• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

kvarnfot skrev 2017-04-07 09:00:23 följande:
    Vad fick dom städa upp senast?
    Tja, hört talas om Postnord och Vattenfall.

S har väl också fått anpassa asylpolitiken till de resurser Sverige har att kunna erbjuda en rimlig tillflykt.

Men annars var det nog ovanligt lite att göra just den här gången. Moderaterna hade ju då i mångt och mycket ambiltionen att bli det nya arbetarpartiet vilket innebar att de i mångt och mycket förde en socialdemokratisk politik.

Nästan synd att den ogenomtänkta, skrikiga falangen inom M tagit över. Jag måste erkänna att det faktiskt var klass på M under Reinfeldtepoken medan de nu mest tycks rota i SD:s röv för att se om det finns något matnyttigt där.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-04-07 08:53:29 följande:

OM arbetstagaren betalar för försäkringen så görs detta genom bruttolöneavdrag dvs innan skatten är dragen. Detta innebär att avdraget för att betala sjukförsäkringen minskar den anställdes skatt.  Det är framförallt anställda med höga inkomster och som betalar statlig skatt som erbjuds privat sjukförsäkring. Genom att bruttolöneavdraget för försäkringen minskar den beskattningsbara inkomsten så påverkas marginalskatten och den anställes nettokostnad för försäkringen kommer i slutändan bara att bli 50% av den ursprungliga kostnaden (om beaktar den minskade skatten). Man kan säga att staten subventionerar högavlönades privata sjukförsäkringar.

När en anställd betalar sin fackavgift så görs detta direkt av den anställde eller genom att arbetsgivaren gör ett nettolöneavdrag dvs avdraget görs efter det att skatten är dragen. Detta avdrag påverkar således inte den anställdes skatt. Staten subventionerar alltså inte kollektiva sjukförsäkringar som ingår i fackavgiften. 

Ditt svammel om att gynna den egna rörelsen är altså felaktigt.
    Dina felaktgheter finns redan bemötta ovan. Läs om vem som betalar vad för vad.

Det är helt enligt ideologi att låta Rörelsens alternativ få vara och ge sig på privatra dito. Styrt av Vänsterpartiet (fd Kommunisterna) i detta fall.

Att en sosse försvarar Rörelsen förstår vi.

Vad regeringen (och du, enligt ovan) inte förstår är att det inte är rika knösar som har dessa försäkringar utan i mångt och mycket småföretagare. Egenföretagare. Bönder. Snickare. Åkare.

Spänande upplägg att detta skal bli en egen punkt senare i Riksdagen, om jag förstått rätt. Som upplagt för att utmana Alliansen att agera.
  • Världsmedborgare
    kvarnfot skrev 2017-04-07 08:23:38 följande:
    Och det har ingenting med den globala högkonjunkturen att göra?
    Ert snack går hem på obildade folk inom fackföreningsrörelsen men knappast på folk som tänker till lite.
    Under lågkonjunkturen då M styrde skapades ändå 374 000 jobb.
    Vilken global högkonjunktur?
    Det finns ingen global högkonjunktur värt namnet, även om det på senaste tiden har börjat röra lite på sig, men att kalla nutid för en global högkonjunktur är ren lögn.

Det är Sverige som gått väldigt bra under de senaste åren, och som mycket på egen kraft skapat bra tillväxt.
    Vi har helt enkelt bra företag, en välskött ekonomi och en regering som samarbetar långt bättre med våra företag och många länders regeringar, än vad det politiska spelet framställer det som.

Jag törs påstå att Sverige idag sköts bättre än vad Alliansen ens kom i närheten av under sina senaste 8 år vid makten.
    Ja långt bättre än vad Sverige har skötts sen 60-70-talet, och det är gammelsosse-politik som bl.a gjort det möjligt, alltså samma politk som en gång i tiden förde upp Sverige till ett välfärdsland i alla avseenden.

Jag bryr mig inte ett skit om vilket eller vilka partier som är valda av svenska folket att regera, det är politiken som förs som är det viktiga.
    Och du kan ta vilken tid som helst historiskt, så har Sverige alltid gått som bäst när gammelsosse politik har förts.
    Det passar det svenska kynnet helt enkelt, staten och kapitalet i samma båt, då fungerar både företagandet och de statliga verksamheterna bäst.

Vi kan idag se att Sverige inte kan göra värst mycket bättre ifrån sig än vad vi gör just nu, det vittnar varenda siffra om.
    De problem vi har i Sverige och som en regering kan ändra på genom beslut och styrning, de är inget som går att lösa snabbt eller som vi kan köpa oss fria ifrån.
    Och alltså inget som nån regering, oavsett politisk färg, kan ändra på, då som du vet det handlar om att utbilda människor och bygga.
    Saker som tar tid att rätta till, men som den här regeringen, till skillnad mot Alliansen under sina 8 år, verkligen sett till att göra nåt åt.

Så jag hoppas verkligen den här regeringen får fortsätta efter nästa val, att folk inser att rätt saker nu görs, att skattepengarna går till rätt saker.
    Vi bygger bostäder, vi bygger infrastruktur, pengar tillförs skola och vård, Polisen får de pengar dom behöver för att klara sitt jobb.
    Ja Polisen m.fl får de pengar dom behöver, trots oppositionens eviga gnäll om att det alltid är för lite till allt som regeringen tillför.

Men "för lite" är bara det politiska gnällandet, för mer pengar löser aldrig nåt på egen hand, det måste finnas folk som kan omsätta pengarna i verksamheten åxå.
    Och när vi vet att det saknas personal för att klara av det, så är det meningslöst att skyffla in mer pengar än vad som den nuvarande personalen kan göra i t.ex vård, skola och Polis.
    Så mer pengar kan vänta, så att dom går hand i hand med hur vi lyckas med att utbilda eller på annat sätt kan tillföra/anställa fler.

Är det nåt Sverige inte behöver, så är det en annan regering.
    Det finns heller inget alternativ till den nuvarande, då oppositionen inte ens duger till att komma med annat än gnäll om att det behövs mer pengar eller det vanliga tramsandet om skatterna.
    Och hur mer pengar går ihop med att spara till sämre tider, som oppositionen vill, det begriper då inte jag.

Så låt oss behålla den här regeringen över nästa val, så att vi slipper mer av nedskärningar och indragningar som drabbar allas vår välfärd, som skedde under Alliansens 8 år vid makten.
    Däremot så behöver många av våra kommuner och landsting ett annat styre.
    För det är dom som styr där, som orsakar alla de mer påtagliga problem vi idag har i Sverige, och inte regeringen.

Tänk om alla förstod det, då skulle Sverige gå en ljus framtid till mötes.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • kvarnfot
    FDFMGA skrev 2017-04-07 09:20:43 följande:
    Tja, hört talas om Postnord och Vattenfall.

S har väl också fått anpassa asylpolitiken till de resurser Sverige har att kunna erbjuda en rimlig tillflykt.

Men annars var det nog ovanligt lite att göra just den här gången. Moderaterna hade ju då i mångt och mycket ambiltionen att bli det nya arbetarpartiet vilket innebar att de i mångt och mycket förde en socialdemokratisk politik.

Nästan synd att den ogenomtänkta, skrikiga falangen inom M tagit över. Jag måste erkänna att det faktiskt var klass på M under Reinfeldtepoken medan de nu mest tycks rota i SD:s röv för att se om det finns något matnyttigt där.
    Nu är det ju inte alliansen som styrt dessa företag utan de har vad jag vet egen styrelse. Postnord krånglar väl fortfarande betänkligt, är det sossarna fel?
  • kvarnfot
    Världsmedborgare skrev 2017-04-07 10:43:43 följande:
    Vilken global högkonjunktur?
    Det finns ingen global högkonjunktur värt namnet, även om det på senaste tiden har börjat röra lite på sig, men att kalla nutid för en global högkonjunktur är ren lögn.

Det är Sverige som gått väldigt bra under de senaste åren, och som mycket på egen kraft skapat bra tillväxt.
    Vi har helt enkelt bra företag, en välskött ekonomi och en regering som samarbetar långt bättre med våra företag och många länders regeringar, än vad det politiska spelet framställer det som.

Jag törs påstå att Sverige idag sköts bättre än vad Alliansen ens kom i närheten av under sina senaste 8 år vid makten.
    Ja långt bättre än vad Sverige har skötts sen 60-70-talet, och det är gammelsosse-politik som bl.a gjort det möjligt, alltså samma politk som en gång i tiden förde upp Sverige till ett välfärdsland i alla avseenden.

Jag bryr mig inte ett skit om vilket eller vilka partier som är valda av svenska folket att regera, det är politiken som förs som är det viktiga.
    Och du kan ta vilken tid som helst historiskt, så har Sverige alltid gått som bäst när gammelsosse politik har förts.
    Det passar det svenska kynnet helt enkelt, staten och kapitalet i samma båt, då fungerar både företagandet och de statliga verksamheterna bäst.

Vi kan idag se att Sverige inte kan göra värst mycket bättre ifrån sig än vad vi gör just nu, det vittnar varenda siffra om.
    De problem vi har i Sverige och som en regering kan ändra på genom beslut och styrning, de är inget som går att lösa snabbt eller som vi kan köpa oss fria ifrån.
    Och alltså inget som nån regering, oavsett politisk färg, kan ändra på, då som du vet det handlar om att utbilda människor och bygga.
    Saker som tar tid att rätta till, men som den här regeringen, till skillnad mot Alliansen under sina 8 år, verkligen sett till att göra nåt åt.

Så jag hoppas verkligen den här regeringen får fortsätta efter nästa val, att folk inser att rätt saker nu görs, att skattepengarna går till rätt saker.
    Vi bygger bostäder, vi bygger infrastruktur, pengar tillförs skola och vård, Polisen får de pengar dom behöver för att klara sitt jobb.
    Ja Polisen m.fl får de pengar dom behöver, trots oppositionens eviga gnäll om att det alltid är för lite till allt som regeringen tillför.

Men "för lite" är bara det politiska gnällandet, för mer pengar löser aldrig nåt på egen hand, det måste finnas folk som kan omsätta pengarna i verksamheten åxå.
    Och när vi vet att det saknas personal för att klara av det, så är det meningslöst att skyffla in mer pengar än vad som den nuvarande personalen kan göra i t.ex vård, skola och Polis.
    Så mer pengar kan vänta, så att dom går hand i hand med hur vi lyckas med att utbilda eller på annat sätt kan tillföra/anställa fler.

Är det nåt Sverige inte behöver, så är det en annan regering.
    Det finns heller inget alternativ till den nuvarande, då oppositionen inte ens duger till att komma med annat än gnäll om att det behövs mer pengar eller det vanliga tramsandet om skatterna.
    Och hur mer pengar går ihop med att spara till sämre tider, som oppositionen vill, det begriper då inte jag.

Så låt oss behålla den här regeringen över nästa val, så att vi slipper mer av nedskärningar och indragningar som drabbar allas vår välfärd, som skedde under Alliansens 8 år vid makten.
    Däremot så behöver många av våra kommuner och landsting ett annat styre.
    För det är dom som styr där, som orsakar alla de mer påtagliga problem vi idag har i Sverige, och inte regeringen.

Tänk om alla förstod det, då skulle Sverige gå en ljus framtid till mötes.
    Om det skulle vara så att det sköts så mycket bättre ekonomiskt, varför utnämner då inte EU Magdalena A som bästa finansminister inom EU som dom gjorde med Borg?

Förövrigt känns det sådär att diskutera med någon som är för att man beskattar inkomster på det ideellt arbete (beskattning av lotter mm inom barnidrott).
  • KillBill
    kvarnfot skrev 2017-04-07 11:06:16 följande:
    Nu är det ju inte alliansen som styrt dessa företag utan de har vad jag vet egen styrelse. Postnord krånglar väl fortfarande betänkligt, är det sossarna fel?

Postnords problem beror på  att det svenska och danska postverket, efter beslut av den förra alliansregeringen slogs ihop. Den svenska postverksamheten går bra men Postnords resultat tyngs av stora förluster i den danska verksamheten. Svenska skattebetalare är alltså med och tar kostnader för dansk postservice..

Så ja, det är alliansens fel.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    kvarnfot skrev 2017-04-07 11:06:16 följande:
    Alliansregeringen var i allra högsta grad delaktiga i de beslut som kostat Sverige orimligt många miljareder kronor, man stoppade till och med en utredning som Riksrevisionen ville göra om effekterna av sammanslagningen av Posten i Sverige och Danmark.

Så fort någon sa ordet synnergieffekter gjorde alliansen vågen.

Idag med en ansvarsfull regering så har vi en annan situation.

Hushållen i Sverige har den starkaste ekonomin i hela EU, visar en ny rapport. 

Svenskarna sparar mest, är nöjdast med sin ekonomi och hoppfulla inför framtiden.

Avståndet till resten av Europa bara ökar.

www.expressen.se/dinapengar/sparande/svenskar.../

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuw
    KillBill skrev 2017-04-07 11:50:24 följande:
    Så ja, det är alliansens fel.
    Fast ärligt talat, i din värld är ju allt som du inte kan beskylla SD för alliansens fel.
  • Världsmedborgare
    kvarnfot skrev 2017-04-07 11:09:29 följande:
    Om det skulle vara så att det sköts så mycket bättre ekonomiskt, varför utnämner då inte EU Magdalena A som bästa finansminister inom EU som dom gjorde med Borg?

Förövrigt känns det sådär att diskutera med någon som är för att man beskattar inkomster på det ideellt arbete (beskattning av lotter mm inom barnidrott).
    Det räcker gott med att veta att Sverige idag anses och beskrivs som ett av de mest ekonomiskt välskötta länderna i hela Världen.
    Och det är betyg och utlåtanden som kommer från sakunniga inom finansvärlden och inte från nåt politiskt håll.

Jag har full förståelse för att A Borg fick höga betyg av finansvärlden, tyvärr satt han som finansminister i helt fel regering, så han fick aldrig riktigt chansen att genomföra sina idéer.
    Han stod helt enkelt för långt till "vänster" d.v.s väldigt nära den ekonomiska agenda som bedrivs idag av vår nuvarande regering.

Men när han bl.a tvingades ha med "katastrofer" i Alliansen som Maud Olofsson att göra, då är det inte lätt att sköta ett lands ekonomi.., eller lätt, det är omöjligt att göra rätt, när han hade så många emot sig.
    Folk som enbart såg privatisering och privata aktörer som lösningen på alla problem, vilket ledde till att allt vad som ingår i det vi kallar välfärd blev eftersatt.

Det är det arvet som nuvarande regering gör ett mycket bra jobb för att komma tillrätta med.
    Men eftersom de påtagliga problem vi känner av i Sverige enbart kan lösas genom att tillsätta mer personal, alltså återskapa alla arbeten som försvann med Alliansen, så finns det ingen quick fix som kan lösas med pengar.
    Vi tvingas vänta på att det ska finnas folk som är anställningbara, och det tar tid hur än vi gör och oavsett vilken regering som vi har.
    Vi måste både utbilda, söka bland flyktingar och invandrare, och förstås även leta efter folk utomlands.
    Men det är som sagt långt ifrån nån enkel uppgift att hitta folk, då det även krävs behörighet för många av de yrken som det sakna personal i.

Glöm heller inte att det var Reinfeldt som styrde i M på den tiden, och med han som partiledare fick Borg iaf delvis möjligheter att driva den ekonomiska linje han ville.
    Idag skulle inte A Borg ens få sköta kaffekassan hos M, eller bli finansminister i en Allians-regering, så

Så M Andersson och A Borg skulle inte haft några större problem med att sköta Sveriges ekonomi tillsammans.
    Med den goda ekonomi Sverige har idag, en ekonomi som är långt bättre än vad Alliansen nånsin var i närheten av, så är jag säker på att teamet M Andersson och A Borg hade kunnat göra "underverk".

Tyvärr finns idag inom den sönderfallande Alliansen eller för den delen hela oppositionen, ingen som helst ekonomisk politik som jag skulle påstå kommer att vara framgångsrik.
    Det som hörs från det hållet, är samma misslyckade tankegångar (det vet vi nu), om att det privata kan och ska lösa allt.
    Att det inte kan fungera fullt ut, beror på nåt så enkelt att det privata inte är intresserade av att ägna sig åt uppgifter, som inte ger tillräckligt bra avkastning eller utgör ett för stort risktagande.

Och i avsaknad av en finansminister i samma klass som A Borg, så skulle Sveriges ekonomi med en regering, bildad på vilket sätt som helst av oppositionspartierna, inte sluta på annat sätt än i en snabb och brant utförsbacke.

Frågar du mig, som ägnat mig åt att följa hur ekonomier/ekonomiska idéer fungerar i praktiken i mer än 40 år.
    Så vågar jag påstå, att sämre än det oppositionen nu har att komma med, det har inget block ens varit i närheten av under den tiden.
    Det är fan-i-mig fullständigt nattsvart, föråldrad och en farligt naiv inställning dom visar upp.
    Där oppositionen tror att det privata kommer att ägna sig åt nåt slags samhällsansvar, där vinster och aktieägarnas intressen får stå tillbaka, och medborgarnas och Sveriges bästa alltid kommer i 1:a hand.

Som tur är, så befinner vi oss i ett läge där vår ekonomiska situation inte nämnvärt är beroende av hur Sverige styrs.
    Men i det läge som de flesta befinner sig i, alltså med lån och vanliga 9 till 5 arbeten att gå till, som är beroende av en stabil ekonomi där räntor, kostnaderna för dagligvaror och samhällsservice håller sig "stilla".

Om jag likt den absoluta majoriteten av Sveriges alla invånare, befann mig i den beskrivna situationen, eller en liknande.
    Då skulle jag göra allt för att inte oppositionen skulle ges en möjlighet att få makt över Sveriges ekonomi.
    För jag tvekar inte det minsta på, att för "vanligt folk" kommer oppositionens politik att medföra generella välfärds försämringar.
    Och dom kommer att drabba många väldigt hårt och kanske även snabbt, när bl.a de sociala skyddsnäten försämras och avgifter införs eller höjs.

För det är alltid den generella välfärden som vi vant oss vid som "gratis", som vi kommer att tvingas börja betala för ur egen ficka, när skatterna ska sänkas.
    Där brytpunkten för när vi börjar betala statlig skatt givetvis kommmer att vara den som först kommer att ändras och flyttas uppåt, nåt som inte ger en enda krona mer till "vanliga" löntagre.

Det ska förresten bli intressant att se hur SD kommer att agera, när den nuvarande regeringen vill sänka brytpunkten från den nuvarande nivån på 438900 sek/år, för att behöva betala statlig skatt ö.h.t

SD säger ju att dom står på arbetarnas sida, så att rösta nej till en sänkning av brytpunkten, en sänkning som absolut skulle betyda mer pengar till generella välfärdsförbättringar, och som nästan 100% av alla arbetare skulle å ta del av.
    Det kan inte ses som nåt annat än ett svek mot sina väljare av SD.

Fast svika sina väljare har SD gjort tidigare, SD är ju inget parti där lojalitet mot sina väljare och/eller att infria löften är prioriterat.
    Nä, hos SD är det möjligheten att få jävlas med regeringen som går före allt annat.
    Och då spelar det uppenbart ingen roll att det är deras egna väljare som får bekosta sveket med sina pengar.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nattuw skrev 2017-04-07 13:47:02 följande:
    Fast ärligt talat, i din värld är ju allt som du inte kan beskylla SD för alliansens fel.

Fast är det så konstigt?

Det som Alliansen ställde till med under sina senaste 8 år vid makten, det är beslut och affärer som vi svenskar aldrig kommer att kunna rätta till.
    Alliansen blåste oss svenskar på mångmiljard belopp genom att göra ett flertal dålig affärer, nåt som både våra förfäder och tidigare företrädare för dessa partier måste gnissla tänder i graven idag.

Så låt oss hoppas att vi får behålla den här regeringen, så länge det inte finns politiker på andra sidan, som är så pass duktiga att dom åtminstone har en chans att regera med någorlunda possitva resultat.
    För den som säger att den nuvarnade regeringen inte gör bra ifrån sig, vet inte vad denne talar om, och är troligen enbart "upplyst" genom de sociala medierna.

Att det är så, det slår tydligt igenom även här på FL.
    Ingen kan undgå hur ofta regeringen ges skulden för saker dom ö.h.t inte har nåt inflytande över.

Det finns hur mycket bra och informativ statistik som helst att ta del av, för den som på allvar vill ha svar på hur regeringen sköter sig.
    Utöver det så får Sverige så mycket beröm från sakunniga över hela Världen som inte är politiskt knutna till något håll.
    Så det är bara att erkänna att Sverige idag sköts på rätt sätt, vilket jag tycker vi ska vara glada och nöjda över.

Och vi skulle kunna göra ännu bättre ifrån oss, men när Alliansens partiledare och toppolitiker är så enögt maktkåta och inte vill Sveriges bästa, så lär det inte gå att få med dom i några förhandlingar i fortsättningen heller.
    Men det skulle innebära att vi helt kunde bortse från de två partier som inte ska ges någon makt ö.h.t, alltså V och SD.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?