• theotherone

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2022-07-16 12:43:27 följande:

Detta parti vill Moderaterna ha som framtida regeringsunderlag.

Väljarna bryr sig tyvärr inte. Det var många som trodde på väljarflykt från högern när KD och M började närma sig SD, men de har ju snarare ökat i opinionen sedan dess. Åh, ljuva 1920- och 30-tal - historien upprepar sig. Obestämd
  • KillBill

Bra ledare!

https://www.dn.se/ledare/susanne-nystrom-kristersson-och-busch-forsoker-skramma-sig-in-i-regeringen/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    theotherone skrev 2022-07-16 15:41:36 följande:
     Åh, ljuva 1920- och 30-tal - historien upprepar sig. Obestämd
    Jaså har regeringsunderlaget Centern återinfört den gamla klassikern ?Som en nationell uppgift framstår den svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement samt motverkandet av invandring till Sverige av icke önskvärda flyktingar. Folkmaterialets bevarande och stärkande är en livsfråga för vår nationella utveckling.? i partiprogrammet?
  • theotherone

Nej, det var inte alls det jag syftade på, och det tror jag du vet innerst inne.

• klyban
    nattuw skrev 2022-07-17 21:47:52 följande:
    Jaså har regeringsunderlaget Centern återinfört den gamla klassikern Som en nationell uppgift framstår den svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement samt motverkandet av invandring till Sverige av icke önskvärda flyktingar. Folkmaterialets bevarande och stärkande är en livsfråga för vår nationella utveckling. i partiprogrammet?

Vi vet inte, detta är ditt påstående.

Och EXTREMT intressant att du inte förstod theotherone dock, det måste vara medvetet eller vet du så lite om historien?
    För låtsas att du inte visste kan du knappast ha gjort, för det vore ju helt galet udda.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill

Kristersson, här har du ditt regeringsunderlag!

• KillBill

Ulf Kristersson håller inte måttet och en sådan bör vi inte ha som statsminister.

https://www.dn.se/sverige/forskarkommentar-ulf-kristersson-svarar-inte-upp-mot-de-stora-utmaningarna/

• Digestive
    Padirac skrev 2022-07-15 12:04:41 följande:
    Vad får du allt från? 

Vem har sagt att elever och lärare ska packa och flytta och byta ort?   Jag tror det är du som nu blandar bort korten. Det är fler frågor och att hantera marknadsskolans misslyckande och konsekvenser är en del av det som behöver göras.

Skolor kan drivas vidare med nya huvudmän, om det är det publika eller om det är andra aktörer som inte stoppar pengar motsvarande '1800 lärare' i fickan är inte alls klart, det finns mpnga sätt att lösa det på.  Att kommamemd påståendet att 80000 elever och 37000 lärare måste maka på sig och byta blad, ort, kamrater, kollegor är ett sätt att glida på argumenten - vilka nya argument hittar du om detta argument inte håller för att försvara marknadsskolans misslyckande.

slippery slope kallas argumentationen du anför
    Det är det totala antalet elever och lärare i friskolor men jag har dragit av andelen friskolor som inte drivs som aktiebolag från föregående. Ser dock nu att 220 000 elever är en närmare siffra: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Valfarden-i-privat-regi/Skolan-i-privat-regi/friskolor-i-aktiebolagsform/

Nu skrev jag dock kanske byta ort. Att förändringar förändrar är inget slippery slop-argument och inte heller eskalerar farhågorna. Förklara hur du ser en smidig övergång - för 220 000 elever och 37 000 lärare - när ett 40-årigt skollandskap plöjs om.

I övrigt så räknar du med resurser som 1) vi vet inte existerar samt 2) resurser som vi inte har någon aning om huruvida de existerar eller inte.

1. Det utbildas inte tillräckligt med lärare för att dessa utdelningar skulle kunna resultera i 1800 fler lärare.

2. Vilka som ska driva alla friskolor som idag drivs som aktiebolag (76% av friskolorna) är en fråga som hänger i luften. Ska kommunerna köpa upp alla lokaler? Är de ens till salu och vart ska eleverna ta vägen om lokaler plötsligt saknas? Hur ska skolorna bemannas fullt ut om nuvarande personal inte är intresserade av förändringarna som kanske uppstår? Och så vidare.

Det är inget litet projekt och frågan är hur högt prioriterat det borde vara i dagsläget.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-23 17:42:21 följande:
    Det är det totala antalet elever och lärare i friskolor men jag har dragit av andelen friskolor som inte drivs som aktiebolag från föregående. Ser dock nu att 220 000 elever är en närmare siffra: www.ekonomifakta.se/Fakta/Valfarden-i-privat-.../

Nu skrev jag dock kanske byta ort. Att förändringar förändrar är inget slippery slop-argument och inte heller eskalerar farhågorna. Förklara hur du ser en smidig övergång - för 220 000 elever och 37 000 lärare - när ett 40-årigt skollandskap plöjs om.

I övrigt så räknar du med resurser som 1) vi vet inte existerar samt 2) resurser som vi inte har någon aning om huruvida de existerar eller inte.

1. Det utbildas inte tillräckligt med lärare för att dessa utdelningar skulle kunna resultera i 1800 fler lärare.

2. Vilka som ska driva alla friskolor som idag drivs som aktiebolag (76% av friskolorna) är en fråga som hänger i luften. Ska kommunerna köpa upp alla lokaler? Är de ens till salu och vart ska eleverna ta vägen om lokaler plötsligt saknas? Hur ska skolorna bemannas fullt ut om nuvarande personal inte är intresserade av förändringarna som kanske uppstår? Och så vidare.

Det är inget litet projekt och frågan är hur högt prioriterat det borde vara i dagsläget.
    Jag tror inte att saknade resurser (utbildade lärare) dyker upp ur tomma intet för vinstdrivna friskolor så är det sak samma - eller ser du att det skulle vara någon skillnad där?

Alla skolor äger inte sina lokaler - tvärt om så har många skolor enligt min erfarenhet hyrda lokaler som är mer eller mindre lämpliga för den undervisning smo bedrivs eller ska bedrivas.

För den skolpeng som avser elevernas utbildning och går till lokaler, lärare, lärmodelel osv så kan säkerligen kommuner eller icke vinstdrivna  friskolor - om pengarna räcker för att dela ut vinst så är det inte orimligt att tänka att pengarna räcker till samma verksamhet och mer om vinster inte skall delas ut.

Hur detta ska gå till återstår att lösas av politiker, myndigehter och tjänstemän - men är det verkligen en omöjlighet?   
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-23 19:04:48 följande:
    Jag tror inte att saknade resurser (utbildade lärare) dyker upp ur tomma intet för vinstdrivna friskolor så är det sak samma - eller ser du att det skulle vara någon skillnad där?

Alla skolor äger inte sina lokaler - tvärt om så har många skolor enligt min erfarenhet hyrda lokaler som är mer eller mindre lämpliga för den undervisning smo bedrivs eller ska bedrivas.

För den skolpeng som avser elevernas utbildning och går till lokaler, lärare, lärmodelel osv så kan säkerligen kommuner eller icke vinstdrivna  friskolor - om pengarna räcker för att dela ut vinst så är det inte orimligt att tänka att pengarna räcker till samma verksamhet och mer om vinster inte skall delas ut.

Hur detta ska gå till återstår att lösas av politiker, myndigehter och tjänstemän - men är det verkligen en omöjlighet?   
    Självklart inte men du verkade hålla fast vid jämförelsen 800 miljoner = 1800 lärare som om det fanns någon poäng med det.

Sant.

Absolut men jag tror inte att ekonomin är något större problem utan snarare sådant som pengar sällan löser enkelt.

Som det verkar vara så är våra huvudproblem dalande skolresultat och lärarbrist.

Jag kan inte se hur dessa stora förändringar skulle adressera problemen i fråga överhuvudtaget - kan du?

Med risken att det rör om onödigt mycket i grytan så undrar jag om projektet i dagsläget är värt sin vikt i någonting nödvändigt överhuvudtaget. Vad är enligt dig det nödvändiga som vi dagsläget åstadkommer med en sådan här större förändring?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?