• nihka

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2017-04-13 09:25:57 följande:

Danskarna är pellejönsar. Först låter dom hundratusentals flyktingar, utan att kontrollera vilka dom är,  ta sig genom Danmark för att kunna söka asyl i Sverige och nu hotar Danmark att sätta upp en gränskontroll mot Sverige. Det är ju patetiskt. 

Fast på sätt och vis förstår jag danskarna. Det var Sverige som utlyste garanterad asyl till alla syrier som tog sig hit så det ökande genomströmningen i bl a Danmark. Lite oschysst av oss egentligen att erbjuda det utan att samtidigt erbjuda något lagligt sätt att ta sig hit utan att andra "drabbades". 
  • kvarnfot
    pluppmupp skrev 2017-04-13 13:11:41 följande:
    Du har missat helt att dom har underminerat den svenska välfärden? Dom sålde ut infrastruktur (säger sålde, men i realiteten gav dom i princip bort den). Privatiseringen som har löpt amok kan väl inte ha undgått dig? Bostadsproblemet är till väldigt stor del också deras fel. Kort och gott kan vi säga så här, många problem vi har nu kan du direkt eller indirekt härleda till Alliansens politik, då talar vi om både sociala och ekonomiska problem.
    Vad du yrar! Man började sälja ut infrastrukturen i början av 2000-talet (S-styre) för att man inte ansåg att staten skulle styra detta. Det var så vitt jag vet ok från samtliga partier.
    Privatisering av vad?
    Så du menar att man stoppade bostadsbyggande mellan 2006.-14 som var så intensivt före det? Läs fakta i stället för att yra ut nattmössan!

Vilka ekonomiska problem tänker du på?
  • KillBill
    nihka skrev 2017-04-13 13:12:57 följande:
    Fast på sätt och vis förstår jag danskarna. Det var Sverige som utlyste garanterad asyl till alla syrier som tog sig hit så det ökande genomströmningen i bl a Danmark. Lite oschysst av oss egentligen att erbjuda det utan att samtidigt erbjuda något lagligt sätt att ta sig hit utan att andra "drabbades". 

Du menar beslutet från 2013 om att ge alla syrianska flyktingar permanent uppehållstillstånd (den regel som den rödgröna regeringen plockade bort)? Tittar man på flyktingkatastrofen 2015 så var det drygt 10% som valde att söka asyl i Sverige och nästan 90% av flyktingarna valde att söka asyl i andra EU länder.

Jag delar uppfattningen att Sverige inte kan ha generösare villkor än andra EU länder. Men anser också att länder som tex Danmark borde ha hanterat gränskontrollerna mycket bättre än vad de gjorde. Danmarks flata hantering av sin yttre och inre gränskontroll bidrog till att så många flyktingar kunde ta sig till Sverige.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/morgan-johansson-danmark-maste-infora-granskontroller

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    KillBill skrev 2017-04-13 14:14:21 följande:

Du menar beslutet från 2013 om att ge alla syrianska flyktingar permanent uppehållstillstånd (den regel som den rödgröna regeringen plockade bort)? Tittar man på flyktingkatastrofen 2015 så var det drygt 10% som valde att söka asyl i Sverige och nästan 90% av flyktingarna valde att söka asyl i andra EU länder.

Jag delar uppfattningen att Sverige inte kan ha generösare villkor än andra EU länder. Men anser också att länder som tex Danmark borde ha hanterat gränskontrollerna mycket bättre än vad de gjorde. Danmarks flata hantering av sin yttre och inre gränskontroll bidrog till att så många flyktingar kunde ta sig till Sverige.

www.svt.se/nyheter/inrikes/morgan-johansson-danmark-maste-infora-granskontroller

Ja, jag menar 2013. Fast syriska flyktingar. Jag tycker Sverige borde ha samtalat med Danmark och erbjudit dem hjälp med att hantera den extra tillströmning som Sveriges beslut ändå medförde. I Norden bör vi alltid ha ett närmare samarbete om sådant som påverkar de nordiska länderna sinsemellan oavsett vem som sitter i regeringsställning.

Och Danmark hanterade det inte heller bra. Jag sa att jag bara på sätt och vis förstår dem.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2017-04-13 05:45:54 följande:
    Fungerar för mig men provar så här då:

länk

Eller så får du själv surfa till Sveriges Radios P1/kulturnytt

I resten av värrlden har de inga som helst problem med att tala om swedish midsummer och lucia som markerande svenska företeelser. Svensk media gör ett stort nummer varje gång av nobelpristagarna som får uppleva sitt första luciatåg.

Men den nuvarande regeringen, och då i synnerhet miljöpartisterna på kulturdepartementet, anser att det är probematiskt att "hävda ... ett visst kulturarv eller en viss tradition"?

Hävda? I jämförelse med ... vadå ... tänker miljöpartisten? Menar de att ramadan och lucia har samma och historiska betydelse för att definiera Sverige? Falafel och smörgårdsbord?

Så fast som de är i sin identitetspolitik och kulturrelativisering så det problematiskt för dem att defineira någonting som "typiskt svenskt", som ett svenskt kulturarv. Resten av världen och majoriteten av svenskarna har absolut inga problem med att erkänna midsommar och lucia som "typiskt svenska" företeelser.

Men regeringen har det.

Den nivån av självförakt och självförnekelse är någoting som i sig måste vara värsldsunikt.

Kanske regeringen kan ansöka om att det självföraktet skall in på UNESCO:s lista?

Nåja, en liten tröst i eländet är att nästa regering lär ställa sig mer positiv till svenskt kulturarv.

Exempel på andra saker på listan:

Belgiskt öl, Spanska ridskolan i Wien, fadomusik från Portugal och Tjeckisk/Slovakisk dockteater

http://www.unesco.org/culture/ich/en/lists
    Tack men får söka upp det själv lite senarea, för jag hamnar fortfarande på deras "felsida".

Det hela känns faktiskt en smula obehagligt.
    FDFMGA skrev 2017-04-13 09:45:04 följande:
    Nja, det där har ju varit i säck innan det kom i påse.

Kent Ekeroth hade också för sig att det fanns ett unikt svenskt självförakt.

Så är det naturligtvis inte. I stället handlar det om att bottna i sin egen självkänsla, då behöver man inte pråla som en påfågel för att visa vem man är och vad man står för.
    Din bild av självkänsla är tämligen egenartad om det innebär att sakna kulturhistoriska hörnstenar.

Jag tror att både du och regeringen förväxlar personlig utveckling med politik och kultur.

Om marxister ändå kunde hålla sin personliga utveckling för sig själva istället.

För övrigt så är det en smula bisarrt när en representativ demokrati beter sig - och på snudden till extremt - individualistiskt. Lyfter man fram individen på riktigt så ser det en aning annorlunda ut än i ett Sverige styrt av en marxistisk regering.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2017-04-13 14:36:52 följande:
    Tack men får söka upp det själv lite senarea, för jag hamnar fortfarande på deras "felsida".

Det hela känns faktiskt en smula obehagligt.

Din bild av självkänsla är tämligen egenartad om det innebär att sakna kulturhistoriska hörnstenar.

Jag tror att både du och regeringen förväxlar personlig utveckling med politik och kultur.

Om marxister ändå kunde hålla sin personliga utveckling för sig själva istället.

För övrigt så är det en smula bisarrt när en representativ demokrati beter sig - och på snudden till extremt - individualistiskt. Lyfter man fram individen på riktigt så ser det en aning annorlunda ut än i ett Sverige styrt av en marxistisk regering.
    Hm, tror du att regeringen är marxister, då har du mycket kvar att lära i skolan.

Javisst. Jag menar att svenskar i allmänhet har en stark nationell självkänsla men att den tar sig uttryck som en obegåvad nationalist lätt kan förväxla med självförakt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2017-04-13 14:48:31 följande:
    Hm, tror du att regeringen är marxister, då har du mycket kvar att lära i skolan.

Javisst. Jag menar att svenskar i allmänhet har en stark nationell självkänsla men att den tar sig uttryck som en obegåvad nationalist lätt kan förväxla med självförakt.
    "marxism, samlingsbenämning på alla de riktningar och rörelser som hävdat och hävdar släktskap med Karl Marx verk och teorier."

Källa: Nationalencyklopedin ( http://tinyurl.com/mmuktmu )

Påstår du att regeringspartierna saknar och/eller frånsäger sig ett sådant släktskap?

Om en sådan "stark nationell självkänsla" tar sig uttryck genom att man negligerar sina kulturhistoriska hörnstenar, då kan jag förstå att en sådana syn breder ut sig. Tror dock att synen på ett "självförakt" grundar sig i betydligt mer än det här exemplet.
  • KillBill
    Digestive skrev 2017-04-13 17:48:56 följande:
    "marxism, samlingsbenämning på alla de riktningar och rörelser som hävdat och hävdar släktskap med Karl Marx verk och teorier."

Källa: Nationalencyklopedin ( http://tinyurl.com/mmuktmu )

Påstår du att regeringspartierna saknar och/eller frånsäger sig ett sådant släktskap?

Om en sådan "stark nationell självkänsla" tar sig uttryck genom att man negligerar sina kulturhistoriska hörnstenar, då kan jag förstå att en sådana syn breder ut sig. Tror dock att synen på ett "självförakt" grundar sig i betydligt mer än det här exemplet.
    Å fan, MP bildades av en fd folkpartist. Bör jag även betrakta folkpartiet liberalerna som marxister?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2017-04-13 18:02:04 följande:
    Å fan, MP bildades av en fd folkpartist. Bör jag även betrakta folkpartiet liberalerna som marxister?
    Ja, om du samtidigt betraktar MP som rasister. (en av MP's grundare skriver för avpixlat och verkar även vara aktiv SD:are)
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2017-04-13 18:12:00 följande:
    Ja, om du samtidigt betraktar MP som rasister. (en av MP's grundare skriver för avpixlat och verkar även vara aktiv SD:are)

Diskussionen handlade om politiskt släktskap och inte om personer som har lämnat ett parti och förvirrat  sig i andra riktningar. Anser du att MP har ett marxistiskt släktskap?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?