• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2017-08-20 20:23:49 följande:
    Du ser inga hål i ditt resonemang?
    Det finns väl hål i alla resonemang.

Diskussionen härovan är ett utmärkt exempel. Det är uppenbart för den som så önskar att se vilken debatteknik Heberlein använder sig av i artikeln. Utifrån några exempel adresserar hon alla kvinnor som arbetar med afghanska flyktingpojkar och insinuerar att deras motiv är sexuella.

Men det finns inte förutsättningar att föra en seriös diskussion med högerpopulister, det finns liksom ingen hemma där utan svaren ekar tomt, till exempel som "en försmådd älskarinnas senkomna hämnd".

Det finns personer som KillBill och före honom Quintus Zebra som i åratal försökt resonera med högerpopulister på FL. Jag tror inte att de 
    har lyckats etablera någon form av kontakt under den tiden, det blir ingen vanlig dialog utan monologer i dialogform.

Högerpopulism liksom annan fanatism är uppblåsta företeelser som är oerhört känsliga för att bemötas med löje.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA

DN:s ledare handlar för övrigt om den liberala synen på högerflygelns hatorkester.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/inte-en-millimeter-till-extremisterna/

• Digestive
    FDFMGA skrev 2017-08-20 21:42:24 följande:
    Det finns väl hål i alla resonemang.

Diskussionen härovan är ett utmärkt exempel. Det är uppenbart för den som så önskar att se vilken debatteknik Heberlein använder sig av i artikeln. Utifrån några exempel adresserar hon alla kvinnor som arbetar med afghanska flyktingpojkar och insinuerar att deras motiv är sexuella.

Men det finns inte förutsättningar att föra en seriös diskussion med högerpopulister, det finns liksom ingen hemma där utan svaren ekar tomt, till exempel som "en försmådd älskarinnas senkomna hämnd".

Det finns personer som KillBill och före honom Quintus Zebra som i åratal försökt resonera med högerpopulister på FL. Jag tror inte att de 
    har lyckats etablera någon form av kontakt under den tiden, det blir ingen vanlig dialog utan monologer i dialogform.

Högerpopulism liksom annan fanatism är uppblåsta företeelser som är oerhört känsliga för att bemötas med löje.
    Come on. Du resonerar som om två fel gör ett rätt och som om marknadsandelar på beteenden som skadar samhällsdebatten vore eftersträvansvärt.

När Donald Trump och Kim Jong-Un bemöter varandra med samma sorts löje så dämpas varesig högerpopulism eller fanatism, tänka sig. Den situationen blir istället besvärligare för övriga runtomkring - vilket är min poäng, oavsett proportioner.

Det är lätt att ha små vardagsnöjen som lätt kan springa iväg i kostnad när man själv inte står för notan.

Varken du eller jag betalar ett nämnvärt högt pris om Sveriges högerpopulism får för mycket vatten på kvarnen. Det är inte våra familjer som skulle splittras, det är inte våra livsöden som skulle stå på spel - utan vår insats är någonting så trivialt i sammanhanget som favoritfärger på regeringen.

Står man inte ens i närheten av branden så är det hänsynslöst att bekämpa eld med eld. Inte ens världsledare kan kontrollera dessa bränder medan du och några andra av planetens mest privilegierade och bekymmerslösa människor leker tändstickskrig bara för konstens skull.

Hjälp till att släcka branden istället för att kasta fimpar på det bekvämaste avståndet som går att få.

• FDFMGA
    Digestive skrev 2017-08-21 04:34:39 följande:
    Come on. Du resonerar som om två fel gör ett rätt och som om marknadsandelar på beteenden som skadar samhällsdebatten vore eftersträvansvärt.

När Donald Trump och Kim Jong-Un bemöter varandra med samma sorts löje så dämpas varesig högerpopulism eller fanatism, tänka sig. Den situationen blir istället besvärligare för övriga runtomkring - vilket är min poäng, oavsett proportioner.

Det är lätt att ha små vardagsnöjen som lätt kan springa iväg i kostnad när man själv inte står för notan.

Varken du eller jag betalar ett nämnvärt högt pris om Sveriges högerpopulism får för mycket vatten på kvarnen. Det är inte våra familjer som skulle splittras, det är inte våra livsöden som skulle stå på spel - utan vår insats är någonting så trivialt i sammanhanget som favoritfärger på regeringen.

Står man inte ens i närheten av branden så är det hänsynslöst att bekämpa eld med eld. Inte ens världsledare kan kontrollera dessa bränder medan du och några andra av planetens mest privilegierade och bekymmerslösa människor leker tändstickskrig bara för konstens skull.

Hjälp till att släcka branden istället för att kasta fimpar på det bekvämaste avståndet som går att få.

Hjälp till själv.

Vad har du att säga om stödet för katerina Janouch eller Heberleins sätt att insinuera att motivet för kvinnor som ger sitt stöd till pojkarna från Afghanistan är sexuellt?

Vad tycker du om den metoden?

Och hur ser du på de debattörer här i tråden hetsar upp sig och står upp för Katerina Janouch?

Själv har jag slutat förvånas över hur väl kvinnosynen hos skrikhögern överensstämmer med den man kan se i exempelvis Kairo.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2017-08-20 19:42:11 följande:

Det låter på dig som att du inte känner till Margit Richert sedan tidigare? Känner du till hennes man  Thomas Engström? Båda två är sedan länge aktade skribenter på Svenska dagbladet.

Jag tolkar Matgits inlägg som att det satt långt inne men att Ann Heberlein hade passerat en gräns och att Margit nu kände sig tvungen att agera. För detta tycker jag att hon förtjänar uppskattning.

Jag brukar inte läsa matbloggar, lusläser inte heller SvD's krönikörer.
    Var bevisar förresten Margit Richert att Ann har fel? Jag såg inget mer än känslouttryck. Liknar mest ett personangrepp eller förtal. SvD goes low...
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2017-08-21 04:34:39 följande:

Jag vet inte hur din familj ser ut, men jag ser ogärna att mina döttrars liv begränsas av kvinnohatare.

Man kan ha olika synpunkter på vad som borde ske med de afghanska pojkarna som inte fått uppehållstillstånd, men det är vämjeligt att som Heberlein och Janouch insinuera att motivet för svenska kvinnor att engagera sig i flyktingar är att de är kåta på afghanska pojkar.
  • Tom Araya
    ?S sviker stadsdelar där kriminella har tagit över?

Den passiva S-ledda regeringen och majoriteten i Stockholms stad sviker de medborgare som är värst utsatta när de kriminella flyttar fram sina positioner. Det skriver oppositionsborgarrådet Lotta Edholm (L).

https://www.svd.se/s-sviker-stadsdelar-dar-kriminella-tar-over

• KillBill
    Tom Araya skrev 2017-08-21 20:33:11 följande:
    ?S sviker stadsdelar där kriminella har tagit över?

Den passiva S-ledda regeringen och majoriteten i Stockholms stad sviker de medborgare som är värst utsatta när de kriminella flyttar fram sina positioner. Det skriver oppositionsborgarrådet Lotta Edholm (L).

https://www.svd.se/s-sviker-stadsdelar-dar-kriminella-tar-over

Socialdemokraterna presenterade igår den största satsningen på svenska polisen på 2000-talet. Liberalernas track record på området under åren 2007-2014 imponerar inte.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-08-21 20:43:39 följande:
    Socialdemokraterna presenterade igår den största satsningen på svenska polisen på 2000-talet. Liberalernas track record på området under åren 2007-2014 imponerar inte.
    Det räcker inte med satsningar på polis.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-08-21 20:57:31 följande:
    Det räcker inte med satsningar på polis.
    Ok, så det säger du..
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?