Rataxes skrev 2020-02-15 05:11:43 följande:
Jag äcklas en del av vissa. Hur är man funtad i huvudet när man går så lågt som vissa gör i en situation som handlar om att man hjälpt en utsatt 88 åring?
Jag hade hyllat vem som än hjälpte honom.
Hur tycker du att samhället ska hantera människor som vägrar att betala hyra och som vägrar att ta emot hjälp?
Jag inser att det kan vara så att mannen är otillräknelig och är i behov av tvångsvård men det är en process som goda skäl tar tid.
Nu har vi en situation där Trelleborgs största parti SD, med stort inflytande i socialnämnden, försöker göra partipolitik av en djupt tragisk situation. Trelleborg har ca 100 hemlösa. Den här historien handlar om en av dessa personer..
Kan hyckleriet bli större?
Lite bakgrund:

2018 tog Moderaterna och KD med stöd av SD makten i Trelleborg dvs den kommun där den 88 årige mannen blivit hemlös efter det att han har under flera månader inte betalat hyra för sin lägenhet.
SD har sedan 2018 ett starkt inflytande i Trelleborgs socialnämnden som bär det yttersta ansvaret för kommunens hemlösa (SD är största parti i Trelleborg).
M och KD har nu efter den massmediala uppmärksamheten träffat mannen och gett honom flera alternativ som skulle lösa mannens situation men mannen har avisat samtliga.