• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Bejje skrev 2017-08-30 11:00:17 följande:
    Tror du missförstår mig. Självklart klandrar jag inte hela grupper med invandrare när en terrorist slår till. Även om den terroristen är muslim vilket är ytterst vanligt, så skyller jag inte alla muslimer.

Jag inser att de flesta är goda människor som vill lyckas här i Sverige.

Det jag däremot säger är att även Löfven och regeringen vet att tar vi in 200 000 muslimer så är risken för ökad terrorism och våldtäkter betydligt mycket högre än om vi hade tagit in 200 000 infödda norskar.

Löfven vet att det kommer slinka med terrorister och ganska många också och risken att det blir terrordåd som dödar människor är mycket hög om man ser över flera år. På samma sätt kan man se i gammal BRÅ statistik att risken att utomvästliga invandrare utför våldtäkter jämfört med infödda svenskar är också brutalt mycket högre.

Med andra ord är det något som regeringen måste tänka på när de tar emot så här mycket folk och bedömt att de negativa effekterna som det medför, morden, terorordåden och våldtäkterna är värt det.

Jag har svårt att se Löfven gå fram till en 13årig flicka som nyligen blivit våldtagen av en migrant och säga till henne och hennes föräldrar att det var tråkigt, men det är ändå värt det i det stora hela då de flesta som kommer hit är goda människor.

Om man inte ser till det stora hela, alltså både de positiva och negativa effekterna av migreringen och gör en bedömning av dessa, så borde man inte få leda ett land.
    Javisst.

Alternativet är att inte ta in någon alls. Ingen kan med 100 procents säkerhet säga att en enskild invandrare inte kommer att begå ett grovt brott - men då har man också gått ifrån ett synsätt där en person enbart är ansvarig för sina egna handlingar.

För min egen del har jag egentligen inte något att anmärka på Sveriges invandringspolitik, inte ens 2015. Däremot anser jag att det finns mycket att säga om integrationspolitiken.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Bobby Clarke skrev 2017-08-30 11:21:13 följande:
    Återigen så refererar du till egna erfarenheter och hur du ser på saker och ting, och i detta fall personer du jobbar med.
    Men när andra skriver om egna situationer så ska man inte generalisera enligt dig.

Andras liv och åsikter ser annorlunda ut, utanför Drottninggatan i Stockholm!
    Jag har inga problem med att ta exempel från min egen erfarenhet.

Däremot samlar jag i mycket liten utsträckning på exempel från andras erfarenhet eller andras berättelser utifrån att dessa ska passa in och förstärka mina egna åsikter.
  • Bobby Clarke
    FDFMGA skrev 2017-08-30 11:27:16 följande:

Jag har inga problem med att ta exempel från min egen erfarenhet.

Däremot samlar jag i mycket liten utsträckning på exempel från andras erfarenhet eller andras berättelser utifrån att dessa ska passa in och förstärka mina egna åsikter.

Du svamlar.... När jag skrev ett inlägg tidigare så var du framme med pekpinnen direkt och förklarade att man inte ska dra egna slutsatser.

Dags att vakna nu?
  • FDFMGA
    Bobby Clarke skrev 2017-08-30 11:35:55 följande:
    Du svamlar.... När jag skrev ett inlägg tidigare så var du framme med pekpinnen direkt och förklarade att man inte ska dra egna slutsatser.

Dags att vakna nu?
    Mitt exempel var en invändning mot tokskallarnas  vana att räkna alla personer som kommit hit från muslimska länder som muslimer, inklusive deras ättningar intill 99:e generationen.

Se gärna Pettersonss blogg och andra ställen där hjärninfarktspatrullen räknar ut när det finns en muslimsk majoritet i Sverige.

Då kan exempel på att alla invandrare från muslimska länder inte smider ränker om att införa sharia i Sverige som vissa SD-förmågor skriar omSkrattande

Självklart förstår jag att att SD inte officiellt skränar om ett muslimskt maktövertagande, men det är synnerligen vanligt förekommande i partiets undervegetation.

Och utan undervegetation ter sig nog närmast SD som det kalhygge det är.
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2017-08-30 11:23:37 följande:
    Javisst.

Alternativet är att inte ta in någon alls. Ingen kan med 100 procents säkerhet säga att en enskild invandrare inte kommer att begå ett grovt brott - men då har man också gått ifrån ett synsätt där en person enbart är ansvarig för sina egna handlingar.

För min egen del har jag egentligen inte något att anmärka på Sveriges invandringspolitik, inte ens 2015. Däremot anser jag att det finns mycket att säga om integrationspolitiken.

Jag tycker vi ska ha invandring, men inte utan att göra en riskanalys. 
    Att ta in folk med utbildning som kommer hit för at jobba ser jag som en lågrisk.
    Att däremot ta hit massor av folk från Afrika som kanske inte ens kan läsa eller skriva på sitt eget språk ser jag som totalt uteslutet. Dels för att den stora majoriteten av dessa aldrig kommer få ett jobb i landet och som en delvis konsekvens av det kommer många hamna i utanförskap och brottslighet.

Detta kommer bara kosta landet enorma summor pengar och skapa lidande.

Med det sagt så välkomnar jag även folk från Afrika om de har utbildning och har blivit erbjuden jobb här. Vi ska bygga vårt land starkare, inte öka arbetslöshet, utanförskap och otrygghet. Vill man hjälpa de som har det svårt i Afrika så finns det effektivare sätt att göra det på än att ta hit dom.

Gällande 2015 så var den stora missen av regeringen att man agerade först och tänkte sen. istället för att först skapa en plan och riskanalys och försäkra sig om att varenda människa vi tar hit kan få boende och mat så tog man in nästan alla. Sen insåg man att man skulle ha tänkt efter före och krisen blev ett faktum.

T.ex. skulle man kraftigt ha begränsat invandringen tills dess att man hade tillräckligt med asylboenden på plats och bostadsbyggandet hade tagit fart.

Nu står vi istället här i en situation där föräldrar i städer måste ställa sina barn i bostadskö redan när de är små för att de ska ha en chans att få en bostad när de vill flytta hemifrån.

Jag tycker att länder som Ungern gör totalt rätt i att säga nej till EUs krav på flyktingmottagande. Ska man ta mot en massa folk så ska dels varje individ grundligt kunna granskas och fastställas vilka de är och var de kommer ifrån och det ska finnas nog med resurser på plats att kunna göra det utan att det blir en väldigt utdragen process. Självklart ska det också kunna finnas boenden på plats och att det inte drabbar invånarna med mångåriga köer till bostäder som negativt påverkar flytt inom landet och nya jobbtillfällen.

Givetvis måste också polis, räddningstjänst, sjukvård, skolor m.m. ha plats för den anstormning som kommer.

Har man inte detta på plats, så är man inte redo att ta emot så mycket människor och det är det vi har sett i Sverige.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-08-29 21:00:42 följande:
    I den engelskspråkiga artikeln som AB länkar till (Independent) så hänvisar man till italiensk media. I denna artikel nämns inga misstänkta nationaliteter på gärningsmän.  Själv så länkar du till en engelskspråkig artilkel på Radio Poland..

Så, då har du:

AB:s italienska länk med "maghrebi". Den de hänvisar till i texten.

AB:s länk till Radio Poland (engelska) med "north african"

AB:s länk till Indipendent (engelska) som inte nämner något alls och som dessutom länkas till i ett helt annat fall.

Ur vilken av dessa tre tror du att AB:s reporter fick fram ordet "turister"?
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2017-08-30 11:59:21 följande:

Jag tycker vi ska ha invandring, men inte utan att göra en riskanalys. 
    Att ta in folk med utbildning som kommer hit för at jobba ser jag som en lågrisk.
    Att däremot ta hit massor av folk från Afrika som kanske inte ens kan läsa eller skriva på sitt eget språk ser jag som totalt uteslutet. Dels för att den stora majoriteten av dessa aldrig kommer få ett jobb i landet och som en delvis konsekvens av det kommer många hamna i utanförskap och brottslighet.

Detta kommer bara kosta landet enorma summor pengar och skapa lidande.

Med det sagt så välkomnar jag även folk från Afrika om de har utbildning och har blivit erbjuden jobb här. Vi ska bygga vårt land starkare, inte öka arbetslöshet, utanförskap och otrygghet. Vill man hjälpa de som har det svårt i Afrika så finns det effektivare sätt att göra det på än att ta hit dom.

Gällande 2015 så var den stora missen av regeringen att man agerade först och tänkte sen. istället för att först skapa en plan och riskanalys och försäkra sig om att varenda människa vi tar hit kan få boende och mat så tog man in nästan alla. Sen insåg man att man skulle ha tänkt efter före och krisen blev ett faktum.

T.ex. skulle man kraftigt ha begränsat invandringen tills dess att man hade tillräckligt med asylboenden på plats och bostadsbyggandet hade tagit fart.

Nu står vi istället här i en situation där föräldrar i städer måste ställa sina barn i bostadskö redan när de är små för att de ska ha en chans att få en bostad när de vill flytta hemifrån.

Jag tycker att länder som Ungern gör totalt rätt i att säga nej till EUs krav på flyktingmottagande. Ska man ta mot en massa folk så ska dels varje individ grundligt kunna granskas och fastställas vilka de är och var de kommer ifrån och det ska finnas nog med resurser på plats att kunna göra det utan att det blir en väldigt utdragen process. Självklart ska det också kunna finnas boenden på plats och att det inte drabbar invånarna med mångåriga köer till bostäder som negativt påverkar flytt inom landet och nya jobbtillfällen.

Givetvis måste också polis, räddningstjänst, sjukvård, skolor m.m. ha plats för den anstormning som kommer.

Har man inte detta på plats, så är man inte redo att ta emot så mycket människor och det är det vi har sett i Sverige.

Ja, dilemmat är att det skulle vara enklast att ta emot norrmän som behövde fly från Sverige, så är det inte. Ska vi ta emot flyktingar så kommer de att komma från oroliga länder och de kommer att ha varit med om upplevelser som inte riktigt du eller jag kan sätta oss in i.

Min utgångspunkt är att vi ska ge asyl till dem som behöver asyl. 
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2017-08-30 13:11:57 följande:
    Ja, dilemmat är att det skulle vara enklast att ta emot norrmän som behövde fly från Sverige, så är det inte. Ska vi ta emot flyktingar så kommer de att komma från oroliga länder och de kommer att ha varit med om upplevelser som inte riktigt du eller jag kan sätta oss in i.

Min utgångspunkt är att vi ska ge asyl till dem som behöver asyl. 

Jag håller med dig. Problemet har dock varit att man gett folk tillträde till landet utan att ens ha en susning om vilka de är. Utav alla som kommit hit som så kallade flyktingar så är de allra flesta INTE från Syrien. Många är från Afghanistan som klassas som nog säkert att utvisa till.

Utan att ha fakta framför mig så skulle jag tro att en stor majoritet av dessa som kommit hit inte egentligen flytt från länder som anses som osäkra att utvisa till.

Skulle vi däremot satt till alla tillgängliga resurser på att granska alla som kommer hit innan de släpps vidare i samhället så hade vi kraftigt kunna minimera kostnaderna och belastningen på välfärden.

Människor skulle också satts i stora inhägnade läger tills ursprungsland och identitet kunna klart fastställas. Givetvis med tillräckligt med personal för att göra denna vistelse så kort och smärtfri som möjligt.

Hade vi gjort så, så hade man ganska snabbt kunna utvisa de flesta som kommit hit och dessutom göra det utan att polisen måste leta reda på varenda en. De som kommit från Syrien(och vissa andra länder) och bedömts som säkra hade sedan kunnat släppas vidare in i landet och asylprocessen.

• Anton Chigurh
    Flash Gordon skrev 2017-08-30 13:02:26 följande:

Så, då har du:

AB:s länk till Indipendent (engelska) som inte nämner något alls och som dessutom länkas till i ett helt annat fall.

Det undrar tamejfan jag också....!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-08-30 13:02:26 följande:
    Så, då har du:

Ordet turister nämns inte i någon av artiklarna (alla artiklar handlar om samma händelse). Att det fel i artikeln som under en kort stund låg uppe på webben beror på en felaktig översättning av den italienska artikeln är spekulation från din sida.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?