• man och nöjd

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2017-08-18 16:53:34 följande:

Alltså, vad fan håller Rebecca Weidmo Uvel på med? Är det någon som tycker att det är ok att statliga myndigheter ska vara tvungen att lägga tid på att korrigera Rebeckas lögner och påhitt?

www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Nyheter/Nyheter-Om-Arbetsformedlingen/2017-08-18-Felaktigheter-i-blogginlagg-om-bedragerier.html

"Det krävs bland annat att den anställde är arbetslös..."

Hur menar arbetsförmedlingen här? Hur kan en anställd vara arbetslös?
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-08-18 19:32:14 följande:
    Jag känner mig i allra högsta grad närvarande.
    Haha,

Fast just nu är du frånvarande, rödmarkerad - huruvida din frånvaro har med Uvels pamfletter att göra verkar osannolikt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    anaxo skrev 2017-08-18 18:08:02 följande:
    men hens fejkade inlägg anspelar på SD och NMR? 
    Nu förstår jag inte.

Hon är en vanlig högerpopulist som har sin givna nätpublik, en publik som inte kräver att fakta är korrekta utan bara att det som skrivs ligger i linje med deras föreställningar om hur omvärlden ser ut och på vilka grunder politiker och myndigheter fattar besslut.

Skrikhögern är till sin karaktär en antiintellektuell företeelse.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2017-08-18 18:35:45 följande:
    Hon gör det hon är bäst på. Gräver ned sig i detaljer (gärna kring företagskonstruktioner) och avslöjar missförhållanden. Företrädesvis på myndigheter, facket och inom politiska partier.

Hon tvingar AF att skriva ett svar som inte ens motsäger hennes berättelse utan bara är en vinkling av det hon skriver.

Och då är också hennes huvudsakliga poäng att sekretessreglerna måste förändras så att det blir enklare att utreda denna typ av kriminalitet.

Hennes orginalpost om bedrägerierna mot AF:
    uvell.se/2017/08/16/bedrageri-formedlingen/

Hennes svar på "klargörandet" från AF:
    uvell.se/2017/08/18/intervjumaterial-med-polisbefalet-ang-arbetsformedlingen/
    Att Sveriges myndigheter inte har parerat konsekvenserna av ett EU-medlemskap i sina verksamheter är fantastiskt - efter 22 år.

I övrigt så är det direkt nedbrytande när det uppenbarligen är så mycket viktigare att putsa upp siffror än att bekämpa organiserad kriminalitet. Medborgarna är ingenting värt jämte de ansvarigas karriärer.

Det är dock tydligt att en del väljer att problematisera visselblåsare som stör den så kallade, eh, ordningen, istället för att uppmärksamma de högst reella problemen. Och har man inte en karriär att sätta i första rum så har man en politisk identitet istället - och absolut sist på agendan kommer problem och rannsakan.

Mitt i allt så hyllar människor systemen som de själva sätter käppar för.
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2017-08-19 09:08:50 följande:
    Nu förstår jag inte.

Hon är en vanlig högerpopulist som har sin givna nätpublik, en publik som inte kräver att fakta är korrekta utan bara att det som skrivs ligger i linje med deras föreställningar om hur omvärlden ser ut och på vilka grunder politiker och myndigheter fattar besslut.

Skrikhögern är till sin karaktär en antiintellektuell företeelse.
    Ja Rebecca Weidmo Uvel är en antiintellektuell företeelse.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2017-08-19 13:55:09 följande:
    I övrigt så är det direkt nedbrytande när det uppenbarligen är så mycket viktigare att putsa upp siffror än att bekämpa organiserad kriminalitet. Medborgarna är ingenting värt jämte de ansvarigas karriärer.
    I längden undergräver denna typ av missförhållanden, vi kan nog kalla dem så, förtroendet för samhället. Det gagnar ingen. Det som borde vara är total transparens mellan myndigheter. För att underlätta att avslöja den här typen av fusk.

På trådens tema har jag inga som helst förhoppningar om att nuvarande regering kommer att styra åt det hållet.
    Det är dock tydligt att en del väljer att problematisera visselblåsare som stör den så kallade, eh, ordningen, istället för att uppmärksamma de högst reella problemen. Och har man inte en karriär att sätta i första rum så har man en politisk identitet istället - och absolut sist på agendan kommer problem och rannsakan.

Det du ser är de styrandes försök att hålla kvar vid makten. 

Den tekniska utvecklingen och internet har berövat dem deras sk problemformuleringsprivilegium.

De styr inte längre över vad som kommer ut till kännedom.

Nu kan folk gräva och hitta och sedan sprida. För 30 år sedan kunde folk också gräva - men inte sprida.

Försvararna av den gamla ordningen får då ta till smutskastning som metod för att "underminera" de som lyfter fram missförhållanden.

Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2017-08-19 09:08:50 följande:
    KillBill skrev 2017-08-19 14:00:11 följande:

Några kommentarer angående källans uppgifter?
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2017-08-19 14:44:44 följande:

Några kommentarer angående källans uppgifter?
    Jag tror att det finns en sådan några inlägg längre upp, ett inlägg där Arbetsförmedlingens kommentarer till påståendena finns med.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2017-08-19 14:43:35 följande:
    I längden undergräver denna typ av missförhållanden, vi kan nog kalla dem så, förtroendet för samhället. Det gagnar ingen. Det som borde vara är total transparens mellan myndigheter. För att underlätta att avslöja den här typen av fusk.

På trådens tema har jag inga som helst förhoppningar om att nuvarande regering kommer att styra åt det hållet.

Det du ser är de styrandes försök att hålla kvar vid makten. 

Den tekniska utvecklingen och internet har berövat dem deras sk problemformuleringsprivilegium.

De styr inte längre över vad som kommer ut till kännedom.

Nu kan folk gräva och hitta och sedan sprida. För 30 år sedan kunde folk också gräva - men inte sprida.

Försvararna av den gamla ordningen får då ta till smutskastning som metod för att "underminera" de som lyfter fram missförhållanden.

Det ordas högt om transparens när det passar och klär. I praktiken ser det dock annorlunda ut redan vid myndigheter sinsemellan.

Jag tror tyvärr att det spelar en mindre roll vilka som sitter i regeringen. I slutändan har vi gjort det politiska ämbetet alldeles för ädelt - det finns så mycket personlig vinst i dessa samhällspositioner att risker är det sista som någon vill befatta sig med överhuvudtaget och det får kosta vad det kostar vill. Sådant och ideologisk dogmatism är mycket av grundproblemen vi dras med.

Man behöver inte gå långt för att se denna smutskastning i praktik. Name-calling och tomma påståenden haglar tätt här.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2017-08-19 14:53:03 följande:
    Jag tror att det finns en sådan några inlägg längre upp, ett inlägg där Arbetsförmedlingens kommentarer till påståendena finns med.
    Inlägg #7020 berör inte källans uppgifter. Här följer ett axplock ur källans uppgifter;

"Polismannen vittnade om att det genomsnittliga bedrägeriet ligger på 7- 8 miljoner kronor per bolag."

Personligen ser jag problem redan vid myndigheter som gör granskande journalistisk och polisiära uppdrag omöjliga. Då har någonting gått väldigt snett och behöver rättas till, vilket även är poängen som både medlaren och källan vill förmedla.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?