• K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

Vid mötet med Rouhani fick regeringen lyssna på ett antisemitiskt föredrag om hur "sionisterna" orsakar en massa elände i Mellanöstern:

http://www.irna.ir/en/News/82426508/

Speaking during a meeting with a top-ranking Swedish delegation in Tehran today, the president said that Zionist acts are one of the root causes of insecurity and tension in the Middle East region.

Stefan Löfven gjorde även som sin företrädare och mentor Göran Persson i Kina, dvs berömde regimens stabilitet:

"Sweden regards Iran as a main regional player and expects it will continue with its stabilizing role in the region," Lofven said.

• FDFMGA

Om mitt förtroende för regeringen vore omvänt proportionellt till mitt förtroende för förmågan hos FL:s skrikhöger att dels kunna bedöma information och dels kunna föra ett någotsånär logiskt sammanhängande resonemang, ja då vore mitt förtroende formidabelt.

Men det är det inte, men lagom är bäst så mitt förtroende är hyfsatSolig

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2017-02-13 14:53:48 följande:
    Vid mötet med Rouhani fick regeringen lyssna på ett antisemitiskt föredrag om hur "sionisterna" orsakar en massa elände i Mellanöstern:

www.irna.ir/en/News/82426508/

Speaking during a meeting with a top-ranking Swedish delegation in Tehran today, the president said that Zionist acts are one of the root causes of insecurity and tension in the Middle East region.

Stefan Löfven gjorde även som sin företrädare och mentor Göran Persson i Kina, dvs berömde regimens stabilitet:

"Sweden regards Iran as a main regional player and expects it will continue with its stabilizing role in the region," Lofven said.
    Ta dig en titt på vilken sida du länkar till.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • K Markatta
    Världsmedborgare skrev 2017-02-13 15:44:13 följande:
    Ta dig en titt på vilken sida du länkar till. smile1.gif
    Jag länkade till iransk statsmedia. De borde rimligtvis vara regimvänliga och om de rapporterat att Rouhani sagt något så stämmer det troligtvis. Vad tycker du om hans uttalande om "sionister"?

Håller dock med om att man kan ifrågasätta ifall citatet av Löfven är 100% korrekt återgivet.
  • nattuw
    KillBill skrev 2017-02-13 10:56:55 följande:
    Menar du att den förra (allians) regeringen och Sveriges kungahus inte behöver stå upp för jämlikhet/kvinnans rättigheter, eller vad menar du? Själv anser jag att man både kan ta seden dit man kommer och kritisera en totalitär regim.
    KillBill skrev 2017-02-13 11:07:24 följande:
    När statsministern åkte till Iran så bestod delegationen av 12 kvinnor och 3 män. Snacka om statement! Hade det varit mer feministiskt om Sverige bara hade skickat män?
    Jag ställde en fråga som bara krävde ett Ja eller Nej som du inte kan/vill svara på. Bra så.

Men varför kände du ett behov av att citera min fråga och skriva om saker som mitt inlägg inte berörde inte bara en utan två gånger?
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-02-13 14:40:54 följande:
    Otålig?

Jag har inte så mycket synpunkter på klädseln vid just ett sådant besök med en religiös ledare. Det finns här inga förtryckande klädlagar som säger att alla kvinnor måste klä sig på detta sätt när de är ute och att de hotas av spöstraff om de inte lyder och som en officiell svensk representant kan markera mot. Som det finns i Iran.

Det sänder ju en väldigt konstig signal från regeringens sida att ena dagen publicera en bild på Isabella Lövin omgiven av endast kvinnor för att visa upp hur beslutsfattande kan gå till hos Sveriges feministiska regering för att nästa dag lydigt posera på bild iklädda plagg som en förtryckande diktatur tvingar det landets kvinnor att använda.

En som gett sig in i debatten är Jan Björklund (L):

twitter.com/bjorklundjan/status/8307233148595...

Haha, så inte heller Björklund känner till skillnaden mellan Teheran och New York.

Kanske att det kan ge en hint om hur den där militärövningen i Stockholm han fick leda uratade till ett kaos utan desslike, alltså att han har noll koll på kartan.

Och under tiden som militär så var han ju annars mest känd för att han antingen kallade soldaterna för luder eller också beordrade dem att ge sig in i skogen för att runka upp stridspittarna.

Inte konstigt att han har så svårt för en feminist som Birgitta Ohlsson.Skrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill

Heidi Avellan, i liberala Sydsvenskan:

"Att kritisera kvinnliga svenska makthavare som bär sjal under ett besök i Iran är att plocka enkla poäng. Visst, bilderna kan utnyttjas i propaganda. Både av dem som kritiserar regeringen och av dem som kräver den här sortens patriarkala religiösa symboler. Men politikerna följde lagen - och det är väl ändå rimligt?  Att åka till Iran med en stor handelsdelegation och börja med att bryta mot lagen vore kontraproduktivt. Alternativet till hijab är att bara skicka manliga statsråd ? helt otänkbart ? eller att stanna hemma. Åka eller inte? Åka till ett land som gravt kränker mänskliga rättigheter? Det är frågan; huvudduken är bara en detalj.

Att åka nu när Iran öppnas mot världen är trots allt ett bättre alternativ, både för svenskt välstånd och för dem som vill ha reformer i Iran. Fast det kräver att politikerna också vågar påtala missförhållandena.

De kvinnliga ministrarna kritiseras i sociala medier och Liberalernas ledare Jan Björklund kallar handelsminister Ann Lindes (S) sjal "ett haveri för den feministiska utrikespolitiken". Kritikerna visar bilder av Linde jämte bilder av Storbritanniens Theresa May barhuvad med Irans president Hassan Rouhani ? i New York ? och tyska försvarsministern Ursula von der Leyen som vägrade bära slöja i Saudiarabien. Rakryggat, fast där är sjal inte lag. Och Ann Linde lovar att hon under sitt besök där nästa månad "naturligtvis inte" ska bära sjal. Utmärkt.

Felet nu var inte att de svenska makthavarna följde lagen I Iran. Felet är lagen.

Kvinnor kan välja själva. Alla påbud om hur kvinnor ska klä sig är obehagliga och illiberala. Det gäller förbudet mot att bära heltäckande baddräkt, burkini, som drog fram som en skogsbrand längs Rivieran i somras. Det gäller förbud mot slöja. Och det gäller självklart krav på hijab i Iran"

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-13/problemet-ar-sjallagen-i-iran?utm_source=tw&utm_term=2017-02-13T14:58:17+01:00&utm_medium=list-bottom

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    Kung Markatta skrev 2017-02-13 14:40:54 följande:
     posera på bild
    Och hur hade du velat göra om du (som kvinna) hade varit där i någon av deras ställen?
  • Digestive

Jag tycker att det här är fantastiskt.

Hemma i Sverige så markerar man mot partier som har haft rötter i nazism och till den grad att det utan vidare får ske hela vägen ner på folkets bekostnad. Man jagar människor med dylika åsikter genom olagliga metoder och hänger ut dem i medier på ibland helt godtyckliga grunder. Den självutnämnda rättsmilisen anser sig inte ens behöva be om ursäkt om något misstag har skett ty kampen är så primär och så mycket större än individen och hens så kallade okränkbara värde.

Viftar dock regimer som har direkt kontakt med antisemitiska terrorister med pengasäcken så dyker fläsknackarna upp direkt och börjar förhandla, både friskt och belåtet. En del tar till och med sig ett gäng kvinnor som vackert ska gå på rad och behaga hänsynslösa diktatorer enligt konstens alla barbariska regler, regler som har uppstått samt upprätthålls genom våld. Skramlar det lite i fickorna på någon så går det minsann bra att både förhandla och ställa sig till. Politik kallar man det för.

Skrattande

Hemma i Sverige så står man sedan och turas om med att släta över spektaklen och är det bara rätt färg på fläsknackarna som besökte Iran - den här gången - så står såklart samma rättsmilis från översta stycket och förklarar hur vettigt och nyttigt besöket var. Politik har nästintill aldrig varit bättre eller vettigare, anser man då.

Tänk vad pengar och rätta färger kan göra. Är det inte fantastiskt?

Nej, behåll hemskt gärna era pengar Iran. Tack men nej tack. Fläsknackarna med entourage ser dock lite annorlunda på saken. För gott smakar det och hör och häpna, politik är det - alla gånger, varje gång.

Stefan Löfven - "- Har du stålarna?"
    Hassan Rouhani - "- Tog du med dig brudarna?"
    Stefan Löfven - "- Lugna ner dig va, tror du jag drar en Bildt?"

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?