Har du förtroende för regeringen?
Nej, jag är inte någon vän av kulturrelativism - och finner ingen som helst anledning att göra avkall på traditionell svensk matematik i syfte att stryka alternativhögern medhårs.
Vore jag lärare, vilket gud och KD-Ebba iofs förbjude, så skulle jag försöka assimilera företeelsen till svenska tänkesätt - men med mycket beröm.
Först och främst skulle jag berömma den jätteduktiga additionen - för (75-25) + 50 är ju 100.
Men därefter skulle jag introducera två viktiga svenska begrepp: "antingen eller" och "både och" och förklara att dessa är fundamentala i svensk logik.
Jag skulle försöka få den främmande kulturutövaren att resonera sig fram till vilket av begreppen som gäller för gruppen som inte ogillar SD men heller inte gillar S.
En ytterligare ledtråd skulle vara att tipsa om att rita kvadrater och skriva upp egenskaperna för respektive kvadrat/mängd.
Då tror jag att de allra flesta främmande kulturuttringar skulle kunna anpassas till grundskolans mellanstadiematte.
Hursomhelst. Man måste kunna få skratta ibland och så här kul har jag inte haft det på Familjeliv sen han med de många nicken startade en tråd där han blev en hon som berättade att hennes pappa, förskaren som nog skulle få nobelpris i tåg, också skulle rösta på SD.
Man bockar och bugar
Inom boolesk algebra finns det någonting som heter >>venndiagram<< och jag ska visa några visuella exempel på hur dessa kan se ut:

Kan du med dessa visuella hjälpmedel förstå att det ena och det andra även kan överlappa varandra/vara >>både och<<?
Låt mig nu rita och presentera en visuell version av aktuell uppgift (och passande nog är det vecka 50 idag):

Kan du nu lyckas förstå att dessa 50% inte är sin helt egna grupp och att du inte kan lägga ihop dem med 75% och få 125%?