• Digestive

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-12-13 10:50:13 följande:

75 procent ogillar äpplen

25 procent gillar päron

Mellan dess två mängder återfinns drygt 50 procent, alltså sådana som vare sig ogillar äpplen eller gillar päron.

Då kan man enkelt addera äppelhatarna med de som inte avskyr äpplen, det vill säga 75 procent och 50 procent vilket gör 125 procent.

Som sagt redan från början så verkar du inte förstå när du ska subtrahera eller addera. :P

Att addera 50% som du har extraherat ur 75% med samma/ursprungliga 75% är givetvis fel - då har du i praktiken räknat samma människor två gånger.

Jösses vad mat du hade fått laga på din middagsbjudning. :D

Du får tänka på att gästerna som varken gillar äpplen eller päron (50%) har en GEMENSAM NÄMNARE med gästerna som inte gillar äpplen (75%) - smaken!

Med det i åtanke så slipper du en massa matsvinn. ^___^
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-13 14:31:07 följande:
    Som sagt redan från början så verkar du inte förstå när du ska subtrahera eller addera. :P

Att addera 50% som du har extraherat ur 75% med samma/ursprungliga 75% är givetvis fel - då har du i praktiken räknat samma människor två gånger.

Jösses vad mat du hade fått laga på din middagsbjudning. :D

Du får tänka på att gästerna som varken gillar äpplen eller päron (50%) har en GEMENSAM NÄMNARE med gästerna som inte gillar äpplen (75%) - smaken!

Med det i åtanke så slipper du en massa matsvinn. ^___^
    Det är nog bättre att du presenterar exemplet för en lärare på låg- eller mellanstadiet, de har nog den pedagogiska låga som krävs för att inte brista ut i skratt och ett tålamod som inte är av denna jorden.

Jag förstår att du inte driver med mig utan verkligen inte förstår skillnaden mellan olika mängder.

En utgångspunkt skulle iofs kunna var aatt populationen äppelpäron är 100 procent, så långt tror jag att du är med.

75 procent av äppelpäronen ogillar apelsiner medan 25 procent av äppelpäronen gillar bananer. Det senare eär oväsentligt i sammanhanget eftersom det inte säger något om äppelpäronens inställning till apelsiner.

Däremot får vi också reda på att minst 50 procent av äppelpäronen inte tillhör någon av dessa två kategorier, utan befinner sig mittemellan.

Be gärna läraren rita två mängder, 50 och 75 procent.

eller för att ta det så här. Det är inte sant att 2 lyktstolpar + en foliepaarbol är lika med 3 SD-svansareSkrattande
  • K Markatta

Mitt förtroende för regeringen minskar av att dess tillskyndare kommer med omfattande OT-utläggningar om äppelpäron.

• Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-13 10:50:13 följande:

75 procent ogillar äpplen

25 procent gillar päron

Mellan dess två mängder återfinns drygt 50 procent, alltså sådana som vare sig ogillar äpplen eller gillar päron.

Då kan man enkelt addera äppelhatarna med de som inte avskyr äpplen, det vill säga 75 procent och 50 procent vilket gör 125 procent.

Ser för övrigt att du har tappat bort dig helt och hållet, utöver uträkningen i sig.

Ursprungligen handlade det om:

- 75% som inte gillar SD.

- 25% av dessa som gillar S.

- 50% som kvarstår och som varken gillar SD eller S.

Hur du har översatt det här i äpplen och päron lämnar en del frågetecken:

- 75% som inte gillar/ogillar äpplen (SD).

- 25% som gillar päron (S).

Allt väl såhär långt, men...

- 50% som varken/vare sig ogillar äpplen (SD) eller gillar päron (S)?

! Det finns ingen nämnd andel som gillar SD men ogillar/inte gillar S, speciellt inte på hela 50%. Det närmaste du kan komma är de 25% som gillar SD - alltså negationen till 75% som inte gillar SD.

- Addera äppelhatarna/de som inte gillar äpplen (SD) 75% med de som inte avskyr äpplen/gillar äpplen (SD) 50%?

! Fortfarande kan andelen som gillar SD vara som högst 25% - då andelen som inte gillar SD är 75%.

Du räknar inte bara fel utan du går så vilse att det överhuvudtaget är svårt att hitta dig om man inte söker riktigt noga.

Observera att inlägget inte innehåller några häcklande figurer som gör sig roliga på din bekostnad längre. Det finns inte mycket att skämta om här...
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-12-13 15:23:28 följande:

Mitt förtroende för regeringen minskar av att dess tillskyndare kommer med omfattande OT-utläggningar om äppelpäron.

Hmm, ja det kan jag iofs sympatisera med - men vissa SD-svansar kan aldrig sluta vifta.

Men det var intressant såtillvida att det ger en hint om varför det är samma smörja som postas så ofta, kan man inte skilja på betydelsen av "och" och den av "eller" så är risken uppenbar att man fastnar på någon högerpopulistisk soptipp när man söker på nätetSkrattande

För övrigt så är andelen som ogillar SD knappast så hög som 75 procent - det finns ju åtskilliga KD:are och moderater som rentav gillar partiets budskap.

Det finns till och med sossar som gör detsamma, annars skulle knappast SD vinna röster från M, KD och S.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-13 14:58:45 följande:

Det är nog bättre att du presenterar exemplet för en lärare på låg- eller mellanstadiet, de har nog den pedagogiska låga som krävs för att inte brista ut i skratt och ett tålamod som inte är av denna jorden.

Jag förstår att du inte driver med mig utan verkligen inte förstår skillnaden mellan olika mängder.

En utgångspunkt skulle iofs kunna var aatt populationen äppelpäron är 100 procent, så långt tror jag att du är med.

75 procent av äppelpäronen ogillar apelsiner medan 25 procent av äppelpäronen gillar bananer. Det senare eär oväsentligt i sammanhanget eftersom det inte säger något om äppelpäronens inställning till apelsiner.

Däremot får vi också reda på att minst 50 procent av äppelpäronen inte tillhör någon av dessa två kategorier, utan befinner sig mittemellan.

Be gärna läraren rita två mängder, 50 och 75 procent.

eller för att ta det så här. Det är inte sant att 2 lyktstolpar + en foliepaarbol är lika med 3 SD-svansare

Du behärskar uppenbarligen inte det här överhuvudtaget.

100% = hela befolkning.

75% av dessa gillar inte SD (alltså kvarstår 25% som gillar SD).

Här menar du rent konkret att man omöjligen skulle kunna sålla ut hur många av dessa 75% (som inte gillar SD) som gillar S.

Det kan man självklar sålla ut och i samma process kommer man fram till hur många det är som varken gillar SD eller S per automatik.

Du kan sålla ut vad som helst ur gruppen som inte gillar SD (75%) - hur många av dem som är rödhåriga, hur många som inte gillar fotboll, vilka som semestrade på Gotland i fjol et cetera samt hur många av dem som gillar S - det blir bara en ytterligare specificering/undergrupp/ett ytterligare extraherande av samma grupp.

Oavsett vilket så kommer de alltid att ha en gemensam nämnare med de ursprungliga 75% - de gillar inte SD - då de har blivit extraherade ur den gruppen: de utgör fortfarande en del av samma grupp och kan inte räknas två gånger (läs: kan inte adderas ihop med den ursprungliga gruppen 75% som de kom ifrån).
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-13 15:52:00 följande:
    Du behärskar uppenbarligen inte det här överhuvudtaget.

100% = hela befolkning.

75% av dessa gillar inte SD (alltså kvarstår 25% som gillar SD).

Här menar du rent konkret att man omöjligen skulle kunna sålla ut hur många av dessa 75% (som inte gillar SD) som gillar S.

Det kan man självklar sålla ut och i samma process kommer man fram till hur många det är som varken gillar SD eller S per automatik.

Du kan sålla ut vad som helst ur gruppen som inte gillar SD (75%) - hur många av dem som är rödhåriga, hur många som inte gillar fotboll, vilka som semestrade på Gotland i fjol et cetera samt hur många av dem som gillar S - det blir bara en ytterligare specificering/undergrupp/ett ytterligare extraherande av samma grupp.

Oavsett vilket så kommer de alltid att ha en gemensam nämnare med de ursprungliga 75% - de gillar inte SD - då de har blivit extraherade ur den gruppen: de utgör fortfarande en del av samma grupp och kan inte räknas två gånger (läs: kan inte adderas ihop med den ursprungliga gruppen 75% som de kom ifrån).
    Jodå, men jag har inte haft så svårt att behärska mig sen du kände olust inför Morgan Johanssons viskning, alltså hålla mig från skratt.

Här liksom där handlar det nog mer om språksvårigheter än formella mattekunskaper.

Har du två mångder, en där 75 procent ogillar SD och en där 25 procent gillar S - och så en tredje mängd som befinner sig mittemellan, så är kriterierna för den tredje mängden att de inte ogillar SD och att de inte gillar S.

(testa gärna att bekanta dig med boolska operatorer, det är inte några danssteg utan villkor för hur mängder förhåller sig till varandra.

Jag tror att det är till gagn att kunna sådana om man inte ska fastna på cementerade SD-svansstigar på nätet, kan rentav innebära att man hittar en originell bild på nätet att bildat posta på FLSkrattande

Och 75 procent som ogillar SD plus 50 procent som inte ogillar dem är 125 procent av befolkningen.

SD växer och växerSolig
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-13 16:37:57 följande:

Jodå, men jag har inte haft så svårt att behärska mig sen du kände olust inför Morgan Johanssons viskning, alltså hålla mig från skratt.

Här liksom där handlar det nog mer om språksvårigheter än formella mattekunskaper.

Har du två mångder, en där 75 procent ogillar SD och en där 25 procent gillar S - och så en tredje mängd som befinner sig mittemellan, så är kriterierna för den tredje mängden att de inte ogillar SD och att de inte gillar S.

(testa gärna att bekanta dig med boolska operatorer, det är inte några danssteg utan villkor för hur mängder förhåller sig till varandra.

Jag tror att det är till gagn att kunna sådana om man inte ska fastna på cementerade SD-svansstigar på nätet, kan rentav innebära att man hittar en originell bild på nätet att bildat posta på FL

Och 75 procent som ogillar SD plus 50 procent som inte ogillar dem är 125 procent av befolkningen.

SD växer och växer

Boolska operatorer? Du menar nog boolesk algebra och jag har redan presenterat det hela i satslogik (ur inlägg #13980):
    Digestive skrev 2019-11-29 23:39:21 följande:

Y = 75% gillar inte SD men kan gilla S.

Z = 25% gillar S men inte SD.

X = gillar varken SD eller S.

Y - Z = X.

75 - 25 = 50.

X = 50%.

Om du inte har någonting att invända på så sluta gärna upp med försöken att vara så pinsam att folk ger upp.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-13 17:25:53 följande:
    Boolska operatorer? Du menar nog boolesk algebra och jag har redan presenterat det hela i satslogik (ur inlägg #13980):
    Digestive skrev 2019-11-29 23:39:21 följande:

Y = 75% gillar inte SD men kan gilla S.

Z = 25% gillar S men inte SD.

X = gillar varken SD eller S.

Y - Z = X.

75 - 25 = 50.

X = 50%.

Om du inte har någonting att invända på så sluta gärna upp med försöken att vara så pinsam att folk ger upp.
    Mm, det är fullt möjligt att lära en papegoja att säga Polly vill ha kaka. Det innebär inte att papegojan förstår innebörden av begreppen.

Du har inga små barn i din närhet, i så fall kan du ju följa med till skolan och visa läraren exemplen så kan hen kanske hjälpa dig att förstå.

Det är inte så svårt egentligen och behöver inte alls vara samma olustiga upplevelse för dig som Morgan Johanssons viskning.

Alternativt - om du vill förkovra dig på egen hand, så ritar du upp tre cirklar och försöker fundera ut vilket innehåll dessa har.

Lycka till!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?