• Digestive

Har du förtroende för regeringen?

klyban skrev 2022-07-14 18:01:10 följande:
    Det Killbill berättar ändras ju inte av detta inlägg oavsett hur lång resan är.
    Vilken kommun betalar för lönehöjningar som alltså inte ska höjas?
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-14 18:24:06 följande:
    Jag tolkade det inte så bokstavligt, jag tror helt enkelt inte att friskolor i regel täljer guld.

Engelska Skolan och Academedia har sammanlagt 113 friskor och John Bauer-koncernerna hade 36 stycken.

Jag vet inte vad dessa exempel säger om resterande 1139 friskolor. Vet du?

Uf, batteriet börjar säga ifrån.

Alla friskolor är ju inte företag med utdelning av 800 miljoner eller lön till 1800 lärare som du skriver summan.

Det finns en del fria skolor som har svårt att få ihop budgetar och personaltäckning utan utdelning, räntesnurror, koncernöverföringar och dyra avtal med moderbolag.

Varför ska detta premieras före lärare, lektioner och riktiga betyg för elever som behöver resursstarka skolor?
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-07-14 17:57:25 följande:
    Dubbelt? Jag tror inte att lärarna i den privata sektorn hade jobbat ideellt om verksamheten vore offentlig.

Jag skrev dock att lönerna i första hand skulle höjas i offentlig sektor.

På resande fot och batteriet börjar ta slut.
    Jag tror inte att du förstår hur systemet fungerar. 

Om kommunerna skulle öka lönerna för skolpersonalen så kommer kostnaden per elev "skolpengen" att öka i den egna verksamheten och eftersom kommunerna är skyldiga att ersätta friskolorna med samma kostnad  "skolpeng" som man har i den egna verksamheten så kommer kommunen att betala friskolor för en ökad personalkostnad trots att friskolorna sannolikt väljer att inte öka lönerna i samma grad som kommunen. 

Att jag skriver dubbelt beror på att kommunen får betala för den egna löneökningen samt ersätta friskolorna med motsvarande (även om de inte ökar några löner).  

Tycker du att detta system, som försvaras av M, SD och KD innebär en ansvarsfull hantering av våra skattemedel? 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-07-14 19:02:56 följande:
    Jag tror inte att du förstår hur systemet fungerar. 

Om kommunerna skulle öka lönerna för skolpersonalen så kommer kostnaden per elev "skolpengen" att öka i den egna verksamheten och eftersom kommunerna är skyldiga att ersätta friskolorna med samma kostnad  "skolpeng" som man har i den egna verksamheten så kommer kommunen att betala friskolor för en ökad personalkostnad trots att friskolorna sannolikt väljer att inte öka lönerna i samma grad som kommunen. 

Att jag skriver dubbelt beror på att kommunen får betala för den egna löneökningen samt ersätta friskolorna med motsvarande (även om de inte ökar några löner).  

Tycker du att detta system, som försvaras av M, SD och KD innebär en ansvarsfull hantering av våra skattemedel? 
    Alltså en förändring. Att bara höja lönerna för anställda i offentlig sektor är en förändring. Reform.

Nja, jag gillar inte den knepiga halvmesyren med friskolor. Det kan vara privat istället. Tror inte att M, SD och KD är helt nöjda heller. Sedan skulle jag vilja se större förändringar i skolväsendet och med ett fokus på individen, något som MED faktiskt har börjat prata om. Att stöpas i samma form är förlegade idéer ämnade åt industrigolv och skapar obönhörligt en form av orättvisa - rättvisa är att kunna nå sina fulla potential. 

Utrymmet för ideologiska förändringar känns dock väldigt känsligt i dagsläget, det är nog bättre att låta pragmatismen ta förarsätet ett tag och så kör vi på det vi har en stund.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-14 18:56:11 följande:
    Alla friskolor är ju inte företag med utdelning av 800 miljoner eller lön till 1800 lärare som du skriver summan.

Det finns en del fria skolor som har svårt att få ihop budgetar och personaltäckning utan utdelning, räntesnurror, koncernöverföringar och dyra avtal med moderbolag.

Varför ska detta premieras före lärare, lektioner och riktiga betyg för elever som behöver resursstarka skolor?
    800 miljoner är samtliga utdelningar för friskolor som drivs som aktiebolag. 76% av friskolornas elever går i en sådan skola.

Det enda jag säger är att det inte känns lägligt att ideologiskt ploga om åkern en gång till i dagsläget. Vilket även gäller mina egna tankar och idéer. Basala saker som att göra läraryrket mer attraktivt, mindre stök i skolorna och så vidare är långt mycket viktigare just nu.

Tror du att driftformer spelar någon större roll om det fattas 65 000 lärare i Sverige om 2,5 år? Att frigöra mer resurser - på det ena eller det andra viset - spelar mindre roll när vi inte kan köpa examinerade lärare som vi köper lagervaror.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-14 20:07:44 följande:
    800 miljoner är samtliga utdelningar för friskolor som drivs som aktiebolag. 76% av friskolornas elever går i en sådan skola.

Det enda jag säger är att det inte känns lägligt att ideologiskt ploga om åkern en gång till i dagsläget. Vilket även gäller mina egna tankar och idéer. Basala saker som att göra läraryrket mer attraktivt, mindre stök i skolorna och så vidare är långt mycket viktigare just nu.

Tror du att driftformer spelar någon större roll om det fattas 65 000 lärare i Sverige om 2,5 år? Att frigöra mer resurser - på det ena eller det andra viset - spelar mindre roll när vi inte kan köpa examinerade lärare som vi köper lagervaror.
    Säger du att det nu inte är lägligt att ta bort vinstdriva skolor som saknar lärare och inte ger barnen lektioner de har rätt till? 

Tycker du att det någon gång är lägligt att göra det?

Pratet om driftsformen är en skendebatt som döljer de verkliga problemen med marknadsskolan.

Marknad i form av skolval är en sak, marknad i form av att skolor rationaliserar bort lärare, lokaler, lektioner och cherrypickar elever som behöver mindre stöd men kräver samma ersättning som de skolor som tar det större ansvaret och dessutom gör detta med våra skattepengar är det verkliga ideologiska experimentet som skapar problem som ingen vill ha - även om friskolekoncernerna gärna vill ha skattepengarna.

marknad när det är som sämt och inte är tillräkligt reglerad - det är den marknadsskolan som skapar problem som M, KD och SD själva gnäller om.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-14 20:22:50 följande:
    Säger du att det nu inte är lägligt att ta bort vinstdriva skolor som saknar lärare och inte ger barnen lektioner de har rätt till? 

Tycker du att det någon gång är lägligt att göra det?

Pratet om driftsformen är en skendebatt som döljer de verkliga problemen med marknadsskolan.

Marknad i form av skolval är en sak, marknad i form av att skolor rationaliserar bort lärare, lokaler, lektioner och cherrypickar elever som behöver mindre stöd men kräver samma ersättning som de skolor som tar det större ansvaret och dessutom gör detta med våra skattepengar är det verkliga ideologiska experimentet som skapar problem som ingen vill ha - även om friskolekoncernerna gärna vill ha skattepengarna.

marknad när det är som sämt och inte är tillräkligt reglerad - det är den marknadsskolan som skapar problem som M, KD och SD själva gnäller om.
    Jodå, undermålig skolor kan gott gå.

Vad vill du se hända på det här området just nu?
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-14 20:42:32 följande:
    Jodå, undermålig skolor kan gott gå.

Vad vill du se hända på det här området just nu?
    Avskaffa marknadsskolan

Bryt skolsegregationen

Avskaffa Björklunds flumskola

Titta på Finlands skolsystem och hur de hanterar barn som behöver mer stöd

Stärk personalsituationen på skolorna

Ge lärararna möjlighet att undervisa

Ge lärare möjlighet till mer fortbildning och utveckling.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2022-07-14 14:19:18 följande:
    Vad är kraftigt vinklade påståenden?

Jag håller med om att problemen är bredare än det som Henrik Jönsson har siktat in sig på men frågan är om driftformen är boven i dramat eller suboptimala ramar och kontroller.

Frågan är även om det är värt att minska antalet skolplatser i det här läget och vad det får för effekt på en del orter.

Hur motiverar man det här som en prioriterad fråga med tanke på allt som behöver fokus i dagsläget?
    Det har, i verkligheten, aldrig varit driftsformen.

Läroplan och elevsammansättning är mycket större faktorer inom skolan.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

I vilket fall så räknar EU med att den nuvarande svenska politiken går åt h*lvete.

Lägst tillväxt i EU under 2022 och 2023.

https://www.europaportalen.se/2022/07/eu-varnar-ekonomisk-storm-sveriges-tillvaxt-vantas-bli-lagst

Det borde innebära att alla krafter fokuserar på det grundläggande
    Blå och gul
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?