gjort utredning vart gör ni det någonstans? Gynmottagningen där jag går gör utredningar men finns det bättre/sämre företag man kan vända sig till enligt er?

Tacksam för svar! :)

Hej.

Ja den där mensen är hemskt, förstår dina tårar. Hjärta

När vi gjorde vår utredning kontaktade vi sjukhuset där gynmottagningen finns,
    det har funkat bra, hade en bra läkare som vi fick träffa samt ha telefontid med om man hade frågor, det negativa var när jag åt pergotime så fick jag olika läkare varje gång jag mätte äggblåsorna, hade känts tryggare om det varit samma läkare hela tiden. Hade vi valt privat så hade vi förmodligen haft samma läkare hela tiden. På större sjukhus tycker jag allt upplevs lite stressigt också, allt ska gå snabbt, kan ju vara så att jag upplevde det på min mottagning.
    Nu har vi inte så många mottagningen att välja mellan i staden jag bor i.

kramar i massor

• chbw
    Tess1984 skrev 2016-01-10 22:01:28 följande:
    Hallå igen bruden.

Usch jag kommer vara livrädd för nålarna om vi får göra IVF vilket det lutar åt.
    Japp jag håller med dig, jag kommer vara livrädd de första veckorna eftersom vi haft missfall, vore ju katastrof om vi skulle få missfall när vi snart kämpat i 2 år.
    Jag kommer nog först också fatta det när man varit på ultraljud vecka 19.

Japp kan jag skriva ner lite till dig om detox och hur jag gör, känner mig redan bättre i magen också, inte lika trött och har mer energi, mådde dåligt de första dagarna då jag tog bort allt kaffe, ska försöka att inte dricka mer kaffe nu på ett tag, sägs ju vara bra när man försöker bli gravida och jag har druckit en del kaffe vissa dagar.

Åh grekisk sallad låter inte fel, hur gott som helst. Imorgon ska jag göra tonfisksallad med mango och koriander. MUMS =)

Hur ofta går du till psykologen?

Jag håller tummarna för att du slipper ta sprutorna för länge, får berätta mer om återbesöket på fredag.

Jag har inga direkta planer mer än att träna, detoxa, bara vara och inga måsten.
    Vi hörs snart igen, kramar
    Hej tjejen =) 

Kan iallafall "lugna" dig med att sprutorna inte gör ont alls. De känns inte ens när en sticker in dem, jättemärkligt. Har på senaste tiden börjat tycka att blodprov i armen gör ont, så de får numer endast ta blodprov med barnnålar.. :P Tar ioförsig alltid i samma arm, och blir blodprov minst en gång i månden, så kanske har kärlet blivit ärrigt o ömt? 

Ja. Fy, det är verkligen helt galet mycket som kan hända innan och under en graviditet. Ibland önskar jag att jag inte visste det jag vet, men det gör jag ju... Lite avundsjuk på alla som blir gravida och får sina barn utan missfall, utan tabletter, sprutor och fan o hans moster... 

Ja gör gärna det! Gulledu! Okej, härligt att du märkt en förbättring iallafall! 

Jo, blev kyckling, potatis o god sallad till! Åh korianderna hade jag kunnat hoppa över. Och mangon haha. Men tonfisksallad låter gott! :D

Går inte till psykologen ofta, men går i en gruppbehandling 1 gång i veckan nu med två psykologer så ska på halvtidsbedömning för och se om det gått framåt, och få veta lite vad de gjort då jag missat två gånger, ena gången var jag sjuk och nu i fredags fanns det bara en tid på vul o den låg såklart mitt i gruppen, så fick prioritera, o valde såklart vul så jag kunde få behandla.. 

Tack! Det ska jag göra =) 

Okej, låter skönt =) Inget jobb? 

massor med kramar
  • Kolan91

Hej! :)

Okej, men då kanske det fungerar så även här att dem skickar remiss och slussar vidare ska bli spännande att se hur allt artar sig. Jag ska träffa min gynekolog den 20 då jag hela tiden misstänkt att felet ligger i dålig passage i äggledare även om jag inte uppvisar några symtom på det men har en oro kring det och då sa min gynekolog att vi kunde göra en kontraströntgen för att se.

17 månader.. Fy fan vad smärtsamt och som klagar på mina 10 :( hoppas verkligen att sprutorna är nyckeln till bebis!!!

Ang din endo. Vad var dina första symtom? Får du positiva ältest? Tempar du?

Mycket frågor där.. Hoppas att det är ok. :)

chbw skrev 2016-01-10 14:09:53 följande:

Hej =) 

Vi gjorde vår utredning och får nu behandling hos sophiahemmets fertilitetsklinik. Fick remiss dit av min gynläkare efter 6månders försök (pga endometrios fick vi remiss tidigare). Bor ni i Stockholm rekommenderar jag dem, har inget o jämföra med men är väldigt nöjd med bemötande och hjälp! Fick dessutom tid snabbt efter remissen skickades. Är nu uppe i 17 månaders försök och ska (idag faktiskt) påbörja fjärde behandlingen, denna gång med sprutor för att framkalla ägglossning! 

Annars är det väl bra o göra det där du går? Om du känner dig trygg där och läkarna är duktiga/bra? =)

• Kolan91

Hej!

Tack för svar. Jag bor i Stockholm så då det finns ju lite alternativ verkar det som :)

När gjorde ni utredningen?

Vad fick ni reda på? Har du pco eller endo och därför äter pergotime?

Själv får jag alltid bra stegring på ältester samt tempar, kan jag ändå ha problem med ägglossningen då?

Många frågor från en som precis börjar inse att jag är ofrivilligt barnlös.. :(

Kram till dig med!

Tess1984 skrev 2016-01-10 22:18:48 följande:

Hej.

Ja den där mensen är hemskt, förstår dina tårar.

När vi gjorde vår utredning kontaktade vi sjukhuset där gynmottagningen finns,

det har funkat bra, hade en bra läkare som vi fick träffa samt ha telefontid med om man hade frågor, det negativa var när jag åt pergotime så fick jag olika läkare varje gång jag mätte äggblåsorna, hade känts tryggare om det varit samma läkare hela tiden. Hade vi valt privat så hade vi förmodligen haft samma läkare hela tiden. På större sjukhus tycker jag allt upplevs lite stressigt också, allt ska gå snabbt, kan ju vara så att jag upplevde det på min mottagning.

Nu har vi inte så många mottagningen att välja mellan i staden jag bor i.

kramar i massor

• Kolan91

Hej på alla er!

Ni verkar vara så sympatiska och trevliga människor känns bra att hittat hit och kunna prata med likasinnade.

Ni verkar känna varandras problematik och veta vart alla är i processen och då detta är helt nytt för mig hoppas jag att ni har överseende med att jag ställer en fråga ni kanske redan har svarat på 100 gånger :p

Jag funderar ju mest hela dagarna på: vad är problemet? Varför går det inte etc.

Har ni som fått reda på vad problemet ligger även misstänkt att det just det som var problemet eller har utredningen varit en chockartad kaotisk historia?

Kram!

• frestelsen
    Tess1984 skrev 2016-01-10 21:49:03 följande:

Jag vet ej men jag har börjat ställa mig in på IVF, kanske är det snabbaste sättet för oss att bli gravida, tänker jag.

Min bästa vän har gjort två IVF, det är en tuff behandling men värt allt i slutändan, fast det vet man ju inte innan om man får barn eller inte, man vet inte vad man ger sig in på och det är lite skrämmande men skam den som ger sig.

Åh, jag blev också sjukt ledsen efter mitt MA i vecka 13, värsta chocken, fick gå till kurator efteråt, det missfallet tog 1 månad att blöda ut också.

Ja konstigt nog efter alla besvikelser varje månad kan man inte låta bli att känna hopp... kul att vi kan följas åt alla som kämpar...

Hoppas det blir vårt tur snart. Kram

Hur mycket krävs för att få ett ivf? Jag har ju nyss påbörja min utredning och efter dessa vidriga månader vill jag inte ens vänta en timme till! Vill liksom ringa läkaren idag o säga ge mig allt! Nu!! Men känns som det går ju inte. Måste vänta på de nya provsvaret som jag tog i fredags.. men om jag ska få pergo vill jag ju börja denna månad. Fick mens igåro pergo ska man ju ta cd 5 så känns ju kört med det:/ usch orkar inte ens försöka denna månad. Blir så stressad av all väntade :(
  • Tess1984
    chbw skrev 2016-01-10 23:47:18 följande:
    Hej tjejen =) 

Kan iallafall "lugna" dig med att sprutorna inte gör ont alls. De känns inte ens när en sticker in dem, jättemärkligt. Har på senaste tiden börjat tycka att blodprov i armen gör ont, så de får numer endast ta blodprov med barnnålar.. :P Tar ioförsig alltid i samma arm, och blir blodprov minst en gång i månden, så kanske har kärlet blivit ärrigt o ömt? 

Ja. Fy, det är verkligen helt galet mycket som kan hända innan och under en graviditet. Ibland önskar jag att jag inte visste det jag vet, men det gör jag ju... Lite avundsjuk på alla som blir gravida och får sina barn utan missfall, utan tabletter, sprutor och fan o hans moster... 

Ja gör gärna det! Gulledu! Okej, härligt att du märkt en förbättring iallafall! 

Jo, blev kyckling, potatis o god sallad till! Åh korianderna hade jag kunnat hoppa över. Och mangon haha. Men tonfisksallad låter gott! :D

Går inte till psykologen ofta, men går i en gruppbehandling 1 gång i veckan nu med två psykologer så ska på halvtidsbedömning för och se om det gått framåt, och få veta lite vad de gjort då jag missat två gånger, ena gången var jag sjuk och nu i fredags fanns det bara en tid på vul o den låg såklart mitt i gruppen, så fick prioritera, o valde såklart vul så jag kunde få behandla.. 

Tack! Det ska jag göra =) 

Okej, låter skönt =) Inget jobb? 

massor med kramar
    Hej tjejen.

Hehe, vad skönt att höra, borde väl vara liknade sprutor jag kommer ta om vi får göra IVF?
    Ja så kanske det är, jag kan nog tycka att det beror på vem som tar blodprov också, sista jag låg inne på sjukan var det en som inte kunde sticka, tror hon stack på 4 olika ställen och det gjorde ont som bara den, till slut fick hon ringa in en annan som fick provet på mig. =)

Tonfisksalladen blev sjuk god idag, syrran och jag hjälpes åt efter vårt träningspass, hehe...
    Idag blev det räkgryta som blev över från gårdagens middag, sjukt gott och enkelt att laga om du vill ha receptet. =)

Hoppas du fick en bra dag fina, kramar i massor
Svar på tråden Fertilitetsutredning