• Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2022-05-04 00:37:20 följande:
    Hur det skiljer sig?

Välfärdens utförande är för oss en politisk och demokratiskt öppen fråga medan Sveriges historia är en gemensam sak oavsett vår politiska härkomst.

Moder Svea gestaltades i konsten redan på 1600-talet. Så gammalt är bildspråket som har vandrat genom Karl XII, Ultima Thule och slutligen Ebba Busch.

Vill du reformera synen på historia så föreslår jag att du börjar med att kunna den.
    Men jag menar att den svenska välfärden är en del av den svenska historien, en av de viktigaste delarna av samtidshistoria.  Vill du reformera synen på samtidshistoria får du lära dig den - om jag får parafrasera dig.

Den framtida välfärden är en fråga för politisk och demokratisk framtida kontroll.

Du missar att ge ett svar på vad du menar att det nationalromantiska bildspråket och Karl XII gett för nytta till befolkningen i Sverige.

Jag menar att den historiska utvecklingen i Sverige de senaste 100 åren gett befolkningen väldigt mycket mer än det nationalromantiska bildspråket. Så varför håller du inte den samtida historien som lika värdefull som den nationalromantiska historien? 

Anser du förresten att det nationalromatiska är typiskt för konservatism, eller är det kanske snarare en separat del i det som kallas nationalkonservatism?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-05-04 00:54:42 följande:
    Men jag menar att den svenska välfärden är en del av den svenska historien, en av de viktigaste delarna av samtidshistoria.  Vill du reformera synen på samtidshistoria får du lära dig den - om jag får parafrasera dig.

Den framtida välfärden är en fråga för politisk och demokratisk framtida kontroll.

Du missar att ge ett svar på vad du menar att det nationalromantiska bildspråket och Karl XII gett för nytta till befolkningen i Sverige.

Jag menar att den historiska utvecklingen i Sverige de senaste 100 åren gett befolkningen väldigt mycket mer än det nationalromantiska bildspråket. Så varför håller du inte den samtida historien som lika värdefull som den nationalromantiska historien? 

Anser du förresten att det nationalromatiska är typiskt för konservatism, eller är det kanske snarare en separat del i det som kallas nationalkonservatism?
    Vad svamlar du om? Ingenting som jag har gjort går att likna med det som ni gör - tillskriver uttrycken av vår gemensam historia en massa nutida politiskt gods.

Som sagt, för min del är ni välkomna att tycka bu ellerom gestaltningar som Moder Svea - precis som jag gör i fallet välfärd - ni gör dock någonting helt annat när ni gör anspråk på fenomenet och som en högerextremistisk vitmaktyttring.

Nationalromantik på 1600-talet? Du missar målet med 200 år.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-05-03 22:29:50 följande:
    Behåll ni erat kulturkrig. I praktiken finns det ingen som helst anledning att höja på ögonbrynen när Ebba Busch porträtteras som Moder Svea på en bild.

Tyck vad du vill om saken - fånigt, skamligt eller vad som helt - högerextremt eller överhuvudtaget politiskt blir det dock aldrig.

Ni?
    Kulturkrig?
    Du har en förmåga att lägga orden i munnen där, men då är det bara du som säger och ingen annan.
    Och projicera, really?

Verkar som sakligheten är svårt för dig och att du skäms över hon.
    Och denna ikon för extremhöger och nazism står hon och poserar med.
    Det är en lång rad av sånt nu, där lagar inte ska gälla hon, där man ska göra verkningseld bland oskyldiga osv...osv...osv...
    DU kan inte gömma dig ifrån denna långa röda tråd, men förstår du vill, då agendan är viktigare.

Padirac skrev 2022-05-03 22:44:29 följande:
    Ändå ser jag inte att du skriver någonting positivt om den svenska välfärden som gett dig och många andra barn fri sjukvård, fri utbildning, hälsa och friheter som inte många andra länder kan mäta sig med.  Tvärt om. betyder inte det att du själv gör precis det du anklagar 'Ni' ( de tre) för? Är det någonting annat än hyckleri? Är det konservatism? 

Vad har Karl XII och nationalromatiken gett Sverige och sveriges befolkning på den tiden det begav sig eller nu?

Detta är folk som inte vill ha annat än kritik, det är så i agendor och aldrig säga nått är bra.
    På samma sätt att allt dom säger är rätt, även när de har fel.

Den sista delen där, det berättar vem användaren är.

Tom Araya skrev 2022-05-03 22:47:58 följande:
    Tyvärr så spottar man ju på detta även inom vänstern. Mångkulturen värderas högre.

Inte speciellt många, även är vänsterextrema galet få och galet tysta fortfarande.
    Det retar extremhögern har jag insett, men vet inte varför, kan vara så att de vill ha polarisering och är besvikna att de inte nappar.

Vi andra som inte är extrema, så får vi istället höra invektiv om vänster och så fort man sakligt ifrågasätter något de inte har svar på och gjort det till en standard istället för inse de har fel.(För att de har fel är enda slutsatsen när de inte ens klarar av att svara på enkla saker.)

Men sure, många klagar på välfärden och att den inte träffar dom, men det är skillnad på klaga och se det som nått hemskt, som faktiskt en del av dom tycker det är med välfärd.
    Välfärd är ett hot mot dessa agendor, lika väl som återge verkligheten, det är därför fascisterna i diktaturen i ryssland gjort så du kan få femtonårs fängelse för återge något korrekt ifrån deras krig mot Ukraina.

Och vi ser samma arbete sker i Sverige, även om de inte kommit i närheten än och mot SVT/SR.

Som tydligen inte är opartisk och sakligt nog, som det ÖVERDRIVNA mest sakliga och opartiska mediet i Sverige.
    Det berättar klockrent vilken agenda vi pratar om här, ja om man är mottaglig att vara saklig då.
    För det existerar ingen logik att man vill få bort något som är så bra på att återge verkligheten korrekt.

Dock mycket talande.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Padirac skrev 2022-05-03 23:01:43 följande:
    When all you have is a Hammer, everything looks like a Nail

Du tittar på det med din etnonationalistiska förförståelse - det ger dig ett perspektiv som berättar mer om dig själv än de du kallar vänstern.

Förresten - var går gränsen mellan höger och vänster inom riksdagspartierna enligt din uppfattning?  Jag tänker att det vore intressant att veta vilka du menar spottar värfärdssamhället

Som de diskuterar, så är det en knivskrap linje och redan mot de som inte håller med dom.
    Och då använder man S och vänstern som ett invektiv än saklighet, för den vet dom att de aldrig vinner.

Digestive skrev 2022-05-03 23:40:52 följande:
    Det handlar inte om grupper och vilka människor som berörs går det inte att redogöra för genom kategorier.

Tidigare har vi inte haft en distinkt underklass i Sverige som kännetecknas med hög arbetslöshet, brist på utbildning, bidragsberoende, segregering, hög våldsutsatthet, kriminalitet och så vidare - det är nu/på senare tid som en sådan underklass börjar ta form och det går fort.

Försöker du berätta att du hade fel, eller vad är detta?
    Svara på frågan eller berätta att det blev fel, detta blir bara för konstigt när du ska låtsas om.

Digestive skrev 2022-05-04 02:06:46 följande:
    Vad svamlar du om? Ingenting som jag har gjort går att likna med det som ni gör - tillskriver uttrycken av vår gemensam historia en massa nutida politiskt gods.

Som sagt, för min del är ni välkomna att tycka bu eller bä om gestaltningar som Moder Svea - precis som jag gör i fallet välfärd - ni gör dock någonting helt annat när ni gör anspråk på fenomenet och som en högerextremistisk vitmaktyttring.

Läser du, så ser man något helt annat.

Denna ikon för extremhöger och nazism, jam, det är tydligen okey för enligt dig och denna länga röda tråd av fascism i dess spår före.

Det mest intressanta dock, det är hur du kämpar så för att göra det att ikonen för vitmakt, fascism och nazism helt okey.
    Det är lika galet som när jimbo står i folkdräkt, sällan men ser något så demonstrativt malplacerat.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-05-04 06:20:16 följande:

Ni?
    Kulturkrig?
    Du har en förmåga att lägga orden i munnen där, men då är det bara du som säger och ingen annan.
    Och projicera, really?

Verkar som sakligheten är svårt för dig och att du skäms över hon.
    Och denna ikon för extremhöger och nazism står hon och poserar med.
    Det är en lång rad av sånt nu, där lagar inte ska gälla hon, där man ska göra verkningseld bland oskyldiga osv...osv...osv...
    DU kan inte gömma dig ifrån denna långa röda tråd, men förstår du vill, då agendan är viktigare.

Det är inte jag som har tagit upp kulturkrig utan du. Behåll det helt enkelt.

Haha, vi har alltså ikoner för extremhögern och nazism på Sveriges riksdagshus, på hustak i Göteborg och lite varstans i våra parker? Det låter illa det.

Ta aldrig av dig foliehatten, klyban. Världen blir roligare om den stannar på.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-05-04 06:27:14 följande:

Som de diskuterar, så är det en knivskrap linje och redan mot de som inte håller med dom.
    Och då använder man S och vänstern som ett invektiv än saklighet, för den vet dom att de aldrig vinner.

Digestive skrev 2022-05-03 23:40:52 följande:
    Det handlar inte om grupper och vilka människor som berörs går det inte att redogöra för genom kategorier.

Tidigare har vi inte haft en distinkt underklass i Sverige som kännetecknas med hög arbetslöshet, brist på utbildning, bidragsberoende, segregering, hög våldsutsatthet, kriminalitet och så vidare - det är nu/på senare tid som en sådan underklass börjar ta form och det går fort.

Försöker du berätta att du hade fel, eller vad är detta?
    Svara på frågan eller berätta att det blev fel, detta blir bara för konstigt när du ska låtsas om.

Läser du, så ser man något helt annat.

Denna ikon för extremhöger och nazism, jam, det är tydligen okey för enligt dig och denna länga röda tråd av fascism i dess spår före.

Det mest intressanta dock, det är hur du kämpar så för att göra det att ikonen för vitmakt, fascism och nazism helt okey.
    Det är lika galet som när jimbo står i folkdräkt, sällan men ser något så demonstrativt malplacerat.

Berätta vart man kan läsa att nationalromantiken började på 1600-talet, klyban.

Haha, som att någon skulle behöva kämpa för att göra Moder Svea till en lovlig symbol.

Det är bara i ett förvirrat litet glas som det stormar över någonting som Sveriges egna nationspersonifikation.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-04 02:06:46 följande:

Som sagt, för min del är ni välkomna att tycka bu eller bä om gestaltningar som Moder Svea - precis som jag gör i fallet välfärd - ni gör dock någonting helt annat när ni gör anspråk på fenomenet och som en högerextremistisk vitmaktyttring.

Ok - så när börjar historien enligt dig -  sett bakåt från nu? 1905, 1987, 1600?   På vilket sätt skiljer sig historia från 1900-talet från den historiska period som du refererar till med Karl XII - inte de faktiska historiska händelsern, utan vad gör att historia från Karl den XIis tid är mer gemensam historia än 1900-talets historia - är det för att _du anser_ att 1900-talets historia är massa nutida politiskt gods?   Finns det inget politiskt gods från det du kallar den gemensamma historien?   Vem förespråkar de politiska godsen i nutid? Du?

Jag uppfattade att bilderna du refererade till med Moder Svea var från perioden för nationalromatiken/sekelskiftet 1900 - kanske var de från 1600-talet?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-05-04 07:59:46 följande:
    Ok - så när börjar historien enligt dig -  sett bakåt från nu? 1905, 1987, 1600?   På vilket sätt skiljer sig historia från 1900-talet från den historiska period som du refererar till med Karl XII - inte de faktiska historiska händelsern, utan vad gör att historia från Karl den XIis tid är mer gemensam historia än 1900-talets historia - är det för att _du anser_ att 1900-talets historia är massa nutida politiskt gods?   Finns det inget politiskt gods från det du kallar den gemensamma historien?   Vem förespråkar de politiska godsen i nutid? Du?

Jag uppfattade att bilderna du refererade till med Moder Svea var från perioden för nationalromatiken/sekelskiftet 1900 - kanske var de från 1600-talet?
    Jag tycker bu om vissa delar av Sveriges välfärd och du har såklart all rätt att tycka bu om exakt allt som har med Moder Svea att göra. Knepigheten uppstår dock när du försöker få Sveriges egna nationspersonifikation till en högerextremistisk och vitmaktsymbol.

Moder Svea gestaltas redan på 1600-talet och tavlan i fråga är målad i början av 1900-talet (ungefär samtidigt som Moder Svea restes på vårt riksdagshus).

Det finns även en midsommarstång på ett av Ultima Thules skivomslag och säkerligen bilder på Ebba Busch som firar Midsommar - you know what you gotta do!
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2022-05-01 22:35:52 följande:
    Från dagens förstamajfirande.  Bilden talar för sig själv.

Arbetarrörelsens högtidsdag, my ass...
    En massmördare och förbrytare mot mänskliga rättigheter.

En kommunistisk diktatur

En modern autoritär stat på gränsen till diktatur.

Che, Stalin och Putin.

Heja vänstern!
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2022-05-02 08:34:37 följande:
    1 maj, dagen då vänstern kommer ut ur garderoberna och visar att de fortfarande är kommunister.
    Eller åtminstone att de är obrydda om andra människors lidande.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?