• Världsmedborgare

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-03-18 08:39:50 följande:
    Hon är vekligen en urusel minister.

Har ansvarar för en fråga av stor vikt för Sveriges säkerhet och antingen inte förstår den eller helt enkelt bara inte bryr sig om den.
    Hittar du verkligen inget som inte bara är det vanliga gnället på regeringen?
    Nåt som verkligen är en fråga där Alliansen har nåt vettigt och bra att komma med, och som skulle kunna tänkas göra skillnad för Sverige, svenskarna och gärna då nåt som förbättrar vår välfärd?
    Frågor som inte kommun och landstingspolitikerna har huvudansvaret för.

Eller gör regeringen så bra ifrån sig, att allt som nu återstår, är att gnälla på en dåligt briefad minister?

Att regeringen sköter sig utmärkt, det får vi bevis på mest varje dag, både i verkliga "siffror" och från sakkunniga inom och utom landet.
    Men nån fråga där Alliansen har förslag som slår det regeringen nu gör, det måste väl ändå finnas, eller?

Själv tycker jag Alliansen allt mer verkar missa vad svenska folket har för krav och synpunkter i de flesta frågor som rör vardagen.
    Det närmaste som går att påstå är oppositionspolitk är i de frågor dom är överens med regeringen, dock med den skillnaden att Alliansen alltid vill se mer eller fler, alltså mer pengar och fler anställda.

Och det kan dom förstås ha rätt i, men när dom "glömmer bort" att tala om hur det ska gå till rent konkret, ja då saknar dessa krav värde, det blir bara populism, och det har de flesta av oss fått nog av, och det med råge.

Inte ens i den nu aktuella frågan om pensionsfonderna visade Alliansen upp en vilja att förändra och förbättra för alla oss som vill sköta valet av fonder själva.
    Nää, för precis som vanligt så valde Alliansen att köra stenhårt med "gnälllinjen", och vill inte alls minska antalet fonder till ett för oss fondsparare hanterligt antal av utvalda, välskötta fonder med låga avgifter.

Nä inte då, antalet fonder ska inte minskas, det är bra som det är, det räcker med bättre regler tycker Alliansen.

Ett helt obegripligt förslag/påstående från Alliansen, då antalet fonder idag är så många (ca 850 olika, om jag minns rätt) att inte ens den mest påläste och duktige fondexperten har möjlighet att överblicka eller sätta sig in i utbudet.
    Så för att det ska bli hanterbart för alla som vill välja fonder själva, så är det ett absolut måste att minska antalet.

Att reglerna ses över samtidigt som det görs ett urval och minskas i fondutbudet, det ser jag som självklart.
    Det Allra sysslade med, är inget som får hända igen, men enbart regeländringar räcker inte, antalet fonder måste ner, allt annat är fel.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

Jag kom på att L faktiskt har ett par egna förslag.
    Ett är att sänka bolagsskatten till 15% för att stärka våra företags konkurrenskraft.

Men det tvivlar jag nån tycker är en bra idé, då bolagsskatten redan ligger i nivå med EU-länderna och lägre än OECD-länderna, och även i nivå eller lägre jmf med de flesta andra jmf-bara länder.
    Själv ser jag förslaget som ren populism och inget som främjar välfärden för oss svenskar.
    Tvärtom så riskerar vi att få dra ner på "förmåner" i framtiden, när Sverige går sämre och vi då får lägre skatteintäkter från bolagen.
    Då kan det bli frågan om indragningar på "förmåner" som vi alla ser som en del av välfärden.

Det andra förslaget från L, är att vi/staten ska sluta bygga bostäder, och använda alla dom pengarna till att köpa vapen istället, som en anpassning till NATO nivå på vår försvarsbudget.
    Enligt L så är de penger vi nu använder till bostadsbyggande helt onödiga.., hur dom tänker där, när det bevisligen är sån stor bostadsbrist, det är då för mig helt obegripligt.

Jag tvivlar även på att det förslaget från L, kan få värst många ja-sägare bland politikerna i Sveriges Riksdag.
    Och hos svenska folket så kan jag inte tänka mig annat, än att dom gissar på att Jan Björklund fått hjärnsläpp, när han vill lägga ner vårt bostadsbyggande och köpa vapen istället. 

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    DN Debatt
    ?S naiva Europapolitik leder till medborgarmissnöje?

Regeringen Löfven och partiets ledamöter i EU-parlamentet agerar för att vara det land som kräver mest överföring av makt till EU när det gäller sociala frågor och arbetsmarknad. Det vore en för Europa och för EU förödande utveckling. Sverige ska inte underminera medlemsstaterna utan stärka sammanhållningen, skriver Gunnar Hökmark (M).

http://www.dn.se/debatt/s-naiva-europapolitik-leder-till-medborgarmissnoje/

• nihka
    Flash Gordon skrev 2017-03-18 08:39:50 följande:
    Hon är vekligen en urusel minister.

Har ansvarar för en fråga av stor vikt för Sveriges säkerhet och antingen inte förstår den eller helt enkelt bara inte bryr sig om den.
    Nope. Hon är en bra kulturminister. Hur något kopplat till IS eller andra terrororganisationer kan sortera under kulturministerns ansvar är dock en gåta för mig.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2017-03-15 12:05:59 följande:
    Ska vi räkna som du gör, så har det kommit 10 tals miljoner flyktingar till Europa över tid, själv väljer jag att förhålla mig i tid till när det blev ett probelm i EU, då är det år 2015 som gäller.
    Fast problemen hänger knappast på 2015 års flyktingar utan att det kommit många flyktingar flera år i rad.
    Mitt huvudintresse ligger på hur regeringen gör sitt jobb, och med dom har är jag nöjd, ja dom har förvånat gång på gång med att kunna visa upp bra "siffror" inom de områden som är intressanta för mig.
    Menar du sådana siffror som Alice Bah Kuhnke gav exempel på häromsisten?
    De områden som är helt avgörande på om Sverige/svenskarna ska få behålla och även förbättra sin välfärd, och just där visar Sverige upp urstarka siffror, vilket bekräftas gång på gång av omvärlden.
    Vilka siffror på välfärd syftar du på? Pensionerna kanske?

• Tom Araya

Sådant här är vad Ygeman skulle ha lagt sin tid och energi på istället för att driva på om det nya vapendirektivet i EU-parlamentet.

Malmö4 mars 2017 18:00

Kriminellas nödutgång täpps till

Två gånger erkände 27-åringen vapenbrott - för då blir man släppt. I domstolen nekade han. Och slapp straff. ?Feldömt?, anser åklagaren och överklagar. Inrikesminister Anders Ygeman lovar ett snart slut på de erfarna kriminellas utväg.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-04/de-kriminellas-nodutgang-tapps-till

• Tom Araya

Alice Bah Kuhnkes svar på kritiken där hon bara slår ifrån sig och kommer med usla förklaringar bidrar inte till större förtroende.

Alice Bah Kuhnke försvarar kritiserade påståenden om IS-avhoppare

Demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) försvarar nu sina kritiserade påståenden om IS-återvändare. Hon hävdar att de ifrågasatta siffrorna kommer från nationella samordnaren och att Umeå är bra rustat för att ta emot avhoppare.
    ? Det handlar ju oerhört mycket om att vara förberedd, säger hon.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/alice-bah-kuhnke-forsvarar-kritiserade-pastaenden-om-is-avhoppare

• kvarnfot
    Världsmedborgare skrev 2017-03-18 13:13:22 följande:
    Hittar du verkligen inget som inte bara är det vanliga gnället på regeringen?
    Nåt som verkligen är en fråga där Alliansen har nåt vettigt och bra att komma med, och som skulle kunna tänkas göra skillnad för Sverige, svenskarna och gärna då nåt som förbättrar vår välfärd?
    Frågor som inte kommun och landstingspolitikerna har huvudansvaret för.

Eller gör regeringen så bra ifrån sig, att allt som nu återstår, är att gnälla på en dåligt briefad minister?

Att regeringen sköter sig utmärkt, det får vi bevis på mest varje dag, både i verkliga "siffror" och från sakkunniga inom och utom landet.
    Men nån fråga där Alliansen har förslag som slår det regeringen nu gör, det måste väl ändå finnas, eller?

Själv tycker jag Alliansen allt mer verkar missa vad svenska folket har för krav och synpunkter i de flesta frågor som rör vardagen.
    Det närmaste som går att påstå är oppositionspolitk är i de frågor dom är överens med regeringen, dock med den skillnaden att Alliansen alltid vill se mer eller fler, alltså mer pengar och fler anställda.

Och det kan dom förstås ha rätt i, men när dom "glömmer bort" att tala om hur det ska gå till rent konkret, ja då saknar dessa krav värde, det blir bara populism, och det har de flesta av oss fått nog av, och det med råge.

Inte ens i den nu aktuella frågan om pensionsfonderna visade Alliansen upp en vilja att förändra och förbättra för alla oss som vill sköta valet av fonder själva.
    Nää, för precis som vanligt så valde Alliansen att köra stenhårt med "gnälllinjen", och vill inte alls minska antalet fonder till ett för oss fondsparare hanterligt antal av utvalda, välskötta fonder med låga avgifter.

Nä inte då, antalet fonder ska inte minskas, det är bra som det är, det räcker med bättre regler tycker Alliansen.

Ett helt obegripligt förslag/påstående från Alliansen, då antalet fonder idag är så många (ca 850 olika, om jag minns rätt) att inte ens den mest påläste och duktige fondexperten har möjlighet att överblicka eller sätta sig in i utbudet.
    Så för att det ska bli hanterbart för alla som vill välja fonder själva, så är det ett absolut måste att minska antalet.

Att reglerna ses över samtidigt som det görs ett urval och minskas i fondutbudet, det ser jag som självklart.
    Det Allra sysslade med, är inget som får hända igen, men enbart regeländringar räcker inte, antalet fonder måste ner, allt annat är fel.
    Regeringen själva verkar tycka som du, eller tro...
    Regeringen sitter med armarna i kors och låter gängkrigen med alla mord eskalera helt fritt utan att det händer något.
    Alliansen kommer med mängder av förslag om mer poliser mm, men regeringen avslår allt. Resultat SD växer tyvärr mer och mer.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-03-16 16:42:09 följande:
    Inizio har precis som Yougov en självrekryterad panel..
    Vilket inte är något som helst problem rent metodmässigt.

Vilket alla som deltar i frågan här på Forumet redan vet.

Självrekryterade paneler innebär bara att folk anmäler sitt intresse för att delta.

Sedan är det undersökningsföretaget som väljer ut ett representativt urval ur sin databas.

Pga ren matematik: databasens storlek, antal tillfrågade, antalet gånger en och samma person tillfårågas osv går det inte att manipulera resultaten - vilket myten påstår. 

Det är till och med så att sk "självrekryterade" paneler, vilket är en omskrivning för anonym webunderökning, är bättre på att mäta socialt känsliga frågor.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-03-18 13:13:22 följande:
    ... att gnälla på en dåligt briefad minister?

Hon är en usel minster tillsatt av en "lagledare" som uppebarligen inte kan ta ut ett kompetent lag.

Hennes okunskap och ointresse för en fråga som hon har ansvar för faller direkt tillbaka på Löfvens tillsättning av henne.

Vi har en extrem samling klåpare på minsiterposterna nu.

Det är inte bara Bah-Kunke.

Det är bästa, smartaste tjejgänget också med alla deras utspel på sociala medier. En fyra-fem kvinnor som inte är mogna sina uppgifter.

Det är en utrikesminister som lyckas med att ställa i stort sett varenda diplomatisk relation på ända. Åtminstone med demokratier.

Det är en minister som lovar att 80000 illegala invandrare skall tas ur landet men som inte kan styra upp det.

Det är en statminsiter som lovar en massa jobb coh traineeplatser som det inte blir något av.

Det är en jäkla massa misslyckanden helt enkelt.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?