FDFMGA skrev 2017-08-20 21:42:24 följande:
Det finns väl hål i alla resonemang.
Diskussionen härovan är ett utmärkt exempel. Det är uppenbart för den som så önskar att se vilken debatteknik Heberlein använder sig av i artikeln. Utifrån några exempel adresserar hon alla kvinnor som arbetar med afghanska flyktingpojkar och insinuerar att deras motiv är sexuella.
Men det finns inte förutsättningar att föra en seriös diskussion med högerpopulister, det finns liksom ingen hemma där utan svaren ekar tomt, till exempel som "en försmådd älskarinnas senkomna hämnd".
Det finns personer som KillBill och före honom Quintus Zebra som i åratal försökt resonera med högerpopulister på FL. Jag tror inte att de
har lyckats etablera någon form av kontakt under den tiden, det blir ingen vanlig dialog utan monologer i dialogform.
Högerpopulism liksom annan fanatism är uppblåsta företeelser som är oerhört känsliga för att bemötas med löje.
Come on. Du resonerar som om två fel gör ett rätt och som om marknadsandelar på beteenden som skadar samhällsdebatten vore eftersträvansvärt.
När Donald Trump och Kim Jong-Un bemöter varandra med samma sorts löje så dämpas varesig högerpopulism eller fanatism, tänka sig. Den situationen blir istället besvärligare för övriga runtomkring - vilket är min poäng, oavsett proportioner.
Det är lätt att ha små vardagsnöjen som lätt kan springa iväg i kostnad när man själv inte står för notan.
Varken du eller jag betalar ett nämnvärt högt pris om Sveriges högerpopulism får för mycket vatten på kvarnen. Det är inte våra familjer som skulle splittras, det är inte våra livsöden som skulle stå på spel - utan vår insats är någonting så trivialt i sammanhanget som favoritfärger på regeringen.
Står man inte ens i närheten av branden så är det hänsynslöst att bekämpa eld med eld. Inte ens världsledare kan kontrollera dessa bränder medan du och några andra av planetens mest privilegierade och bekymmerslösa människor leker tändstickskrig bara för konstens skull.
Hjälp till att släcka branden istället för att kasta fimpar på det bekvämaste avståndet som går att få.