• Digestive

Har du förtroende för regeringen?

klyban skrev 2022-05-03 17:06:41 följande:

Samma som svastikan, den var inte för märka judar, utan som lyckobringare.

Och med det i bagaget, vad är poängen?
    Vi ser hon uppvisa en ny omdömeslöshet där, även om den är mild mot verkningseld mot oskyldiga och annat omdömeslöst hon gjort.

Men antar det bara handlar om att låsas att det är nått annat, samtidigt fansen jublar.

Vilket den fortsatt är i aktuella delar av världen.

Har inte kommenterat hennes utspel men finner reaktionerna på det lika illvilligt tolkade som i fallet med ett det här klassiskt svenska bildspråket.

Varför är ni så måna om att SD ska vinna faktisk kulturmark? Är det alltså vit-maktrörelser och SD som äger dessa delar av vår svenska kultur?

Lika befängt som kortsiktigt.
  • klyban
    Digestive skrev 2022-05-03 17:47:34 följande:
    Vilket den fortsatt är i aktuella delar av världen.

Har inte kommenterat hennes utspel men finner reaktionerna på det lika illvilligt tolkade som i fallet med ett det här klassiskt svenska bildspråket.

Varför är ni så måna om att SD ska vinna faktisk kulturmark? Är det alltså vit-maktrörelser och SD som äger dessa delar av vår svenska kultur?

Lika befängt som kortsiktigt.

Inte det minsta här, inte heller dessa med hon.

Det är bara ni med populism och agenda som pratar om kulturkrig, men jag förstår också att det inte är mig du åsyftar utan typ ANTIFA.

Och när någon pratar som en facsist och vil göra verkningseld bland mextremmajoriteten oskydliga coh sen poserar så.

Kopplingen är extrem enkel och att det är en flört till extremhögern och kom och rösta på oss.

Men såklart istället ska vi prata om annat.

Och poängen komiskt nog är lika stark som före mitt inlägg och är mcyket beskrivande till hur snett du ser på det och hoppas ingen ska se det.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-05-03 17:58:47 följande:

Inte det minsta här, inte heller dessa med hon.

Det är bara ni med populism och agenda som pratar om kulturkrig, men jag förstår också att det inte är mig du åsyftar utan typ ANTIFA.

Och när någon pratar som en facsist och vil göra verkningseld bland mextremmajoriteten oskydliga coh sen poserar så.

Kopplingen är extrem enkel och att det är en flört till extremhögern och kom och rösta på oss.

Men såklart istället ska vi prata om annat.

Och poängen komiskt nog är lika stark som före mitt inlägg och är mcyket beskrivande till hur snett du ser på det och hoppas ingen ska se det.

Är det bara extremhögern som kan ta emot klassisk svensk bildkonst på ett positivt vis så är det bara tragiskt i sig.

Och vänster lämnar automatiskt walk-over i detta så kallade kulturkrig när vår svenska kultur placeras som någonting högerextremt.

Kanske vill Skansen flörta till sig högerextrema besökare eller vad är din analys på tavelmotivet som de använder i föregående länk?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-05-02 18:54:07 följande:
    Vad var det du skrev...
    Tom Araya skrev 2022-05-02 13:43:23 följande:
    Det jag är intresserad av är vad som kommit fram av att undersöka saken, inte av vad som inte kommit fram för att man är ointresserade.
    det du påstår dig vara intresserad av kanske inte stämmer..

Shit the same - du vill helt enkelt att det ska vara på ett sätt och då är du inte intresserad av vilken evidens eller ingen evidens för det du tycker som framkommit . .för att du tror (eller tycker) att det ska vara på ett sätt - är inte det ett ointresse av hur det förhåller sig så säg.
    Fakta har jag inget som helst problem med att acceptera, men hittills har jag inte sett några evidens som motsäger min teori.
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-05-03 15:33:00 följande:
    Jag tror inte att konstnärer som exempelvis Julius Kronberg (1850-1921) lyssnade på Ultima Thule.

Du kunde inte ens ana att det fanns tidigare och historiska urkunder bakom det här bildspråket?
    Om du inte ser referenserna till Ultima Thule i Ebba Busch bild så kanske inte konstanalys är din grej?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-05-03 19:02:32 följande:
    Om du inte ser referenserna till Ultima Thule i Ebba Busch bild så kanske inte konstanalys är din grej?
    Jag ser referenser till bland annat det här konstverket i både Ultima Thules skivomslag och i bilden på Ebba Busch.

Men visst kan vi låta högerextremister och vit-maktrörelser äga det här bildspråket.

Finns det än fler svenska ting som du är beredd att sälja ut detta valår? Symboler för asatro kanske? Runor? Eller avgörs det helt enkelt i stunden?

Jag köpte här om dagen en keps med motivet Hugin och Munin på sig. Föreställ dig hur många högerextrema och vit-makt sammanhang i Skandinavien som dessa två korpar har figurerat i.

Själv finner jag det underbart att bära en sådan keps och älskar att den sitter på ett huvud som spontant kan få för sig att citera Umar och som kan läsa arabiska.

Motvikt och motstånd. Men fortsätt du att sälja det svenska så köper jag.
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-05-03 19:30:45 följande:
    Jag ser referenser till bland annat det här konstverket i både Ultima Thules skivomslag och i bilden på Ebba Busch.

Men visst kan vi låta högerextremister och vit-maktrörelser äga det här bildspråket.

Finns det än fler svenska ting som du är beredd att sälja ut detta valår? Symboler för asatro kanske? Runor? Eller avgörs det helt enkelt i stunden?

Jag köpte här om dagen en keps med motivet Hugin och Munin på sig. Föreställ dig hur många högerextrema och vit-makt sammanhang i Skandinavien som dessa två korpar har figurerat i.

Själv finner jag det underbart att bära en sådan keps och älskar att den sitter på ett huvud som spontant kan få för sig att citera Umar och som kan läsa arabiska.

Motvikt och motstånd. Men fortsätt du att sälja det svenska så köper jag.
    Du gör inte situationen bättre genom att posta bilder på tavlor på Karl XII, högerextremisternas och vit maktrörelsens stora idol.

Om någon idag år 2022 använder samma bildspråk som tavlor på Karl XII eller skivomslag från Ultima Tule (ett band med kopplingar till högerextremism, nationalism och vitmaktrörelsen) förstår de flesta vad det handlar om.  

Jag tror att alla ser referenserna och de signaler som KD i Degerfors ville sända (enligt uppgift har KD centralt agerat och tvingat bort bilden).

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?