Digestive skrev 2022-05-05 18:12:27 följande:
Ja, det är exempel på bidrag jag menar. Var det inte vad du bad om? Om det landar på 50 år bakåt eller inte har ingen större betydelse, det är nära nog för att vara relevant i sammanhanget. Det du själv tog upp var över 100 år bakåt i tiden, inte gör jag stora gester över det då jag tog mig tiden och såg relevans vilket som.
Lågavlönade jobb brukar gå i hand med lägre kvalifikationer, ja.
Är du på riktigt när du stirrar dig blind på träffsäkerheten i tid istället för saklig relevans? Vilket spel och barnslig ovilja till förståelse i sak.
Vad är självmotsägande? Specificera.
Det är i underklassen som dessa subkulturer huserar.
Vad tror du de som städade eller delade ut tidningar som enda arbete på 1970-talet hade för klasstillhörighet - de som cyklar runt med matlådor eller städar idag - har de det för fett enligt dig?
Vad har lägre arbetarklass med den här nya underklassen att göra? Du börjar alltså att referera till någonting som den här nya underklassen inte ens har - ett jobb!
Finns det för lite klasskillnader i Sverige enligt din uppfattning? Eller för lite 'redneck-subkultur' om man ska anvönda Sowells terminologi som du svänger dig med ...
Nej, det säger jag inte. Jag säger att vi inte har haft någon underklass i Sverige på väldigt länge och därmed inte har ett samhälle välanpassat för att absorbera en underklass - medan vi nu har/håller på att skapa en sådan klass.
Det är redneck-subkulturen som var problematisk i USA. Hur lyckas du få så mycket om bakfoten är en gåta. Inte ens den som strategiskt vill missförstå kommer till slutsatserna du drar här då det understryker att du inte ens har förstått A och försöker diskutera andra halvan av alfabetet.
Tror du att brottslighet och våld minskar i omfattning om det pressas fram generationer av det fu kalla riktig underklass.
Eh, va?
Så var du tillbaks under fernissan av försök till en putsad debatt och börjar prata om att det egentligen handlar om afghaner, invandrare, flyktingar.
Ja, det är framförallt dessa som drabbas hårdast. Är det någonting att hymla om i din värld och vad ska vi få ut av det?
Det är nog bättre att du fortsätter försöken med skänka bort Moder Svea till högerextremister och vitmaktrörelser än att leka diskussion med mig. Börja trycka upp flygblad eller något produktivt istället för att leka lekar.
Ja, du vill ju påstå att det finns en 'subkultur' som utvecklats pga skeenden som staratade för sisådär 50 år sedan, inte 40 och inte 70 - utan du säger att någonting speciellt drog igång skapandet av en 'subkultur' nånstans runt början av 1970-talet - det exempel du ger på det är barnbidraget från 1948.
Sen vill du ju också påstå att det inte fanns en distinkt underklass tidigare - utan det är på senare tid - kanske där runt början av 1970-talet. - så jag pekade på att det du ville påstå inte var en historisk sanning.
Visst har det funnits en distinkt underklass tidigare - med eller utan arbete i olika grad. Känner du till den delen av svensk historia där daglönare stod med mössan i hand varje morgon och hoppades att förmannen inte skulle var arg för någon skitsak som hänt eller inte hänt igår för att få möjlighet att tjäna ihop någonting som räckte till mat till barn och fru. Nu kanske pengarna gick till sprit och med det blev barn och fru utan pengar till mat.
Digestive skrev 2022-05-03 23:40:52 följande:
Det handlar inte om grupper och vilka människor som berörs går det inte att redogöra för genom kategorier.
Tidigare har vi inte haft en distinkt underklass i Sverige som kännetecknas med hög arbetslöshet, brist på utbildning, bidragsberoende, segregering, hög våldsutsatthet, kriminalitet och så vidare - det är nu/på senare tid som en sådan underklass börjar ta form och det går fort.
Vad är väldigt länge sedan för dig - är det 50 år sedan? När försvann den tidigare underklassen (som du kanske säger inte fanns) och är det för 50 år sedan grunden för den lades igen? förstår jag dig rätt då jag frågar så?
Så det är i USA redneckkulturen är ett problem - och hur har denna kultur någon koppling till den där 'subkulturen' du pratar om här i Sverige?
Tror du att låglönearbeten förstärker eller förminskar 'subkulturen' ? Kanske skulle ett jakt och samlar samhälle minska 'subkulturen' - jag vet inte, du har ju inte haft viljan att förklara vad som kännetecknar 'subkulturen', du har ju till och med sagt att det inte går att redogöra för vilka människor som berörs - annat än att du nu säger att det är en del av underklassen - en del som inte funnits förut men är en grupp med hög arbetslöshet ( inte nytt på något sätt) brist på utbildning ( ja förr fanns det manuella arbeten i större grad än nu - så utvecklas hela samhället i alla delar av världel) hög våldutsatthet ( det är inget nytt, tvärtom är det mindre våld nu än historiskt) kriminalitet ( ja den har också minskat historiskt)
Så vad försöker du säga med allt detta där du blandar och ger årtioden och grupper som inte kan redogöras för med kategorier men som du ändå identifierar.
Det är dunkelt, minst sagt.