• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-04-14 14:21:37 följande:
    Din kritik mot Danmark, ditt påpekande att de bröt mot regelverket, hade varit nyttigt då.

Sent om sider har du också insett att man inte kan vara den enda som hävdar "regler" när ingen annan bryr sig utan man måste spela som spelet utspelar sig.

Hösten 2015 började så även Sverige spela med och "stängde"(*) gränsen. Det var minst ett år försent.

(*) = stängd, som i betydelsen: fortfarande 2000 asylsökande i månaden.
    Du svamlar. Detta inlägg är från oktober 2015 och som du ser så förde jag fram kritik mot danmark då som jag gör idag..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-04-14 15:20:47 följande:
    Du svamlar. Detta inlägg är från oktober 2015 och som du ser så förde jag fram kritik mot danmark då som jag gör idag..

Detta inlägg har jag alltså skrivit innan Sverige införde gränskontrollerna  och som jag skrivit tidigare så är det inte gränskontrollen i sig som har minskat antalet asylansökningar till Sverige utan i stället lagen om skärpt transportöransvar som innebär att bussar och tåg inte får ta emot passagerare som saknar pass som har resulterat i drastiskt minskat antal asylansökningar till Sverige.  

• KillBill

Missförstå mig inte, jag tycker självklart att det är kul att du ger mig rätt men jag tycker att det är tråkigt att det nästan tog två år för dig att komma till insikt om detta, kanske hade det gjort skillnad om du hade insett detta redan hösten 2015? 

• KillBill

Missförstå mig inte, jag tycker självklart att det är kul att du ger mig rätt men jag tycker att det är tråkigt att det nästan tog två år för dig att komma till insikt om detta, kanske hade det gjort skillnad om du hade insett detta redan hösten 2015? 

• Flash Gordon
    Jag förstår att du inte länkar tråden.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/75879736-dagens-industri-varnar-att-sverige-star-infor-en-ekonomisk-kollaps/1/nick/76041471

Och den här:

http://www.familjeliv.se/forum/thread/75715668-hur-manga-flyktingar-borklarar-vi-av-att-ta-emot/6/nick/76609096

Då var ditt genomgående tema att Sveriges klarar detta, vår politik på området är bra. Inga problem. Och desperat hänger du fast vid hoppet om att "EU ska ta över ansvaret".

Idag, i denna tråd:

"Jag delar uppfattningen att Sverige inte kan ha generösare villkor än andra EU länder."

Samtidigt som du förbannar danskarna som inte stoppade invandrarna vid sin gräns.

Hade du bara hakat på oss andra då, år 2015, hade kanske regeringen agerat snabbare.

Nu kunde de hänga fast vid en verklighetsfrämmande politik för att deras hejaklack gav dem moraliskt stöd.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-04-14 16:51:37 följande:
    Jag förstår att du inte länkar tråden.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/75879736-dagens-industri-varnar-att-sverige-star-infor-en-ekonomisk-kollaps/1/nick/76041471

Och den här:

http://www.familjeliv.se/forum/thread/75715668-hur-manga-flyktingar-borklarar-vi-av-att-ta-emot/6/nick/76609096

Då var ditt genomgående tema att Sveriges klarar detta, vår politik på området är bra. Inga problem. Och desperat hänger du fast vid hoppet om att "EU ska ta över ansvaret".

Idag, i denna tråd:

"Jag delar uppfattningen att Sverige inte kan ha generösare villkor än andra EU länder."

Samtidigt som du förbannar danskarna som inte stoppade invandrarna vid sin gräns.

Hade du bara hakat på oss andra då, år 2015, hade kanske regeringen agerat snabbare.

Nu kunde de hänga fast vid en verklighetsfrämmande politik för att deras hejaklack gav dem moraliskt stöd.
    Läser du vad du länkar till eller?

Inlägg från mig i  tråden "Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps..." inlägg 262, Tis 27 okt 2015

"Först och främst skulle det ha varit bättre om alla länder inkl Danmark hade hedrat Dublinförordningen.

Felet som den danska polisen gjorde (den danska inre utlänningskontrollen) var att släppa vidare flyktingar som inte ville söka asyl (men som var kända av polisen) Som jag förstår det så har Danmark fortfarande inte någon fungerande inre utlänningskontroll"

Inlägg från mig i tråden "Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?" inlägg 1338,  Ons 4 nov 2015

"Jag tycker att Sverige har en bättre migrations politik än Danmark. Hur kan du tycka att den danska migrations politiken står för ordning och reda? Danmark har hitintills i år släppt igenom 100 000 flyktingar utan någon form av registrering"

Detr är bara löjlig att påstå att jag först nu skulle ha börjat kritisera Danmarks asylpolitik eller att jag inte skulle ha varit av den uppfattningen att flyktingkatastrofen 2015 behövde hanteras av EUs medlemsstater gemensamt. 
    Det är du som varit motståndare att EU skulle agera när det gäller flyktingpolitiken och varit en av dem som har häcklat statsminister Stefan Löfven i hans ambitioner att finna en europeisk lösning på flyktingkatastrofen (något som samtliga allianspolitiker idag anser är vägen framåt). 

• Intenuigen
    KillBill skrev 2017-04-14 11:19:18 följande:

Jag har inte ändrat uppfattning. Sverige kunde inte på laglig väg vägra människor som nådde svenska gränsen att söka asyl. Därför var flyktingkatastrofen år 2015 i huvudsak ett Europeiskt problem (Dublinförordningen hade havererat) . Tänk om alla som häcklade Stefan Löfven för att han sökte en Europeisk lösning på problemet 2015 hade förstått det, det kanske hade gjort skillnad?

Ungern erbjöds sig att bygga stängsel och stoppa flyktingarna men Tyskland och Sverige ( i mitt Europa bygger man inga murar kanske du känner igen? ) ville att de skulle släppa förbi dem. Så Stefan fick precis det han ville! Det va en Dansk politiker med live på tv och sa att det gick ypperligt att skicka dem till Danmark då det va ganska uppenbart att de kom därifrån. Men det ville inte socialdemokraterna och då blev det såhär. Som man bäddar får man ligga.
  • Intenuigen

[quote=77589939][quote-nick]Digestive skrev 2017-04-13 18:36:21 följande:[/quote-nick]

Nej.

Behöver jag utveckla?

Vad har den marxistiska/pk-doktrinen fört med sig i samhället i praktiken?

Hat mellan könen

Hat mot "vita män"

hat mellan raser

Majoritetsförtryck/demokratur

Noll förmåga till problematisering, kritik, diskussion

Mörkläggning, vinklad statistik

Uppvigling/provokationer

Uppblåsta egon som får utrymme i media och som uteslutande fokuserar på ett kränkt jag

Men det är alltid s.k "gott hat"

... Det måste vara en av de mest förrädiska, destruktiva och mest destabiliserande epokerna i modern tid? Hur hade man tänkt sig att det skulle sluta?

Nu är denna epok på väg att nå vägs ände, det är kortslutning i folks huvuden.

De fräser och spottar och hatar vid minsta diskussion/problematisering. Slår knut på sig själva.

Den som planterat detta har gjort ett väldigt bra jobb!

• Digestive
    FDFMGA skrev 2017-04-14 10:15:20 följande:
    Ja, det är möjligt, jag är inte så intresserad av försök att sortera kultur i små fack. Men jag kan ha missuppfattat det med, jag har inte läst en rad om det här utanför Familjeliv. Lite slarvigt av mig att utgå från att vilka det nu var kan beskriva något korrekt.

Så beskriv gärna dels hur du definierar Linnés kulturarv och dels hur du bevarar det om det inte bevaras av egen kraft när den svenska kulturen förändras.

Men utifrån min eventuella missuppfattning  eftersom den som tog upp det här tutade om ismam i vanlig ordning. Nej, jag tror inte att det svenska ointresset beror på att man egentligen skulle vilja kanonisera vad det nu var Flash antydde att man egentligen ville föreslå. Jag känner mig rätt säker på att det i stället beror på att man ser den svenska kulturen som något dynamiskt, levande och föränderligt - att vissa företeelser kommer att leva vidare för att de kommer att ha betydelse  även i framtiden, att andra kommer att bevaras som minnen av hur det kunde vara förr medan somliga kommer att förblekna, glömmas bort och bara finnas kvar i något arkiv.

Har du sett filmen om Mozart och Salieri. Ett samtida "Unesco" skulle givetvis ha valt att kanonisera den evige Salieri. Idag är Salieri musikaliskt ointressant och främst känd för att han förstod att Mozarts musik var så mycket mer än hans egen. Mozart behöver inte kulturmärkas - han kommer förmodligen att leva vidare i mänsklighetens minne av något levande så länge det finns en mänsklighet. (För övrigt så innehäll Voyger som skickades ut som en hälsning till främmande liv för kanske 40 år sen bland annat musik av Mozart och Bach, så deras musik har potential att bli äldre än mänskligheten).

Alltså, jag är glad att regeringen är så klok att den inte försöker kulturminnesmärka vissa företeelser som särskilt minnesvärda eller angelägna sådana.

Jag, däremot, kan ju roa mig med att göra det - nationalromantiker som jag är, enligt signaturen JTASolig
    Det handlar fortfarande inte om dig och om du tänker efter iallafall ett halvt varv kring den här saken så kommer du nog till insikten att även kommande historiker och antropologer behöver ha en kategoriserad historia att arbeta med. Det är till dessa som kulturhörnstenar bevaras, inte för att höja den svenska självkänslan eller något annat stolleprov.

Det svenska ointresset? Svenskar nominerar kultur- och världsarv varje år till dessa listor. Vi har redan 15 världsarv med på dessa listor. Att ett utav regeringens alla stolpskott har fått för sig att svensk kulturhistoria inte är intressant eller direkt skadlig att förankra i tiden, säger ingenting om intresset för dessa listor - varken nu eller i framtiden.

Vem ifrågasätter att kultur är dynamisk och vad i allsin dar har det med dessa listor att göra? Vill man året 2317 ta reda på hur den svenska kulturen såg ut under exempelvis 1900-talet så finns det garanterat hörnstenar att lyfta fram för illustration - helt oavsett kulturens dynamik.

Ja, du och regeringen rullar er säkert rikligt och väl i eder självupptagenhet. Om marxister kunde odla lite integritet istället för att mäta sin personliga utveckling med att diktera andras - till och med kommande generationers - intressen så hade ni sett en aning rimligare ut. Det är liksom storhetsvansinne i kvadrat.
  • Digestive
    Intenuigen skrev 2017-04-14 20:05:27 följande:

[quote=77589939][quote-nick]Digestive skrev 2017-04-13 18:36:21 följande:[/quote-nick]

Nej.

Behöver jag utveckla?

Vad har den marxistiska/pk-doktrinen fört med sig i samhället i praktiken?

Hat mellan könen

Hat mot "vita män"

hat mellan raser

Majoritetsförtryck/demokratur

Noll förmåga till problematisering, kritik, diskussion

Mörkläggning, vinklad statistik

Uppvigling/provokationer

Uppblåsta egon som får utrymme i media och som uteslutande fokuserar på ett kränkt jag

Men det är alltid s.k "gott hat"

... Det måste vara en av de mest förrädiska, destruktiva och mest destabiliserande epokerna i modern tid? Hur hade man tänkt sig att det skulle sluta?

Nu är denna epok på väg att nå vägs ände, det är kortslutning i folks huvuden.

De fräser och spottar och hatar vid minsta diskussion/problematisering. Slår knut på sig själva.

Den som planterat detta har gjort ett väldigt bra jobb!

Hela idén om att folket ska styras i en den ena och den andra riktning är en styggelse - vilken marxistisk avart det än må handla om.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?