• Digestive

Har du förtroende för regeringen?

Världsmedborgare skrev 2017-02-16 10:54:32 följande:
    Vi/staten har haft fel, det var bevisligen långt bättre med både skola och vård, innan vi/staten började sälja ut och privatisera.
    Så absolut vi/staten behöver gå in och styra mer igen, och som tur är, så är det precis vad som nu håller på att ske.
    Vi/staten behöver även styra mer vad gäller energiförsörjning och infrastruktur, och även där så har saker börjat hända till det bättre.

Samnningen är alltså, att vi/staten hade fel, när vi lät det privata ta över för stor andel av det vi tidigare skötte, nu är vi/staten på väg att rätta till dom felen.
    Så vi kan hoppas på en bättre fördelning mella vad vi/staten gör och styr över, och vad det privata ska tillåtas sköta och arbeta med.
    FDFMGA skrev 2017-02-16 08:22:01 följande:
    Haha, sjukvården, skolan, äldreomsorgen, hemtjänsten.

Inget av dessa sorterar under staten utan under kommuner och landsting.

Är du sverigedemokrat månne. Jag har noterat att många sådana inte har förmåga att förstå uppdelningen mellan stat, landsting och kommun.

Mitt förtroende för regeringen skulle öka om man inledde en satsning på att försöka bringa kunskap till de allra mest okunniga i det svenska samhållet. Detta skulle också kunna motverka högerpopulism som ju i stor utsträckning bottnar i okunnighet och oförmåga.
  • Hararochkaniner
    Digestive skrev 2017-02-16 16:24:07 följande:
    FDFMGA skrev 2017-02-16 08:22:01 följande:
    Haha, sjukvården, skolan, äldreomsorgen, hemtjänsten.

Inget av dessa sorterar under staten utan under kommuner och landsting.

Är du sverigedemokrat månne. Jag har noterat att många sådana inte har förmåga att förstå uppdelningen mellan stat, landsting och kommun.

Mitt förtroende för regeringen skulle öka om man inledde en satsning på att försöka bringa kunskap till de allra mest okunniga i det svenska samhållet. Detta skulle också kunna motverka högerpopulism som ju i stor utsträckning bottnar i okunnighet och oförmåga.
    Nja. CDFG  har ju rätt i att det är så NU. Det var ju den korkade Göran Persson som lade grunden till skolans förfall genom att kommunalisera skolan. Innan var det staten som hade hand om skolan och då var svenska skolan i världsklass och något vi var stolta över. Moderaterna har sedan vidarutvecklat förfallet och försökt dölja bristerna genom att införa det fria skolvalet som i prncip inte existerar utan är något fint som de slängt sig med för att dölja bristerna och ge folk en felaktig uppfattning om att segregationen inom skolan inte existerar.

Även sjukvården var bättre tidigare och även där står moderaterna för det största förfallet.
  • Digestive
    Hararochkaniner skrev 2017-02-16 16:33:53 följande:
    Nja. CDFG  har ju rätt i att det är så NU. Det var ju den korkade Göran Persson som lade grunden till skolans förfall genom att kommunalisera skolan. Innan var det staten som hade hand om skolan och då var svenska skolan i världsklass och något vi var stolta över. Moderaterna har sedan vidarutvecklat förfallet och försökt dölja bristerna genom att införa det fria skolvalet som i prncip inte existerar utan är något fint som de slängt sig med för att dölja bristerna och ge folk en felaktig uppfattning om att segregationen inom skolan inte existerar.

Även sjukvården var bättre tidigare och även där står moderaterna för det största förfallet.
    Jag säger ingenting om diskussionen i sig utan ville snarare markera ett utav problemen med pajkastning. Är man lite för hetsig med kastarmen så är det bara en tidsfråga innan man träffar någon i sitt eget lag och riktigt illa.

Sak samma, inlägget är anmält och det räcker så.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2017-02-16 16:24:07 följande:
    Tror nog att Världsmedborgare kan hjälpa dig om du grunnar över vilka styrinstrument staten har över vård, skola och omsorg.

Annras går det ju alldeles utmärkt att googla eller skapa en tråd där du frågar. Väljer du det senare så berätta gärna att du är nyfiken och att det inte är ett skolarbete. Annars kan det bli rätt avsnoppande svar här på FL har jag noterat.

Lycka till, DigestiveSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Gabbe75
    FDFMGA skrev 2017-02-16 08:36:09 följande:
    Nej, jag har läst inlägget du replikerade på. Det hävdas inte att staten har bolag inom skola och äldreomsorg som du trodde.

En regering kan däremot skapa förutsättningar för kommuner och landsting att sälja ut bolag - eller omvänt, stoppa eller bromsa en sådan utveckling.

Mycket klarnar om man lär sig lite om hur Sverige fungerar.
    Eller snarare inte fungerar. Såväl stat som kommunner och landsting står inför ruinens brant.

http://www.expressen.se/dinapengar/skl-kommunal-skattechock-kan-vanta/

• Digestive
    FDFMGA skrev 2017-02-16 18:47:08 följande:
    Tror nog att Världsmedborgare kan hjälpa dig om du grunnar över vilka styrinstrument staten har över vård, skola och omsorg.

Annras går det ju alldeles utmärkt att googla eller skapa en tråd där du frågar. Väljer du det senare så berätta gärna att du är nyfiken och att det inte är ett skolarbete. Annars kan det bli rätt avsnoppande svar här på FL har jag noterat.

Lycka till, DigestiveSolig
  • FDFMGA
    Gabbe75 skrev 2017-02-16 19:29:49 följande:
    Eller snarare inte fungerar. Såväl stat som kommunner och landsting står inför ruinens brant.

www.expressen.se/dinapengar/skl-kommunal-skat.../

Det skulle jag inte vilja påstå.

Tvärtom, Sverige som nation har en mycket god ekonomi, liksom så gott som alla av landets kommuner och landstingen hankar sig fram ganska hyfsat.

Jag bor själv i ett landsting där man slösar enormt med skattebetalarnas pengar i syfte som det verkar att allokera dem till privata företag i stället.

Men det är ett alliansstyrt landting som bygger världens dyraste sjukhus till glädje för Skanska och Innisfree och där man tecknar avtal med privata företag som innebär att vi skattebetalare får betala sextusen kronor för stödstrumpor som egentligen kostar några tior.

Men på det hela taget så ser det väldigt bra ut i Sverige även om det förstås finns vissa skönhetsfläckar.

Det största problemet ekonomiskt är väl närmast att klassklyftorna har ökat mer här än i något annat OECD-land. En utveckling som inte bara alliansen bär ansvaret för utan även socialdemokratin.
  • Abegayle70
    Kung Markatta skrev 2017-02-16 00:18:23 följande:

Margot Wallström (S) tycker tydligen att hon är rätt person att lösa Israel-Palestinakonflikten enligt ett uttalande nyligen. Detta sas ungefär samtidigt som hon jämförde ordningsregler för en synagoga där kippa påbjuds med Irans lagar om slöja överallt utomhus och där den som inte lyder kan dömas till piskning.

Israeliska UD verkar inte jätteimponerade av följande ironiska text som twittrades ut att döma:

www.timesofisrael.com/sweden-announces-special-envoy-to-israeli-palestinian-conflict/

Given the extraordinary successes of this Swedish government in peace making all over the world, we are deeply grateful for the decision to finally solve this region?s illnesses. Why couldn?t they come sooner?

"

?Sverige fortsätter verka för en lösning i Israel-Palestinakonflikten och tillsätter ett särskilt sändebud?, fortsatte Wallström.

Detta sändebud kommer dock att behandlas som vilken turist som helst, säger källor i Israel till SvD ledare. ?Det krävs inget visum för svenskar att få resa in i Israel. Vad gäller möten eller samtal med israeliska företrädare är svaret ett rakt nej?.

Sändebudet lär få mycket fritid, låter det som. Men det blir ju ett bra tillfälle att läsa historieavsnitten i guideböckerna."

https://www.svd.se/wallstroms-sandebud-nobbat-direkt-av-israel

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • KillBill

Nu går arbetsgivarna på regeringens linje:

http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/nu-vill-nastan-alla-avskaffa-lex-laval-24598#

• FDFMGA

Idag utfrågas Mikael Damberg av näringsutskottet om regeringens planer för Postnord.

Mitt förtroende för regeringen skulle stärkas om man ser till att Maud Olofsson katastrofbeslut att fusionera danska och svenska posten rättas till.

Maud Olofssons tid som näringslivsminister är fortfarande som ett svart hål i Sveriges ekonomi och det krävs en skicklig regering för att minimera skadeeffekterna av den före detta centerpartistiska katastrofministern.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?