• LSDW

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2020-05-10 16:49:18 följande:

Jag tror att du är rätt ensam om att se framgångar inom den åldringsvård som KD, L, C, MP samt moderaterna ansvarar för. 

Stockholm har mest timvikarier i landet och sedan det kristdemokratiska äldreborgarrådet Erik Slottner tillträdde har han gjort det ännu lättare verksamheten att  ta in timvikarier i äldrevården i Stockholm. Om du inte känner till det så misstänker man att en hög andel timvikarier kan ha bidragit till smittspridning av Covid-19..

Nu får du nog bestämma dig om Corona-hanteringen i stort är en framgång eller ej.
  • Padirac
    LSDW skrev 2020-05-10 16:54:30 följande:
    Nu får du nog bestämma dig om Corona-hanteringen i stort är en framgång eller ej.
    Det finns ju fler aspekter i detta - så hur menar du?
  • FDFMGA
    LSDW skrev 2020-05-10 14:51:19 följande:
    Vilka forskningsrön?
    Dina, de om att kampen mot sarscov2 kan liknas vid ett maratonlopp där halva sträckan är avverkad och Sverige ligger sist.

Jag skulle snarare vilja påstå att den sträcka Sverige har avverkat är okänd men att Sverige åtminstone har startat loppet. Vissa andra länder sökte skydd före start och nu funderar man på hur man ska komma igång. Loppet måste ju avverkas.

Det förvånar förresten inte att navelpetare avskyr Sverige och att upprördheten är stor över att svenskar klarar av att hantera epidemin utifrån frivilligt smittskyddstänkande.

Navelpetare har ofta så klen fattningsförmaga att de påstår att Sverige leder våldtäktsligan och är sämst i världen på att hantera pandemin.

LSDW skrev 2020-05-09 17:40:42 följande:
    Tycker du att det är bra att 3200 svenskar har dött?

Sverige är snart inte bara världsmästare i våltäkter. Vi ligger på 6:e plats i världen i Corona-dödlighet.

Men vad gör det? Så länge folket jublar ska man inte kritisera.

• KillBill
    K Markatta skrev 2020-05-10 13:49:20 följande:
    Nu frågade inte reportern vad han hade för belägg för det utan endast vad han tror.

Professor Albert får naturligtvis gärna presentera vad han grundar sin uppfattning på. Det ger ju mer tyngd åt påståendet om han kan backa upp det med något konkret.

Är du inte intresserad av att se vilka belägg han har för sitt påstående?

Nej jag finner din ståndpunkt märklig. Det skulle vara som om jag frågat en elektriker om hur man kopplar elektricitet och bemötte svaret med misstänksamhet och bad om belägg.

När en professor i smittskydd blir intervjuad om hur smittspridningen kommer att utvecklas i norden så är min grundinställning att en professor smittskydd är den som är bäst skickad att ge en prognos på området och eftersom det inte finns något facit så nöjer jag mig med professorstiteln (den utbildning och forskning som är en del av professorstiteln) som belägg för påståendet. Jag håller dock ögonen öppna för om andra professorer på området skulle föra fram en avvikande uppfattning.  

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • LSDW
    FDFMGA skrev 2020-05-10 17:07:46 följande:
    Dina, de om att kampen mot sarscov2 kan liknas vid ett maratonlopp där halva sträckan är avverkad och Sverige ligger sist.

Jag skulle snarare vilja påstå att den sträcka Sverige har avverkat är okänd men att Sverige åtminstone har startat loppet. Vissa andra länder sökte skydd före start och nu funderar man på hur man ska komma igång. Loppet måste ju avverkas.

Det förvånar förresten inte att navelpetare avskyr Sverige och att upprördheten är stor över att svenskar klarar av att hantera epidemin utifrån frivilligt smittskyddstänkande.

Navelpetare har ofta så klen fattningsförmaga att de påstår att Sverige leder våldtäktsligan och är sämst i världen på att hantera pandemin.
    LSDW skrev 2020-05-09 17:40:42 följande:
    Tycker du att det är bra att 3200 svenskar har dött?

Sverige är snart inte bara världsmästare i våltäkter. Vi ligger på 6:e plats i världen i Corona-dödlighet.

Men vad gör det? Så länge folket jublar ska man inte kritisera.
    Kan du utveckla det där med att jag skulle vara en navelpetare med klen fattningsförmåga?
  • KillBill
    K Markatta skrev 2020-05-10 14:15:38 följande:
    Frågan är naturligtvis om det över huvud taget finns några bra prognoser för hur antalet smittade och döda kommer att utvecklas i de nordiska länderna.

Ett stående argument från vår expertmyndighet är ju annars att "kunskapsunderlaget är extremt svagt" som det exempelvis heter i följande inslag om användning av munskydd:

www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-tror-inte-fhm-pa-munskydd-underlaget-ar-extremt-svagt
    Man kan  konstatera att  när det gäller prognoser så är det alarmnisterna som fick många av Europas länder att stänga ner sina samhällen som hitintills har haft mest fel. Folkhälsomyndingheten har legat väsentligt närmare sanningen.

• LSDW
    KillBill skrev 2020-05-10 17:11:44 följande:

Nej jag finner din ståndpunkt märklig. Det skulle vara som om jag frågat en elektriker om hur man kopplar elektricitet och bemötte svaret med misstänksamhet och bad om belägg.

När en professor i smittskydd blir intervjuad om hur smittspridningen kommer att utvecklas i norden så är min grundinställning att en professor smittskydd är den som är bäst skickad att ge en prognos på området och eftersom det inte finns något facit så nöjer jag mig med professorstiteln (den utbildning och forskning som är en del av professorstiteln) som belägg för påståendet. Jag håller dock ögonen öppna för om andra professorer på området skulle föra fram en avvikande uppfattning.  

Skulle mer motsvara om du frågar elektrikern vilken verkningsgrad solceller kommer att ha om 50 år.
  • KillBill
    LSDW skrev 2020-05-10 16:54:30 följande:

Coronahanteringen har generellt sett fugerat bra. Undantaget är hanteringen på äldreboenden (som framförallt är ett kommunalt ansvar). Tittar man specifikt på äldreboenden så har moderatledda Stockholm klarat sig sämst. 

• KillBill
    LSDW skrev 2020-05-10 17:23:10 följande:
    Skulle mer motsvara om du frågar elektrikern vilken verkningsgrad solceller kommer att ha om 50 år.

Nej nu svamlar du. Verkningsgrad på solceller om 50 år är mer en fråga för forskare inom fysik. Gäller frågan smittspridning så kan jag inte tänka mig någon bättre att fråga en professor inom smittspridning. 

• LSDW
    KillBill skrev 2020-05-10 17:28:23 följande:

Coronahanteringen har generellt sett fugerat bra. Undantaget är hanteringen på äldreboenden (som framförallt är ett kommunalt ansvar). Tittar man specifikt på äldreboenden så har moderatledda Stockholm klarat sig sämst. 

Då saknar jag bara ett bevis för att det är upp till varje kommun att ha beredskap för och agera på pandemier.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?