Digestive skrev 2022-07-23 17:42:21 följande:
Det är det totala antalet elever och lärare i friskolor men jag har dragit av andelen friskolor som inte drivs som aktiebolag från föregående. Ser dock nu att 220 000 elever är en närmare siffra:
www.ekonomifakta.se/Fakta/Valfarden-i-privat-.../
Nu skrev jag dock kanske byta ort. Att förändringar förändrar är inget slippery slop-argument och inte heller eskalerar farhågorna. Förklara hur du ser en smidig övergång - för 220 000 elever och 37 000 lärare - när ett 40-årigt skollandskap plöjs om.
I övrigt så räknar du med resurser som 1) vi vet inte existerar samt 2) resurser som vi inte har någon aning om huruvida de existerar eller inte.
1. Det utbildas inte tillräckligt med lärare för att dessa utdelningar skulle kunna resultera i 1800 fler lärare.
2. Vilka som ska driva alla friskolor som idag drivs som aktiebolag (76% av friskolorna) är en fråga som hänger i luften. Ska kommunerna köpa upp alla lokaler? Är de ens till salu och vart ska eleverna ta vägen om lokaler plötsligt saknas? Hur ska skolorna bemannas fullt ut om nuvarande personal inte är intresserade av förändringarna som kanske uppstår? Och så vidare.
Det är inget litet projekt och frågan är hur högt prioriterat det borde vara i dagsläget.
Jag tror inte att saknade resurser (utbildade lärare) dyker upp ur tomma intet för vinstdrivna friskolor så är det sak samma - eller ser du att det skulle vara någon skillnad där?
Alla skolor äger inte sina lokaler - tvärt om så har många skolor enligt min erfarenhet hyrda lokaler som är mer eller mindre lämpliga för den undervisning smo bedrivs eller ska bedrivas.
För den skolpeng som avser elevernas utbildning och går till lokaler, lärare, lärmodelel osv så kan säkerligen kommuner eller icke vinstdrivna friskolor - om pengarna räcker för att dela ut vinst så är det inte orimligt att tänka att pengarna räcker till samma verksamhet och mer om vinster inte skall delas ut.
Hur detta ska gå till återstår att lösas av politiker, myndigehter och tjänstemän - men är det verkligen en omöjlighet?