FDFMGA skrev 2017-08-22 12:35:11 följande:
Nej, jag tror inte att "Pay back time" eller domedagen, Ragnarök eller Gutterdämmerung närmar sig.
Jag ser högerpopulismen av idag som en relativt marginell företeelse som underblåses av att man idag i större utsträckning än tidigare har möjlighet att välja vad man vill tro på och att man också kan hitta platser på nätet där man kan få sin tro kammad medhårs av likasinnade.
Men visst kan jag se med löje och förakt på personer som säger sig vara representanter för västerländsk civilisation men beter sig som en kopia på de företeelser man anser sig vilja bekämpa.
Jag har däremot ingen uppfattning om vad du står för, mer än att jag anser att du ibland får Don Quixote att framstå som en välorienterad figur.
Men bortsett från detta så är högerpopulismen endast en av de subkulturer som de politiska partierna har att förhålla sig till och där jag anser att den särklassiga metoden skulle vara ett brett samarbete för värderingar som är grundläggande för Sverige.
Till dessa värderingar inkluderar jag t ex inte inställningen att man ska dalta i onödan med högerextremister som Katerina Janouch, ett brett politiskt samarbete borde innebära att man en gång för alla släger kulturrelativismen på soptippen där den hör hemma.
Det känns som att du är lite väl intrampad i vanespår. Vad jag menade i det fjärde stycket (räknat nedifrån) är att högerpopulismen i Sverige numera har ett parallellt etablissemang som är fullt kapabelt att utmana vårt normativa.
Det sitter en högerpopulist i det ovala rummet och vår etablerade motsvarighet i Sverige kan möjligtvis bli bekräftad som den näst största politik- och folkrörelsen i landet, efter kommande val. Relativt marginella företeelser kallar du det för. Relativt till vad? - undrar jag då.
"
Men visst kan jag se med löje och förakt på personer som säger sig vara representanter för västerländsk civilisation men beter sig som en kopia på de företeelser man anser sig vilja bekämpa."
Ironin. Vad skulle du ha på dessa nötter som en utav dem? Ni är klasar på samma hasselträd och vår trädgård hade mått bättre om trädet aldrig hade grott.
Att du har svårt att placera mig beror på din linjära världsbild - att du inte kan se bortom scenarion som består utav två ändhållplatser och en grå massa som pendlar mellan dessa.
Att påpeka att hela pendellinjen är i ett stort behov av underhåll (rent utav farlig att åka på) och att ändhållplatserna inte leder till någonting sevärt överhuvudtaget, registreras inte som åsikter av dig.
Jag tror också att vore bra med ett brett politiskt samarbete. Det kanske kan leda oss bort från det här polariserade tändstickskriget.